پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خطر آنفلوانزا همچنان بالاسر مازنی‌ها

0

طبق گزارش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با فروکش کردن مرحله اول آنفلونزا H۱N۱ این روزها آمار مراجعه بیماران ابتلاء به این بیماری ویروسی به مراکز درمانی و حتی بیمارستانی کاهش چشمگیری نشان می دهد و از بستری روزانه ۶۰ بیمار آنفلوانزا صرفا در مراکز بیمارستانی دولتی به کمتر از ۱۰ تا ۱۵ نفر رسیده است و همچنان نیز مراجعه بیماران رو به کاهش است.
با این حال معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به مردم به خصوص افراد در معرض خطر توصیه کرد به دلیل احتمال شیوع مرحله دوم و حتی سوم آنفلوانزا که میزان شدت و حدت آن نیز با نوسان خواهد بود، وجود دارد و باید همچنان خود مراقبتی به ویژه در مصافحه با یکدیگر و بهداشت فردی همانند گذشته ادامه یابد.
براساس این گزارش در مرحله اول وقوع آنفلوانزا در مازندران حدود ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند.
ادامه تهدید آنفلوانزا
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : مرحله اول شیوع آنفلوانزا در این استان همانند سایر نقاط کشور فروکش کرد و این به معنای رفع خطر وقوع این بیماری نبوده و همچنان تهدید آن در مرحله دوم و حتی سوم تا پایان فصل زمستان وجود دارد.
دکتر حامد روحانی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اگرچه پیش بینی می شود که شیوع مرحله دوم و سوم با شدت  مرحله اول نخواهد بود، ولی به دلیل شدت وقوع مرحله اول این بیماری نسبت به مدت مشابه سال قبل هنوز نمی توان نسبت به نوسان آن اطلاع رسانی کرد، ولی خطر همچنان وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد : در مرحله اول ۱۵ نفر براثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا در مازندران جان خود را از دست دادند که اکثر این فوت شدگان دارای بیماری پیش زمینه بودند.
براساس آمار در سطح کشور در مرحله اول شیوع آنفلوانزا ۵۶ نفر جان خود را از دست دادند.
کاهش مراجعه به پزشک
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : در روزهای اخیر آمار مراجعه بیماران برای بستری در بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی به دلیل ابتلاء به آنفلوانزا کاهش چشمگیری داشت به طوری که از روزانه ۵۰ تا ۶۰ نفر به کمتر از ۱۰ نفر رسید و این نشان دهنده فروکش کردن بیماری است.
روحانی زاده افزود : مردم استان به خصوص بیماران در معرض خطر باید خود مراقبتی را در دستور کارشان قرار دهند و بهداشت فردی را در مصافحه با دیگران رعایت کنند.
وی ادامه داد: همچنان مراکز درمانی و بهداشتی ما در سطح استان پذیرای بیماران هستند و افرادی که به این بیماری مبتلا شدند، سریع باید به پزشک معالج خود مراجعه کنند و پزشکان خانواده نیز آگاهی کامل نسبت به این بیماری دارند.
آنفلوانزا 
این بیماری مربوط به سیستم تنفسی است و توسط یک نوع جدیـد ویـروس کـه در آوریـل سـال ۲۰۰۹ شناخته شده است ، ایجاد می شود . این ویروس در بزاق دهان و ترشحات بینی مبتلایان به این بیماری وجـود دارد. معمولا علائم آنفلوانزا بین ۱-۴ روز بعد از تماس با فرد بیمار آشکار مـی  شود.
این بیماری می تواند با یک یا چند مورد از علائم شامل تب • لرز • سرفه • سوزش گلو • سردرد • احساس کوفتگی • آبریزش از بینی • اسهال و استفراغ (خصوصا در کودکان) باشد و تنوع شدت علائم بالینی در این بیماران بسیار زیاد است و می تواند در افراد مختلف از علائم خیلی خفیف تا موارد شدید را ایجاد نماید.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.