پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خطر خروج بنای دوره قاجار از فهرست آثار ملی/ پای شورا در کفش میراث

0

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها -سمانه صادقی: بقعه متبرکه امامزاده سید زکریا در روستای واسکس از توابع منطقه علی آباد قائمشهر واقع شده و سالانه زائران زیادی را به خود می‌خواند، نمای آجری، ضریح چوبی و درب ورودی دو لنگه‌ای بسیار نفیس و قدیمی با کنده کاری و کتیبه، این بنای تاریخی را ارزشمند کرده است.

در مجاورت بقعه تاریخی، درختان بلند با قدمت نیم قرن سربه فلک کشیده اند و محوطه سازی های انجام شده در محدوده امامزاده، وجود چشمه و آبشار هزارون مکان بسیار زیبا و دلپذیری را برای مسافران و زائران ایجاد کرده است.

امامزاده سید زکریا از نوادگان حضرت امام موسی کاظم (ع) به شمار می‌رود و قدمت بنای این بقعه متبرکه به دوره قاجار بر می‌گردد.

روستای واسکس به دلیل داشتن جاذبه‌های متنوع از جمله بقعه متبرکه امامزاده سید زکریا هر سال میزبان مسافران و گردشگران فراوانی است و به دلیل معرفی شدن آن به روستای نمونه گردشگری، سال ۱۳۷۸ بقعه امامزاده سید زکریا ثبت میراث فرهنگی شد.

با آنکه بازسازی بنای تاریخی امامزاده در دستور کار بود اما محقق نشد و پس از مدتی دیواره‌ها و سقف این بنای تاریخی و مذهبی دچار آسیب شد. اقدام شورا و دهیاری و انجام عملیات‌های لایروبی به رغم هشدارهای صورت گرفته از سوی میراث فرهنگی و اوقاف و عدم توقف این عملیات، منجر به بروز آسیب در بنای تاریخی شد و حال این بقعه متبرک و تاریخی را ناخوش کرده است.

انجام عملیات‌های لایروبی بدون کسب مجوز از نهادهای ذیربط، گودبرداری‌های غیراصولی و قطع درختان حاشیه سبب شده تا بنای تاریخی بقعه متبرکه امامزاده سید زکریا واسکس در معرض خطر تخریب قرار گیرد.

ثبت تاریخی وجود ندارد و در حد حرف است

نادعلی احمدی رئیس هیأت امنای امامزاده سید ذکریا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مدتی دیواره‌های امامزاده دارای شکاف‌های عمیق شد و با پیگیری‌های مکرر از اوقاف قائمشهر خواستار تخریب و بازسازی این مکان زیارتی شدیم، افزود: اما اوقاف توپ را به زمین میراث فرهنگی انداخت و به دلیل اینکه این بنا ثبت تاریخی است پس میراث فرهنگی متولی بازسازی این بقعه است.

احمدی با تاکید براینکه ثبت تاریخی وجود ندارد، افزود: اداره میراث فرهنگی به دنبال مقصر تخریب امامزاده است و باید در اینجا بگویم تخریبی صورت نگرفته و دیواره‌های بنا در گذر زمان تخریب شده و مردم به صورت خودجوش سقف را برداشته تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود اما اگر میراث فرهنگی کمک هیأت امنا را برای ساخت این بنا بخواهد، باید براساس طرح و ابعادی که هیأت امنا در نظر گرفته تخریب و ساخت مجدد انجام دهد در غیر این صورت به تنهایی مرمت این بنا را عهده دار شود.

تخریب خودسرانه ابنیه تاریخی جرم است

رضا دانش زاده رئیس میراث فرهنگی قائمشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این ابنیه اثر ثبتی بوده که میراث فرهنگی از اعتبارات تملک دارایی استانی ۲۵۰ میلیون ریال برای مرمت آن تخصیص داد اما متأسفانه درگیر و دار تخصیص و تبادل و موافقت نامه بین مجموعه برنامه و بودجه و میراث فرهنگی هیأت امنا به طور خودسرانه به تخریب ۶۰ درصد ابنیه پرداخت.

دانش زاده افزود: میراث فرهنگی براساس وظیفه میراثی اعتبار برای تعمیر این بنا داده اما تمکین از سوی هیأت امنا صورت نگرفت و مستقلاً به تخریب پرداختند که میراث فرهنگی طرح شکایت به مراجع قضائی کرد و پیگیر این پرونده است و منتظر دستور مراجع قضائی برای ادامه کار می‌باشد.

وی به تخریب خودسرانه اشاره کرد و گفت: اگر تشخیص داده شود که هیأت امنا تخریب را صورت داده، هم باید خود به مرمت بنای ثبتی بپردازد و هم باید جزای آن را بکشد.

رئیس میراث فرهنگی تاکید داشت: در ضوابط بنای تاریخی افزایش بنا نداریم و بر اساس عیانی بنا باید مرمت شود در صورت تغییر بنا و مرمت غیر ثبت، بنا از حالت ثبتی خارج می‌شود.
 

کد خبر 4946009
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.