پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خزانه گیری ۸۵ درصد شالیزارهای مازندران/ خسارت 600 میلیارد تومانی سیل به بخش کشاورزی

0

رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: با وجود آسیب سیل به حوزه کشاورزی اما امسال کاهش تولید در محصولات زراعی را نداریم و ۸۵ درصد شالیزارهای استان نیز خزانه گیری شده است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، عزیزالله شهیدی فر در نشست با خبرنگاران که در سالن استانداری مازندران برگزار شد، با بیان اینکه سیل اخیر ۶۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی، دام، طیور و زیرساخت‌های کشاورزی نظیر جاده‌های بین مزارع، تأسیسات آبی باغات و غیره آسیب زده است، اظهار کرد: ارزیابی از خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی انجام شده و برای جبران خسارت‌ها مقرر شد که تسهیلات بلاعوض و کم بهره به کشاورزان و خسارت دیدگان داده شود.

*چه مقدار تسهیلات به کشاورزان خسارت دیده از سیل پرداخت شده است؟

وی با بیان اینکه تاکنون ۵۰ درصد از خسارت کشاورزانی که بیمه بودند از طریق صندوق بیمه کشاورزی پرداخت شد، خاطرنشان کرد: در مجموع ۲۰ میلیارد تومان در این بخش از سوی صندوق بیمه کشاورزان پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با یادآوری این امر که کشاورزان باید محصولات خود را بیمه کنند، تصریح کرد: ۱۵۸ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض و ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت چهار درصدی برای جبران خسارت به بخش کشاورزی تخصیص داده شده است.

وی افزود: پنج بانک عامل برای ارائه تسهیلات در نظر گرفته شده و هر بانک ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به کشاورزان خواهند داد که تاکنون ۷۹ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به کشاورزان آسیب دیده پرداخت شده است.

شهیدی فر با بیان اینکه مخلوط‌های رودخانه‌ای براثر سیلاب وارد برخی اراضی و مزارع شده است، گفت: در حاضر ۴۵ دستگاه لودر، گریدر و بیل مکانیکی مستقر هستند تا برای آماده سازی اراضی و کشت شالی مورد استفاده قرار گیرند.

وی تصریح کرد: امسال مازندران با وجود بحران سیل و آسیب‌هایی که این رخداد به بخش کشاورزی وارد کرد در تولید محصولات دچار کاهش نمی‌شود.

*امسال افزایش تولید مرکبات در مازندران را شاهد هستیم

رئیس جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به سیراب بودن اراضی کشاورزی یادآور شد: امید است امسال شاهد افزایش تولید مرکبات نیز در مازندران باشیم.

وی با بیان اینکه کشاورزی مازندران در حال عبور از سنتی به مدرنیته است، گفت: مازندران به عنوان قطب کشاورزی نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی دارد به طوری که ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی سطح زیر کشت با احتساب کشت دوم به تولید محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

شهیدی فر با اشاره به اینکه ۸۵ درصد خزانه گیری اراضی شالیزاری انجام شده است، گفت: ۱۵ درصد باقی مانده تا آخر هفته انجام خواهد شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.