پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دادگاه‌ها نباید نسبت به طلاق‌های توافقی به آسانی اقدام کنند/ راهکار رفع مشکلات در دست مردم توانای ایران است

0


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی صبح امروز در جمع اقشار مختلف مردم ساری، اظهار کرد: در ابتدای ورودم به استان به‌دلیل شرایط به وجود آمده ناشی از کرونا و امکان دیدار با مردم فراهم نشده است از مردم عذرخواهی کردم.

*علت‌های طلاق باید از بین برود

وی با اشاره به مشکلاتی ناشی از طلاق در استان مازندران اظهار کرد: این آمار اگر دقیق باشد نگران‌کننده است، اهمیت تشکیل خانواده بر کسی پوشیده نیست باید کارشناسان حوزه اجتماعی این مسئله را بررسی کنند.

آیت‌الله رئیسی گفت: علل وقوع طلاق اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و مسائل مختلفی که موجب طلاق می‌شود قابل بررسی است و باید علت‌ها را از بین برد.

وی خاطر نشان کرد: به هر دلیل که زمینه ناسازگاری پیش آمد به ویژه در سال‌های اول زندگی راه علاج مناسب زندگی طلاق نیست، دادگاه‌ها نباید نسبت به طلاق‌های توافقی به آسانی اقدام کنند در سال‌های اول مشکلاتی به وجود می‌آید که با ریش‌سفیدی و حکمیت باید این موضوعات حل و فصل شود.

رئیس ادامه داد: همه آحاد جامعه برای جلوگیری از طلاق مسؤولیت دارند، آموزش موضوع مهمی است و همه باید مساعدت داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه برای جلوگیری از طلاق نیاز به مسؤولیت پیشگیرانه داریم، گفت: مسائل اقتصادی بسیار مهم است، تامین تسهیلات برای تحکیم ازدواج از مواردی است که باید به آن توجه شود، فقر و فساد زیبنده جامعه اسلامی نیست.

وی با اشاره به بازدید که از کارخانه نساجی مازندران داشت، افزود: براساس برنامه قرار بود این مجموعه در سال ۹۰ بیش از ۲ هزار شغل ایجاد کند اما تعهدات لازم عملیاتی نشده است، مازندران مواهب بسیاری زیادی دارد، استان کشاورزی و صنعتی بوده و ثروت نیروی انسانی بسیار حائز اهمیت است.

فعال کردن ظرفیت‌های اقتصادی

رئیسی خاطر نشان کرد: اقتصاد کشاورزی، اقتصاد دریا، اقتصاد صنعتی داریم، از ظرفیت برنامه‌‌نویسی برای توسعه اشتغال باید به صورت مناسب بهره‌برداری شود، فعال کردن ظرفیت‌های اقتصادی زمینه ایجاد اشتغال را فراهم می‌کند و اگر از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نشود، زمینه گلایه‌مندی مردم را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: راه برون‌رفت از مشکلات را هرگز در دست بیگانگان نمی‌بینیم، راهکار در دست مردم و جوانان و مسؤولان ما قرار دارد.

*راهکار رفع مشکل در دست مردم توانای ایران است

رئیس قوه قضائیه خاطر نشان کرد: دیدن رفع مشکل در دست دیگران خطا است، راهکار رفع مشکل در دست مردم توانای ایران است، این موضوع را باید با اعتقاد نبال کرد.

رئیسی اضافه کرد: از ظرفیت نقش سازمان‌های مردم نهاد باید به خوبی بهره‌برداری کرد، هر جا مردم نقش گرفتند بسیار موفق بودیم، مردم در جبهه‌های مختلف به نفع اسلام قدم زدند و از کشور ما به خوبی حراست کردند.

وی ادامه داد: در منطقه شمال کشور، دشمن توطئه‌های زیادی را در دست داشت تا سرنوشت کشور را تغییر دهد اما مردم اجازه ندادند، هر جا که حضور مردم و با امید بوده کشور از بحران خارج شده است.

*نباید اجازه بدهیم که ناامیدی در جامعه مستولی شود

رئیس قوه قضائیه یادآور شد: نباید اجازه بدهیم که ناامیدی در جامعه مستولی شود، این موضوع تنها با سخن نیست بلکه در میدان اقدام و عمل همه کارها باید در جهت ایجاد امید در جامعه باشد.

وی اضافه کرد: نظام کارآمد اداری یکی از زمینه‌های امیدواری مردم در زندگی است، جوان دانشجوی ما وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود باید خیالش راحت باشد که مورد تکریم قرار گرفته و شغلش اثرگذار و این موضوع زمینه امیدواری را فراهم می‌کند.

نمی‌توانیم و نمی‌شود، نشد و امکانات نبود نباید مانع پیشرفت شود

رئیسی ادامه داد: در جامعه نمی‌توانیم و نمی‌شود، نشد و امکانات نبود نباید مانع پیشرفت شود و ما را از کار و تلاش و خلاقیت باز بدارد، اگر امکانات و اعتبارات باشد خیلی اتفاقات می‌افتد اما خیلی وقت‌ها با روحیه انقلابی و جهادی زمینه گره‌گشایی فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: شهدای ما این موضوع را نشان دادند، نمی‌توانیم در قاموس شهدا نبوده است و کسانی که با «ما می‌توانیم» جلو رفتند در بسیاری از عرصه‌ها گشایش ایجاد کردند، الگو ما شهدا، زنان و مردانی هستند که حماسه آفریدند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: نقش نخبگان و فرهیختگان بسیار تعیین کنده است، جامعه که رو به کمال می‌رود انسان‌های خواص نقش‌آفرینی کردند.

وی خاطر نشان کرد: دشمن تلاش دارد به جای ایمان در دل‌ها تردید ایجاد کند، به جای لشکر مصمم با ایمان و اهل اقدام؛ انسان‌های متزلزل و با تردید ایجاد کند، به جای استقلال اقتصادی به دنبال وابستگی اقتصادی است، این در حالی است که ما می‌توانیم صادر کننده بسیاری از کالاهای اساسی باشیم یا تبدیل به وارد کننده شویم.

رئیسی ادامه داد: اگر ما در حوزه نظامی شاهد ساخت موشک هستیم در هر حوزه تولید هر اقدامی انجام شود تولید قدرت اقتصادی است، در حوزه اجتماعی هم همین‌طور است ما باید تولید قدرت را در همه زمینه‌ها داشته باشیم، در حوزه‌های مختلف اقتصادی و علمی باید تولید قدرت کنیم.

وی اضافه کرد: ایران قوی از قدرت اقتصادی، علمی، داشتن نیروی قوی ایجاد می‌شود، وظیفه نخبگان این است که به صورت عملیاتی در این حوزه‌ها ورود پیدا کنند.

رئیس قوه قضائیه خاطر نشان کرد: باید همه تلاش کنیم تا اهداف عالی و متعالی در کشور محقق شود، باید علاوه بر ارائه طریق، ایثار علی‌المطلوب هم صورت گیرد، نخبگان در جایگاه نخبگی و اثربخشی خودشان جریان‌سازی کنند.

مزه شیرین اجرای عدالت را به مردم بچشانیم

وی ادامه داد: باید عدالت را در جامعه اجرایی کرد، مزه شیرین اجرای عدالت را در کام جامعه با اقدامات و پیگیرها به مردم بچشانیم.

رئیسی اضافه کرد: کشور با دشمن مشخص مواجه است، راه مقابله این است که در این عرصه آنها را مأیوس کنیم و راهش این است که تولید قدرت کنیم، حضور فعال داشته باشیم، همه آسیب‌ها راهکار دارد، نخبگان به این موضوع برسند اجرای این مسئله کاملا عملیاتی و اجرایی است.

وی ادامه داد: اقداماتی در استان مازندران انجام شده است، مشکلات قابل حل است و امیدواریم که این وضعیت و شرایط بهتر شود.

رئیس قوه قضائیه خاطر نشان کرد: همکاران قضائی در ایجاد امید در بین مردم و یاس در بین دشمنان اثرگذار هستند و باید در میدان عمل و اقدام توصیه به عدل، مقاومت باشیم.

برخورد بدون تبعیض با تغییر کاربری اراضی

رئیس قوه قضائیه در واکنش به اظهارات یکی از افراد که نسبت به تغییر کاربری، گفت: با تغییر کاربری برخلاف قانون باید برخورد و برخوردها بدون تبعیض باید انجام شود، هیچ کس نباید خلاف قانون  عمل کند.

وی اضافه کرد: اگر مسؤول در جایگاه خودش تخلف کند، مجازات او مضاعف است به این دلیل که حافظ اجرای قانون است و به جای حفظ خودش ناقض قانون شده است، مجازات مسؤولان متخلف باید به صورت مضاعف انجام شود.

رئیسی در ارتباط با گلایه یکی از حضار درباره برخورد متفاوت در بخش تغییر اراضی در استان گفت: رئیس کل دادگستری مازندران و استاندار در جلسه حضور دارند و اگر تبعیض انجام شده اقدامات لازم را پیگیری کنند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه با تغییر خلاف قانون کاربری اراضی از ناحیه هر کسی برخورد خواهد شد و در این زمینه اولویت با آلونک‌ها نیست بلکه اولویت‌ها با آن دسته از ویلا‌های اشرافی است که در مقابل چشمان عام و خاص با تصرف اراضی و منابع طبیعی ساخته شدند، افزود: موضوع تغییر خلاف قانون کاربری اراضی در روستای مورد اشاره از سوی دادگستری استان مازندران پیگیری خواهد شد.

 /۸۶۰۰۴/ج/خ




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.