پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دام‌های مولد به سمت کشتار می‌روند/ کاه از گندم گران‌تر شد

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، از مشکلات نهاده گرفته تا مشکلات آب و هوا و مشکلات دارویی همه اینها موجب شده دردسرهای دامداران چند برابر شود دیگر نمی‌دانند از کجا بنالند ولی همه این مسائل را به جان خریدند تا در این حوزه سرپا بمانند ولی برای اینکه دلگرم به تولید باشند نیاز به حمایت دارند؛ چرا که چندین سال است با این مشکلات دارند دست و پنجه نرم می‌کنند و دیگر رمقی برای‌شان نمانده است.

اللهیار ولی‌زاده مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران و تولیدکننده واحد هزار و ۳۰۰ راسی دام مولد در میارکلای ساری دراین باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: امسال استفاده دام از مراتع استان با توجه به خشکسالی حذف شدند و دامداران مجبور شدند دوباره بخشی از دام خود را از کوچ ییلاقی خارج کنند در صورتی‌که سال‌های قبل شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

*نیمی از علوفه مرتعی و ییلاقی را از دست دادیم 

وی با بیان اینکه شاید مشکل علوفه دامی داشتیم اما مشکل علوفه خشکی کم داشتیم، افزود: امسال علوفه مرتعی از ۱۱۰ روز به ۵۵ روز کاهش یافت یعنی ما نیمی از علوفه مرتعی و ییلاقی را از دست دادیم و این بار مشکل نهاده‌ها در بخش دامپروری را دوبرابر کرد.

*هزینه سربار بر دوش دامداران

مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران  با اشاره به اینکه امسال ۵۰ درصد دام را به خشکسالی در ییلاق برگرداندیم و اکنون هزینه سربار می‌دهیم، اضافه کرد: همین موضوع موجب شد تا دامداران قصد فروش دام‌های‌شان را داشته باشند درحالی‌که بازار مناسب نیست.

*دام‌های مولد به سمت کشتار می‌روند

ولی‌زاده با اعلام اینکه الان پنج سال است دام‌های مولد به سمت کشتار می‌روند که در درازمدت و سال‌های آینده تبدیل به فاجعه خواهد شد، بیان کرد: دامداران مولد سال‌ها طول کشید تا به این جایگاه رسیدند ولی در حال حاضر به‌راحتی دارند کشتار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از غذای خشک و دانه‌ای دام را از وزارت جهاد کشاورزی را از شرکت‌ها تامین می‌کنیم و شرکت‌ها نیز به دامداران تحویل می‌دهند، تصریح کرد: شرایط جدیدی که در بازارگاه برای خرید ایجاد شد خوراک ما تبدیل به سه برابر شد بخشی از خوراک را در اختیار کارخانجات قرار دهیم که این موضوع تقریبا مشکل خوراک را در بخش دانه‌ای برطرف می‌کند ولی از طریق مشکل ما خوراک خشبی مثل شبدر، یونجه و کاه است و نمی‌توانیم تنها به دام خوراک دانه‌ای دهیم که تداخلی در کار ما ایجاد می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران  یادآور شد: درحال حاضر بازارگاه دارد نهاده‌های دانه‌ای و خشک را تامین می‌کند ولی این موضوع موقت می‌دانیم.

*مشکل ما دامداران علوفه مرتعی و خشکسالی است

ولی‌زاده ادامه داد: باتوجه به سیاست جدید دولت می‌توانیم خوراک‌های دام را از نظر جو و کنسانتره تامین کنیم ولی مشکل ما دامداران علوفه مرتعی و خشکسالی است؛ چراکه فقط غذای دام ما خوراک دانه‌ای نیست الان خشکسالی دامن گیر ما شد.

وی تصریح کرد: احساس می‌کنیم با توجه به اینکه ذخیره نهاده‌ها را در اختیار دامداران قرار می‌دهند در زمستان با مشکل کمبود همین نهاده‌های دانه‌ای هم روبرو خواهیم شد؛حرف‌مان این است ذخیره شده‌ها را در بازار عرضه می‌کنند و فعلا بازار از این نظر اشباع شد ولی در زمستان مشکلات چندین برابر می‌شود.

*دارو چندین برابر گران شد

مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران با تاکید بر اینکه مشکل ما تنها تامین نهاده نیست، خاطرنشان کرد: دارو چندین برابر گران شده و دامپزشکی این حوزه را رها کرد و تمام داروها در دامپزشکی به‌صورت آزاد خریداری می‌شود و هیچ کنترلی رویش انجام نمی‌شود.

ولی‌زاده اضافه کرد: نظام دامپزشکی و نظام مهندسی یک هزینه سرباری را برای دامداران ایجاد می‌کنند که دارند کمر تولید را می‌شکنند و هیچ نظارتی روی این مهم نیست.

وی اظهار کرد: در حال حاضر گوشت به‌صورت بسته‌بندی به ازای هر کیلو ۲۰۰هزار تومان به فروش می‌رسانند ولی گوسفند را از ما تولیدکنندگان ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان می‌خرند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران با اشاره به اینکه مجبور شدیم دام‌های مولد را به کشتارگاه ببریم، افزود: مشکلات تامین نهاده‌ها و هزینه‌های دامپزشکی موجب شد دام‌های مولد دارند کشتار می‌شوند و ما هم داریم با قیمت ارزان دام را تحویل می‌دهیم که این موضوع برای دام و دامداری در استان و کشور فاجعه است.

ولی‌زاده با اعلام اینکه بحث شیر اگر برای دامدار بصرفد که دامدار به سمت تولید سوق می‌یابد، بیان کرد: پس برای دامدار نمی‌صرفد که به سمت کشتار می‌رود؛ در حال حاضر قصاب و دلال دارد گوشت را به ازای هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و دامدار با این همه هزینه سربار و زحمت تولید نیز با قیمت پایین دارد دام را به فروش می‌رساند که فاصله ۱۰۰ در صد است و باید ببینیم این اشکال کجاست و کجای زنجیره ناقص است؟!

*هزینه ما چندین برابر ولی گوشت ما ارزان‌تر شد

وی با بیان اینکه نسبت به سال قبل هزینه ما چندین برابر شد ولی گوشت ما ارزان‌تر شد، تصریح کرد: بحث نهاده‌ها، هزینه‌های کارگری و هزینه‌های دامپزشکی کمر دامدار را شکسته و فشارهای وارد شده موجب شد دامداران در روستاها دارند دام‌ها را به کشتارگاه می‌برند آیا واقعا شغلی که به صرفه باشد دست به چنین کاری می‌زنند؟!

* قیمت گوشت باید برمبنای هزینه‌های کارشناسی باشد

مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران با بیان اینکه پنج سال است قیمت گوشت تغییری نکرده و ما نباید خوشحال باشیم، خاطرنشان کرد: قیمت گوشت باید برمبنای هزینه‌های کارشناسی باشد تا برای ما تولیدکنندگان مقرون به صرفه باشد.

ولی‌زاده یادآور شد: دو سه ماه قبل در بحث نهاده خیلی مشکل داشتیم ولی الان آمدند در بازار تزریق کردند البته الان هک بحث حذف سبوس مطرح است درحالی‌که ۳۰ درصد خوراک دام ما را سبوس تامین می‌کند.

*گندم‌کار در گندم‌زار امسال به دنبال کاه بود؛ نه گندم

وی تصریح کرد: کاه از هزار و ۵۰۰ به ۵ هزار و یونجه به ۶ هزار و ۵۰۰ تومان یعنی دوبرابر رسیده است؛ به طوری‌که این افزایش قیمت موجب شده گندم‌کار در گندم‌زار امسال به دنبال کاه بود نه گندم؛ به این معنا که کاه از گندم گران‌تر شد که این مشکل دامدار و نابودی تولید است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران بیان کرد: در بخش دام هزینه سربار نظام دامپزشکی است که کارشناسان دامپزشکی اصلا حضور پیدا نمی‌کنند و کارشناسان فنی را معرفی می‌کنند که اصلا نمی‌دانند جایگاه دام کجاست.

ولی‌زاده اضافه کرد: همچنین زمین‌های کشاورزی که قبلا در اختیار ما قرار می‌گرفت دوباره کشت می‌شود و همین موضوع فرصت کشت خوراک دام را از ما گرفت و متحمل خسارت شدیم.

 

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است در بحث کشت مجدد برنج بازنگری کنند و علوفه‌ای را تزریق کنند که دست‌کم مقرون به صرفه باشد و بخشی از علوفه دام را نیز تامین کنیم یا دولت به‌صورت یارانه‌ای در اختیار دامدار قرار دهد و یا اینکه به ما دامداران اجازه دهد دام خود را صادر کنیم و خوراک دام را خودمان وارد کنیم و دلال و مافیا کنار بروند و تشکل‌ها نسبت به این کار اقدام کنند چرا که توان انجام این کار را داریم از آن طرف تولیدکننده در این زمینه راغب می‌شود هم نیاز داخلی و خارجی را پوشش دهد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران با تاکید بر اینکه اگر مردم توان خرید ندارند نباید تولید نابود شود، خاطرنشان کرد: بحث ما این است که باید تعادلی بین تولید و مصرف باشد وظیفه بخش تولید فقط به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود نه وزارت صمت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان؛ باتوجه به این مسائل فقط به تولید فشار می‌آید و وقتی تولید حذف شود به معنای فاجعه ملی است.

 /۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.