پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

درختان خشک تهدیدی برای گردشگران در پارک‌های جنگلی غرب مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، بررسی ها نشان می دهد برخی مسافران و گردشگرانی که برای گذراندن اوقات فراغت و رهایی از هیاهوی زندگی شهری با عشق و علاقه راهی استان مازندران می شوند تا بتوانند از مواهب طبیعی از جمله از تفرجگاه ها و پارک های جنگلی بهره ببرند به علت سقوط درختان خشکیده زخمی شده یا حتی جانشان را از دست داده اند.

در سه سال اخیر چندین مورد حادثه سقوط و شکستگی سرشاخه های درختان پوسیده و خشک در پارک های جنگلی مازندران رخ داده که در جریان این حوادث علاوه بر کشته شدن تعدادی از مسافران، خسارت جدی به خودروهای پارک شده در تفرجگاه های جنگلی مازندران وارد کرده است.

مرگ یک نوزاد ۱۰ ماهه که پنجشنبه هفته گذشته بر اثر  سقوط درخت به روی یک خودروی ۴۰۵ فوت کرد و مصدومیت والدین این کودک ، فوت یک زن و مصدوم شدن سه نفر دیگر بر اثر  سقوط درخت به روی خودرو در خرداد ماه امسال در منطقه “کشیل ” بخش چمستان نور ، آسیب دیدگی شدید یک دستگاه خودرو سمند بر اثر شکستگی شاخه درخت در پارک جنگلی کلارآباد در سال گذشته نمونه ای از حوادثی است که در مناطق گردشگری پارک های این منطقه رخ داده است.

به اعتقاد مسافران و گردشگران ضروری است تا مسئولان ذیربط برای ایمنی و حفظ جان مردم و پیشگیری از تکرار این حوادث تلخ نسبت به قطع درختان خشکیده و خطرساز در این مکان های تفریحی و گردشگری تدابیر ویژه بیندیشند.

علی تاجدینی مسافری که به تازگی همراه خانواده از پارک جنگلی نور استفاده کرده  نسبت به خطرات درختان خشک شده، می گوید:  پارک های جنگلی در حقیقت مکان های عمومی به شمار می آید بنابراین آنچه برای مسافران و گردشگران استفاده کننده از چنین مکان هایی بسیار مهم و حائز اهمیت است امنیت جانی و مالی آن ها است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انسان ذاتا عاشق فضای سبز و درخت است بنابراین برای گذران اوقات فراغت خود سعی دارد ساعاتی را در زیر سایه این درختان استراحت کند بنابراین شاید خیلی از مسافران و گردشگران اطلاع آنچنانی از موقعیت فیزیکی ، شرائط زنده مانی یا در مجموع از خشک شدن تنه و سرشاخه های  آن درخت نداشته باشند و در نتیجه ناخودگاه درخت بیفتد یا شاخه آن شکسته شود و حوادثی برای آن ها رقم بزند.

وی اظهار داشت: طبیعتا افرادی که مدیریت این پارک ها را عهده دار هستند باید با رایزنی و پیگیری های مستمر  این درختان را که به علت بیماری آفت زدگی یا کهنسالی خشک شده اند در کمترین زمان به قطع آن اقدام کنند.

علی محمودی فرد  که خود را به عنوان راننده مسافرکش مسیر چالوس – ساری معرفی کرد نیز گفت: در حاشیه این مسیر بویژه در حوالی پارک جنگلی سی سنگان درختان پیر و خشکیده زیادی دیده می شود و ممکن است هر لحظه درحین گذر از این مسیر این درختان بیفتند و خسارتی از نظر جانی و مالی به مسافران و گردشگران سواره رو و حتی آن هایی که برای ساعتی در زیر این درختان مشغول استراحت هستند، وارد کند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جای پرسش است چه دلیلی دارد درخت هایی که ظاهرا از درون کاملا  پوسیده شده و تنه و شاخه های آن ها نیز خشک شده همچنان در این مناطق باقی بمانند ؟ مگر جان انسان ها ارزش آن کمتر از این درختان است ؟  و نکته مهم تر وجود این درختان چهره پارک سی سنگان را زشت و ناموزن کرده است و روز به روز از زیبایی آن کاسته می شود.     

شهردار نور در خصوص حادثه اخیر منجر مرگ یک کودک در پارک جنگلی نور گفت : پارک جنگلی نور که بیش از یکسال گذشته مدیریت آن به شهرداری این شهر سپرده شده درختان زیادی از جمله شمشاد و بلوط  دارد که تعدادی از آن ها به علت بیماری ، آفت زدگی و یا عمر بالای آن ها خشک شده اند و این موضوع به شکل مستند به ادارات ذیربط از جمله منابع طبیعی و آبخیزداری ارائه شده است.

فرامرز چمن آرا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر چه مدیریت این پارک به این نهاد شهری به مدت ۱۵ سال سپرده شده ولی قطع درختان خشک موجود در آن برعهده منابع طبیعی و آبخیزداری است و این موضوع بارها به مسئولان این دستگاه  اطلاع و تاکید شد اگر درختان خشکیده این پارک به زودی قطع نشود ممکن است خطرساز باشد و جان مسافران و گردشگران را مورد تهدید قرار دهد اما ظاهرا فرآیند تحقق این مهم مشمول زمان شد.    

وی توضیح داد : درختی که پنجشنبه هفته پیش به روی یک خودروی ۴۰۵ سقوط کرد و منجر به مرگ کودک سرنشین این خودرو شد حدود ۲ ماه پیش از سوی ماموران منابع طبیعی و آبخیزداری نشانه گذاری شد و قرار بود نسبت به قطع آن اقدام کنند که متاسفانه نکردند و در نهایت شاخه آن شکست و به روی این خودرو افتاد.

شهردار نور گفت : البته شهرداری نیز در مسیر ورودی و نقاط در معرض دید این پارک تابلوهای هشداری برای آگاهی بخشی مسافران و گردشگران مبنی بر آنکه از هرگونه نشستن در زیر درختان خشکیده خودداری کنند اما این بخشی از اقدامات برای حفظ جان مسافران و گردشگران است ولی اساسی نیست و باید مسئولان دست اندرکار نسبت به قطع درختان خشکیده این پارک تدابیری بیندیشند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور نیز خواستار تسریع در فرآیند دستورالعمل قطع درختان خشکیده در پارک ها و تفرجگاه های جنگلی این شهرستان شد و گفت که  اگر مدت زمان بروکراسی اداری قطع درختان کوتاه شود طبیعتا بخش عمده ای از مخاطرات در این زمینه حل می شود.

عسگر حسین پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : نکته دیگر آنکه مجریان یا به عبارتی مدیریت پارک ها و تفرجگاه های جنگلی مسئولیت حفظ جان مسافران و گردشگران را عهده دار باید باشند و هر منطقه ای از این پارک ها احساس خطر شود که جان مسافران مورد تهدید قرار می گیرد مدیر آن پارک وظیفه دارد تابلوهای هشداردهنده نصب کند.

وی اظهار داشت : پارک های جنگلی این شهرستان حدود هشت هزار هکتار است و در این مکان های تفریحی و گردشگری درختان خشکیده و آفت زده متعددی وجود دارد و در پی نامه نگاری های انجام گرفته تعدادی از این درختان نشانه گذاری شده و در صدد هستیم هر چه زودتر انان را قطع کنیم .

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان عباس آباد نیز گفت : چند سال پیش نیز براثر شکستگی شاخه درخت متاسفانه یک خودرو در پارک جنگلی کلارآباد آسیب دید منتهی آنچه در قانون آمده این است هیچگاه مسافران و گردشگران حق ندارند خودروی خود را در محوطه پارک یا مکانی که چادر برپا کرده اند ، توقف کنند این خلاف قانون است.

جواد جلالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : درصورتی اگر درختی بر اثر آفت زدگی ،کهنسالی و یا بیماری سقوط کند و خسارت جانی و مالی به مسافران وارد کند مسئولیت آن به پای مسافر و گردشگر است.

وی در عین حال اظهارداشت : با همه این مسائل در پارک های جنگلی این شهرستان نیز که حدود ۲۲ هکتار مساحت دارد درختان خشکیده زیادی با قدمت نزدیک به ۵۰ سال وجود دارد و از سه ماه پیش نامه نگاری با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر شده است امیدوارم به زودی برای قطع کردن آن ها اقدام کنند.

رئیس اداره جنگلداری، پارک ها و ذخیره گاههای جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر  نیز با تشریح فرآیند قطع درختان خطرساز در پارک های جنگلی این منطقه گفت که برابر دستورالعمل مجریان قراردادها یا مدیران این پارک ها به شکل مکتوب در پی نامه ای به مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تقاضای  قطع این دسته درختان را می دهند.

سیدرضا موسوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این درخواست مورد پی گیری کارشناسان ذیربط و  رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه قرار گرفته و در نهایت به صورت تخصصی این موضوع مطرح می شود و در نهایت پس از نشست های تخصصی دیگری و بازدید صورت مجلس تهیه شده و سرانجام کار نشانه گذاری این درختان انجام می گیرد.

وی اظهار داشت : به دنبال نامه نگاری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – منطقه نوشهر به معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری شمال کشور مستقر در چالوس  گواهی قطع این درختان صادر می شود .

رئیس اداره جنگلداری ، پارک ها و ذخیره گاه های جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر گفت که درختان خشکیده زیادی در پارک های جنگلی این منطقه وجود دارد و تاکنون برای قطع کردن آن ها نامه نگاری شده و امیدوارم به زودی اقدام شود.

تلاش خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع از نظرات مسئولان معاونت امور جنگل، سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور مستقر در شهرستان چالوس در خصوص چگونگی صدور گواهی قطع درختان فرسوده که جان و مال مردم را به خطر می اندازد، بدون نتیجه مانده است.

 حدود ۳۸ پارک جنگلی در غرب مازندران وجود دارد.

مازندران دارای ۲ حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی در ساری مرکز این استان و دیگری نیز در نوشهر غرب مازندران است

حوزهٔ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۲ هزار هکتار ، معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را در بر دارد.

۷۰۷۸ / ۱۶۰۲/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.