پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

درخت رویش یافته در برج لاجیم به بدنه اثر نرسیده بود

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، انتشار تصویری از برج تاریخی لاجیم در سوادکوه مازندران مبنی بر رویش درخت و ترک‌خوردگی گنبد داغ شده است.

روزهای اخیر، تصویری از برج لاجیم در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌دهد گنبد این برج در پی رویش یک درخت ترک خورده است.

در پیگیری این موضوع مرتضی قربانی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سوادکوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار کرد: با توجه به پیگیری این موضوع صبح امروز با همکاری دهیاری منطقه و اداره برق شهرستان درخت رویش یافته در برج لاجیم برداشت شد.

وی افزود: درختی که رویش یافته بود در سطح اثر بود و به عمق و بدنه اثر نرسیده بود که موجب تخریب بنا شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سوادکوه بیان کرد: رویش درخت و سبزه روی بناهای تاریخی استان باتوجه به شرایط آب و هوایی پدیده‌ای غیرعادی نیست.

قربانی در ارتباط با نگرانی در ارتباط با تخریب این بنای تاریخی، خاطرنشان کرد: نگرانی از بابت تخریب و آسیب به این اثر تاریخی وجود ندارد.

به گزارش فارس، برج لاجیم هزار سال قدمت دارد و از آثار تاریخی به‌جا‌مانده از دوران آل ‌زیار در ایران به شمار می‌رود.

ارتفاع این برج به حدود ۱۸ متر می‌رسد و بدنه آن استوانه‌ای‌شکل است. گنبد این برج که اینک در پی رویش یک درخت ترک خورده است، دو پوش (جداره) درونی و بیرونی دارد. این بنای تاریخی از بیرون دارای یک گنبد مخروطی ساده و ظریف است که در داخل به حالت مدور تغییرشکل می‌دهد.

ورودی این بنای آجری در سمت شرق است و پایه گنبد با یک ردیف طاق‌نما تزیین شده است. در کمربند زیر گنبد، دو کتیبه به خط کوفی و پهلوی کنار هم دیده می‌شوند، این دو کتیبه به زیبایی و با آجر‌های تراش‌خورده در زمینه‌ای از گچ سفید نصب شده‌اند که بر کتیبه با خط کوفی نام کیا اسماعیل ابوالفوارس شهریار ابن عباس، صاحب بنا، و تاریخ ۴۱۳ هجری قمری دیده می‌شود.

برج لاجیم سوادکوه در فهرست آثار ملی ایران جای دارد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.