پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خبر خوب|مازندران عاری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

0

محمدحسن گلپایگانی مدیرکل دامپزشکی مازندران امروز درباره احتمال شیوع آنفلوآنزا فوق حادپرندگان در استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر تلفات غیرعادی در جمعیت طیور بومی و صنعتی در  استان که تاییدی بر بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشد، نداشتیم.

وی با بیان اینکه تمامی واحدهای پرورش طیور صنعتی در مازندران به  رعایت ضوابط و مقررات امنیت زیستی و جدی گرفتن هشدارهای بهداشتی دامپزشکی ملزم شدند، افزود: تاکنون  علائمی از  بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نداشته اند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران بیان کرد: شهروندان مازنی می‌توانند با خیال راحت و اطمینان از سلامت مواد پروتئینی بسته‌بندی شده موجود در بازار نسبت به تهیه و مصرف آن اقدام کنند.

گلپایگانی با تاکید بر اینکه با توجه به در پیش بودن فصل سرما متصدیان واحدهای صنعتی باید سیستم های قرنطینه ای را تشدید کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به مشترک بودن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با انسان تاکید داریم مرغ مصرفی را از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی به صورت بسته‌بندی شده تهیه و در هنگام خرید به برچسب محصول توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: استفاده از دستکش در هنگام شست‌وشو و آماده کردن مرغ  از‌جمله مواردی بوده که شهروندان برای حفظ سلامتی خود به آن توجه داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران، عرضه مرغ زنده در بازار های محلی و فروش انواع ماکیان فاقد هویت در بازارهای سنتی توسط افراد دستفروش را از جمله عوامل پرخطر برای فعالیت این ویروس برشمرد و هشدار داد مردم از خرید مرغ فله و یا مرغ زنده جدا پرهیز کنند.

گلپایگانی یادآور شد: در راستای اجرای مصوبات ستاد ملی پیشگیری و کنترل انفلوانزا ، برگزاری دوره های آموزشی برای همکاران دامپزشک و بهره برداران در دستور کار این اداره کل و شورای نظام دامپزشکی استان قرار دارد.

وی در پایان گفت: به همه همکاران ابلاغ شده تا در صورت مشاهده پرندگان با علایم مشکوک به بیماری، مراتب را به نزدیک‌ترین اداره  دامپزشکی اطلاع دهند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.