پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خوشحالی توام با نگرانی تنکابنی‌ها از بازسازی اورژانس بیمارستان شهید رجایی

0

شهرستان ۱۶۶ هزار نفری تنکابن واقع در غرب مازندران دارای یک بیمارستان دولتی است که مراجعه‌کننده زیادی دارد و در ایام تعطیل بویژه نوروز و تابستان تعداد مراجعات به دو برابر افزایش می‌یابد و ظرفیت پذیرش بیمار در این بیمارستان همیشه تکمیل است.

بخش اورژانس این بیمارستان نیز که بسیاری از بیماران سرپایی و تصادفی به آنجا مراجعه می‌کنند در طول سال شلوغ است که به دلیل نبود فضای لازم، پرسنل و کادر پزشکی پرستاران در بسیاری از مواقع در خدمات‌رسانی به مراجعه‌کنندگان دچار مشکل می‌شوند.

البته در سال‌های اخیر و بویژه در دولت تدبیر و امید اصلاحاتی پیرامون فضای فیزیکی این اورژانس و همچنین تجهیز آن صورت گرفت اما به دلیل برطرف نشدن مشکلات سرانجام تصمیم گرفته شد تا این اورژانس به طور کامل تخریب و مجدداً بازسازی شود.

از آنجایی که تعداد مراجعه بیماران به اورژانس بسیار زیاد بود امکان تخلیه آن کمی دور از ذهن به نظر می‌رسید اما سرانجام مدیریت بیمارستان شهید رجایی با تمهیداتی که در نظر گرفت، اقدام به جابجایی اورژانس کرد و فضای فعلی را برای تخریب آماده نمود تا پیمانکار هر چه سریع‌تر وارد عمل شود.

خبر تخریب و بازسازی اورژانس بیمارستان شهید رجایی با واکنش‌های مختلفی همراه شد به طوری که برخی شهروندان این اقدام را ارزشمند و در راستای ارتقا سطح کمی و کیفی حوزه درمان شهرستان دانستند و برخی دیگر نیز نسبت به اتمام و بهره برداری آن در زمان مقرر ابراز تردید و نگرانی کردند.

**بازسازی اورژانس اقدام ارزشمند دولت

یک شهروند تنکابنی که نسبت به بازسازی اورژانس بیمارستان شهید رجایی ابراز خوشحالی می‌کرد به خبرنگار ایرنا گفت: شرایط اورژانس دیگر به مرحله حاد رسیده بود به طوری که بسیاری از مراجعه کنندگان نسبت به وضع موجود ناراضی بودند.

محمدرضا شهبازی از نامناسب بودن شرایط سرویس بهداشتی، اتاق‌های بستری و ویزیت بیماران اشاره کرد و افزود: هم بیماران و هم کادر مستقر در اورژانس به مشکلات این بخش آگاه بودند اما چاره‌ای نداشتند که با همان شرایط بد به این روند ادامه دهند که اصلاً در شأن و شخصیت مردم نبود.

وی اظهار داشت: مسئولان باید خیلی زودتر به فکر بازسازی این اورژانس می‌افتادند و حالا که دولت دست به این اقدام زده جای تقدیر و تشکر دارد.

به گفته این شهروند، بیمارستان شهید رجایی نیز در شرایط خوبی قرار ندارد و اگر اعتباری هم برای بازسازی آن تخصیص داده شود، بسیار عالی خواهد بود.

وی یادآور شد: بازسازی اورژانس از مطالبات مردم این شهرستان بود و امیدواریم در زمان تعیین شده به بهره برداری برسد.

**بازسازی اورژانس با پیمانکار متعهد

شهروند دیگری با اشاره به عدم بهره برداری از بیمارستان ۲۰۵ تختخوابی این شهرستان، به بد عهدی برخی پیمانکاران در حوزه بهداشت و درمان انتقاد کرد و گفت: بیمارستان ۲۰۵ تختخوابی می‌بایست تاکنون به بهره برداری می‌رسید اما به گفته مسئولان کم کاری و بدعهدی پیمانکار نگذاشت که این امر محقق شود و این خطر برای اورژانس نیز وجود دارد.

حسین پور غلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اورژانس به طبقه همکف بیمارستان انتقال یافته که شرایط خوبی ندارد و بسیاری از مراجعه کنندگان از این وضعیت ناراضی هستند و مدیریت بیمارستان و پیمانکار مربوطه باید آن درک کنند.

وی اظهار داشت: کمترین کم کاری در این زمینه باعث می‌شود تا اورژانس جدید به موقع به بهره برداری نرسد، مدیریت بیمارستان باید در این زمینه پیمانکار را از اهمیت موضوع آگاه سازد.

وی یادآور شد: بیماران زیادی هستند که از همین شهرستان برای درمان به استان‌های همجوار می‌روند و در حالی که اگر تعداد مراکز درمانی دولتی و امکانات کافی وجود داشت شاید این اتفاق نمی‌افتاد.

** تخریب و بازسازی اورژانس ظرف مدت ۹ ماه

رئیس بیمارستان شهید رجایی تنکابن در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بخش اورژانس از شرایط خوبی برای پذیرش بیمار برخوردار نبود و سرانجام تصمیم گرفته شد تا فضای موجود تخریب و سپس با نقشه جدید بازسازی شود.

ابراهیم ناظریان با بیان اینکه روزانه ۶۰۰ نفر به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کنند، افزود: پس از اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) ساری و ۱۷ شهریور آمل، بخش اورژانس بیمارستان شهید رجایی تنکابن سومین اورژانس به لحاظ تعداد مراجعات در استان مازندران است.

وی اظهار داشت: اورژانس جدید در همین زمین فعلی به مساحت ۸۰۰ متر در دو طبقه احداث خواهد شد که برای آن مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و پیمانکار آن نیز تعیین گردیده است.

ناظریان بزرگترین مشکل این بیمارستان را کمبود فضای فیزیکی دانست و خاطر نشان کرد: ساختمان جدید اورژانس بر اساس نقشه وزارتخانه و در بازه زمانی ۹ ماهه به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته وی، مردم نباید نگران بازسازی اورژانس باشند چرا که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته ساختمان اورژانس در مهلت تعیین شده به بهره برداری خواهد رسید.

وی از شهروندان خواست تا در طول بازسازی اورژانس شرایط موجود را درک کرده و با مدیریت و کادر بیمارستان نهایت همکاری کنند.

ناظریان با بیان اینکه بیمارستان شهید رجایی به لحاظ کادر تخصصی در وضعیت خوبی قرار دارد، تصریح کرد: مهمترین مشکل در این بخش کمبود کادر پرستاری است که امیدواریم هر چه سریع‌تر برطرف گردد.

وی افزود: ضمن اینکه مشکلاتی هم در بخش‌های اتاق عمل بیمارستان وجود دارد که نیاز به بازسازی دارد و هم اکنون پزشکان در شرایط بسیار نامناسبی عمل‌های خود را انجام می‌دهند.

در حال حاضر در شهرستان تنکابن یک بیمارستان ۲۰۵ تختخوابی فوق تخصصی، یک کلینیک ویژه و یک درمانگاه ویژه فرهنگیان در حال ساخت است که با بهره برداری از آن مشکلات مردم منطقه به حداقل خواهد رسید.

در سال گذشته بالغ بر ۲۰ خانه بهداشت در روستاهای شهرستان تنکابن توسط دولت به بهره برداری رسید.

بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون در مازندران ۴۰ بیمارستان با افزون بر چهار هزار و ۱۰۰۰ تختخواب وجود دارد که ۲۵ بیمارستان مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است و بقیه در تملک بخش خصوصی و تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح قرار دارد.

/ ‏۷۵۱۳/‏۱۶۰۲/‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.