پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خلق بازار جدید در گرو تولید محصول جدید است

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، استاندار مازندران با بیان اینکه راه‌اندازی پنجره واحد تجاری باید از طریق مجموعه‌ای قابل‌اعتنا و بزرگ محقق شود، گفت: روی یک کشور در حوزه صادرات تمرکز نکنیم و کشورهای مختلف می‌توانند براساس ریشه‌های مشترک و بازار نیاز، جامعه هدف ما باشند.

یوسف نوری امروز در کارگروه توسعه صادرات استان، توسعه محصول را در گرو توسعه بازار دانست و گفت: دیپلماسی اقتصادی چارچوب دارد، ساماندهی صادرات باید موردتوجه ویژه در استان قرار گیرد.

یوسف نوری با تاکید بر لزوم کاستن از موانع کشاورزی و بسترسازی فعالیت کشاورزان استان اظهار کرد: نباید برای کشاورز زحمت مضاعف ایجاد کنیم. با تولید محصول جدید و توسعه آن بازار جدید خلق می‌شود.

وی با بیان این که بازار مازندران استان- کشور است، خاطرنشان کرد: بازار عراق به محصول ما نیاز دارد اما نتوانستیم این نیاز را تامین کنیم.

استاندار مازندران تاکید کرد: با هدف افزایش بهره‌وری مجدّانه به دنبال دریافت خط اعتباری هستیم.

نوری تاکید کرد: دیپلماسی هدفمند انجام دهیم، بحث پایانه‌های بین‌المللی حمل‌ونقل در دست پیگیری است. کمیته‌های شناسایی باید فعال شوند و موانع آنها برطرف شود.

استاندار مازندران اظهار کرد: در بحث مانایی مرکبات به‌ویژه کیوی، در جلسات امنیت غذایی بر آن تاکید شده و ما باید بستر آن را فراهم کنیم.

وی درباره رفع تعهد ارزی گفت: حل این مشکل موجب افزایش صادرات ما می‌شود، در همین راستا برنامه‌ریزی و گفتگوهای لازم انجام خواهد شد.

نوری با اشاره به افزایش نزولات جوی در ماه‌های اخیر گفت: نزولات جوی امسال خوب بود و به همین دلیل انتظار توسعه تولید و صادرات داریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران از رشد ۱۴ درصدی صادرات در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: سال گذشته ۳۱۸ میلیون دلار برابر با ۱۴ درصد رشد نسبت به سال گذشته و همچنین ۵۲ درصد رشد در بخش وزنی صادرات داشتیم.

رشد ۱۱ درصدی ارزش گمرکات در دو ماهه امسال

نادعلی کهنسال با اشاره به برخورداری استان از ۳ بندر فعال امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر درباره واردات کالاهای اساسی اظهار کرد: بیش از ۲ میلیون دلار واردات شامل جو و ذرت دامی، چوب و مانند آن از امارات، آلمان، سوییس و برخی دیگر کشورها داشتیم، عمده وارداتی‌ها شامل خوراک آبزیان، نوشابه، لبنیات و دیگر موارد بود.

وی با بیان این که بخش عمده کالاهای ما توسط تجار خارج از استان از گمرکات خارج می‌شود، گفت: براساس گزارش ارزش گمرکات در دو ماهه سال جاری ۵۴ میلیون دلار بوده که رشد ۱۱ درصدی داشت.

کهنسال تصریح کرد: افق دید ما صادرات به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار است که تحقق آن نیاز به همراهی بخش‌های خصوصی و دولتی دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اهمیت فعالیت کمیته‌های تخصصی بیان کرد: باتوجه به اهمیت صادرات، موانع میز صادرات باید از طریق تجهیز آنها برطرف شود.

این مسئول درباره کمیته مرزنشینان گفت: از ماه آینده باید گزارش این حوزه دریافت شود.

کهنسال خاطرنشان کرد: تاکید وزیر در سفر آخر ریاست‌جمهوری به استان هموارسازی راه تجارت توسط تجار بود که باید در راستای توسعه صادرات و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل پیگیری شود.

وی با تاکید بر راه‌اندازی کارگاه‌ها برای کالای فسادپذیر گفت: راه‌اندازی کارگاه‌ها نیازمند اختصاص یارانه است.

این مسئول تصریح کرد: دعوت از سفرا و استانداران کشورهای هدف که از مسائل موردپیگیری شهید رییسی بود باید به جد موردتوجه باشد.

کهنسال افزود: دعوت تجار از اهداف اتاق بازرگانی ما است. در نمایشگاه اکسپو به خوبی ظاهر شدیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: بالا بودن نرخ حمل‌ونقل هوایی و کارگو  از موانع نمایشگاه گل و گیاه استان بود.

تعهد ارزی مانع رقابت در بازار

رییس اتاق بازرگانی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت از افت ۴۳ درصدی صادرات گل و گیاه استان خبر داد و افزود: افت صادرات به دلایل متعدد ازجمله سختگیری جهاد کشاورزی، تمهیدات گمرکی و دیگر موارد رخ داد و در قیاس با استان‌های هم‌جوار عقب‌نشینی داشتیم.

علی تقی‌پور خواستار رفع تعهد ارزی شد و افزود: ۶ تا ۷ درصد صادرات محصولات کشاورزی ما در کل کشور اثرگذار است و بدون برداشتن تعهد ارزی نمی‌توان در بازار رقابت کرد.

وی با اشاره به اهمیت رسیدگی به حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: پایانه‌های صادراتی خوبی داریم اما مجوز لازم برای جریان‌سازی در حمل‌ونقل داده نمی‌شود. در حوزه حمل‌ونقل دریایی نیز با کمبود کانتینر و کشتی مواجه هستیم.

خلق بازار جدید در گرو تولید محصول جدید است

وی از لزوم واردات ۷۰۰ هزار تن برنج خبر داد و گفت: واردات برنج باید تدریجی باشد.

تقی‌پور با بیان این که در تابستان مشکل قطعی برق خواهیم داشت، تصریح کرد: برخی منابع انرژی ما جزیره‌ای عمل می‌کنند.

رییس اتاق بازرگانی عنوان کرد: میوه و مرکبات ما ظرفیت راه طولانی ندارند و باید به کمک مراکز دانشگاهی این مساله برطرف شود.

صدور زیرمیزی گواهی قرنطینه

مسئول اتحادیه سورتینگ‌داران و زنجیره تامین استان با گلایه از سازمان جهاد کشاورزی گفت: جلسه‌ای برای بازدید سورتینگ‌داران با وزیر برگزار نشد.

حسینی با بیان این که حمل‌ونقل استان دچار مشکل است، اظهار داشت: در آبان و آذر که پیک حمل‌ونقل است، کرایه به ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان می‌رسد.

ارز چند نرخی و مفسده‌زایی در صادرات و واردات

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران اظهار داشت: باتوجه به تورم ۲۵ درصد افت ارزش صادرات داشتیم‌.

سید مجتبی رضوی ادامه داد: عمده کشورهای هدف صادرات ما کشورهای همسایه هستند. باتاسف امسال افت تراز داشتیم و ممکن است بازار خود را از دست دهیم.

وی با تاکید بر لزوم رسیدگی به موانع و معضلات حوزه صادرات استان اظهار کرد: ارز چند نرخی مشکل‌زا بود.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.