پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خرماکلا؛ روستایی که به معدن گل تبدیل شد

0


خبرگزاری فارس مازندران ـ زهرا طاهری‌پرکوهی|حاصلخیزی استان مازندران موجب شده حتی از میان سنگ هم سبزه بروید و همین موضوع این سؤال را در ذهن به وجود آورده که چگونه استانی با این همه سرسبزی این همه جوان بیکار داشته باشد.

در مقابل این نگاه که برخی جویای کار هستند برخی این اعتقاد را دارند کسی که علاقه‌مند به کار باشد بیکاری در استان مازندران معنا ندارد و در این میان برخی از روستاییان با بهره‌گیری از این ظرفیت توانستند گام‌هایی به‌سوی پیشرفت برداشته و حتی از دل روستاهای افرادی توانستند نام این روستاها را پرآوازه کنند.

در کنار این موضوعات در چند دهه اخیر به دلایل مختلف از جمله نبود بسترهای اشتغال، توسعه نیافتگی و همچنین جذابیت زندگی شهری جمعیت روستایی استان وارد روند کاهشی شد و یکی از مسائل بحث مهاجرت به شهرها بوده که برای پیدا کردن کسب و کار و درآمد از دیار پدری خود دل کنده و راهی شهرها می‌شدند، آن هم با هزار دردسر کارگری و مستاجری، اما در این میان برخی از روستاییان کاری کردند، کارستان نمونه آن جوانان روستای خرماکلا با تکیه بر ظرفیت‌های روستا نه تنها راهی شهر نشدند بلکه در روستا کسب و کار راه انداختند و اکنون به درآمد خوبی رسیدند و روستا را به معدن گل تبدیل کرده و کماکان این مسیر ادامه دارد.

*این روستا بیکار ندارد

در روستای خرماکلا بیکار وجود ندارد و همه در تب و تاب کسب و کار و تولید هستند، اکنون با حمایت مسؤولان مسیر پرفراز و نشیب اشتغال برایشان هموار شده و می‌توانند وارد دنیایی شوند که واقعا به آنجا تعلق دارند؛ درست است دنیای‌شان پر از زحمت، پشتکار و تلاش است اما در این دنیای زیبا دیگر خبری از دغدغه بیکاری نیست و مهم‌تر از همه اینکه این اتفاق در دیارشان جایی که به آن تعلق دارند رقم خورده است.

اینجا دیگر صحبت از نگرانی نیست بلکه حرف‌شان تولید است و کارآفرینی و همه به دنبال راهکاری برای تولید بیشتر و موفقیت در این مسیر هستند و خیلی زود توانستند تعداد گلخانه‌ها را افزایش دهند و نکته جالب اینکه این روند کماکان تداوم دارد.

*قدم‌های استوار روستاییان

با همت روستاییان، جوانان این روستا دیگر سرشان پایین  و دل‌های‌شان نگران نیست که نکند روزی از دیار خود دل بکنند بلکه قدم‌هایشان استوار است و نه تنها به فکر دلتنگی و دوری از دیار خود نیستند بلکه با ایجاد اشتغال در این مسیر حتی برای فرزندان خود نیز در آینده فرصت شغلی ایجاد خواهند کرد و دیگر حتی فکر دلتنگی و غربت را از دل خود دور کردند.

*خرماکلا؛ روستایی که به معدن گل تبدیل شد

ولی‌الله ناد‌علیزاده مسؤول کانون فرهنگی شهید گرایلی روستای خرما‌کلای قائم‌شهر یکی از جوانانی است که ایده نخستین گلخانه لیموترش را در سال ۹۶ در روستای خرماکلا اجرا کرده و اکنون جوانان روستا نیز در این مسیر قدم برداشتند و تاکنون تعداد گلخانه‌های روستا به حدود ۲۰۰ گلخانه رسیده است.

این روستا به معدن گل تبدیل شده از لیموترش گرفته تا گل و سبزی و صیفی و باید گفت همه روستاییان درحال تکاپو هستند و جوانی نیست در این روستا بیکار باشد و اکنون خرماکلا به پایتخت لیموترش گلخانه‌ای ایران تبدیل شده است.

با کمک مجموعه کانون فرهنگی شهید گرایلی و پایگاه بسیج آموزش‌های لازم به جوانان داده شدو مراحل اخذ مجوزها نیز تسهیل شده است تا جوانان بهتر بتوانند در مسیر کار و تولید قدم بردارند.

واحدهای گلخانه‌های نه تنها در روستای خرماکلا بلکه در روستاهای اطراف نیز درحال توسعه است، موضوع مهم استقبال جوانان برای ورود به این کار است؛ به‌طوری‌که در حوزه‌های مختلف از جمله توسعه گلخانه‌ها، بسته‌بندی، حمایت از تولید کنندگان از صفر تا صد، احداث سازه، ایجاد شرکت تعاونی به منظور فروش و تهیه نهاده‌های کشاورزی همه و همه درحال اجرا است.

*روند افزایش گلخانه‌ها

رضا قاسمی عضو شورای اسلامی روستای خرماکلای قائم‌شهر نیز در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: بحث احداث گلخانه پرورش گل و گیاه و لیموترش حدود سه سال است که در این روستا مطرح شده ولی طی دو سال اخیر تعداد گلخانه‌ها افزایش پیدا کرده به‌طوری‌که تعداد گلخانه لیموترش به ۲۰۰ گلخانه پرورش لیمو در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه روستاییان در این زمینه بسیار علاقه‌مند هستند، افزود: نکته جالب این است که بیشتر این افراد جوانان هستند.

عضو شورای اسلامی روستای خرماکلای قائمشهر با بیان اینکه این روستا دارای یک‌هزار و ۱۵۰ نفر جمعیت در قالب ۳۶۰ خانوار است، اضافه کرد: با اتفاقات خوبی که طی سال‌های گذشته در این روستا رقم خورده می‌توانیم بگوییم که جوان بیکار در این روستا نداریم.

*دریافت تسهیلات از ۶ ماه به یک هفته رسید

قاسمی تصریح کرد: یکی از اتفاقات خوبی که انجام دادیم کاهش پروسه زمانی دریافت مجوزها بوده به‌طوری‌که زمان گرفتن مجوز پرورش گل و گیاه و یا لیمو در گذشته ۶ ماه بوده اکنون به یک هفته رسیده است.

وی بیان کرد: به جوانانی که قصد احداث گلخانه در واحد یک هزار متری را داشته باشند ۵۰۰ میلون تومان تسهیلات با دوره تنفس یک ساله البته با بهره چهار درصد از سوی بنیاد برکت اختصاص می‌یابد.

قاسمی یادآور شد: درحال حاضر بیش از ۳۰۰ واحد گلخانه لیموترش و ۱۰۰ واحد گلخانه گل و گیاه در حال فعالیت بوده که پیش‌بینی ما این است که ۵۰۰ گلخانه با وسعت ۲۰۰ هکتار برسد.

*تولید ۳ هزار قلم محصولات کشاورزی؛ فرصت خوبی برای اشتغال در مازندران

عبدی مدیرکل امور روستایی استاندار مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: باید گفت زیرساخت‌های اشتغال در روستاهای مازندران وجود دارد و در این مسیر روستاهای استان گام‌های بزرگی برداشتند که یکی از روستاها، روستای خرماکلا است.

 

وی با اشاره به تولید ۳هزار قلم محصولات کشاورزی در مازندران، افزود: برخی از روستاییان باانگیزه در این مسیر وارد شدند و اثبات کردند این مسیر شدنی است.

* روستاییان باانگیزه

مدیرکل امور روستایی استاندار مازندران تصریح کرد: با گام‌های خوبی که در راستای توسعه اشتغال در روستاهای استان برداشته شده روستاییان ترغیب شده و جوانان برای بازگشت و درواقع مهاجرت معکوس انگیزه کافی پیدا کردند.

در دوم دی ماه در روستای خرماکلای قائمشهر با حضور آیت‌الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در استان و حسین‌زادگان استاندار مازندران به‌صورت ویدئو کنفرانسی در راستای بهره‌برداری از ۲۸هزار طرح اقتصادی و اشتغالزایی و زیربنایی بنیاد برکت با حضور قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و مخبر رئیس عالی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)،  افتتاح ۱۰۰ طرح ویژه گلخانه‌ای در استان مازندران در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش فارس، همت و اراده بالای روستاییان و حمایت‌های مسؤولان توانست تولیدات بومی را راه‌اندازی کند و امید را در دل مردم روستانشین منطقه خرماکلا زنده کند که در این سال‌ها نام خرماکلا زبانزد عام و خاص است.

 /۸۶۰۳۴/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.