پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خانواده های ناشاد از شبکه اجتماعی و آموزشی «شاد»

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: از هفته جاری عضویت در سامانه شاد برای تدریس دانش‌آموزان الزامی شده و این وضعیت در حالی است که این سامانه با مشکلات زیرساختی زیادی مواجه بوده و هنوز بخش قابل‌توجهی از دانش‌آموزان و اولیا موفق به عضویت در این سامانه نشده‌اند.

برای ورود به سامانه شاد به‌محض ورود و احراز هویت مدیر مدرسه، کلاس‌های مدرسه به‌صورت خودکار تشکیل می‌شوند و فراهم آوردن محیطی جذاب، پویا و امن متناسب با نیازهای آموزشی و اجتماعی دانش‌آموزان از اهداف راه‌اندازی این سامانه عنوان‌شده است.

قرار است آموزش‌های برخط در این سامانه تا اعلام وضعیت عادی و دایر شدن مدارس در کشور و استان ادامه یابد اما باگذشت چند روز هنوز بسیاری از خانواده‌های مازندرانی موفق نشدند در این سامانه عضو شوند. برای ورود به سامانه شاد اولیای دانش‌آموز ابتدا باید استعلام کد ملی را انجام دهد تا لیست کلاس‌ها ظاهر شوند و سپس استعلام دانش‌آموز را انجام دهد و کلاس موردنظر را انتخاب کند و در آن عضو شود.

مشکلات والدین برای ورود به سامانه شاد

ولی یک دانش‌آموز ساری در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه در دوماه گذشته بیشتر امور آموزشی فرزندم از طریق فضای مجازی که توسط معلم مدرسه ایجاد شد، انجام می‌شد افزود: از روز شنبه تکلیف کردند که حتماً نسبت به نصب سامانه شاد اقدام کنیم.

علی جعفری یادآور شد: پس از چند ساعت تلاش موفق به نصب سامانه شدیم اما از همان ابتدا با اخطارهای مکرر عدم دسترسی یا قطع بودن سامانه مواجه شده‌ایم.

مژگان باقری مادر دانش‌آموز کلاس چهارم دبستان مدرسه پروین اعتصامی نیز می‌گوید: شماره همراهی که قصد داریم با آن وارد شویم در سامانه وارد نشده است و مدیر مدرسه نیز عنوان می‌کند که اجازه دسترسی و عضو کردن دانش‌آموزان از مدیران سلب شده است.

وی با عنوان اینکه امکان عضویت سایت در بیشتر زمان‌ها وجود ندارد، ادامه داد: بااینکه قرار شده آموزش‌های تحصیلی از طریق این سامانه ارائه شود، همچنان موفق به عضویت در آن نشدیم.

ارائه آموزش‌های مجازی از طریق سامانه شاد در حالی است که بخش قابل‌توجهی از دانش‌آموزان مازندران را روستاییان تشکیل می‌دهند و دسترسی نداشتن آنان به اینترنت، موانع فراروی آنان را در دسترسی به محتوای آموزشی بیشتر کرده است.

صداقت ترک ساکن یکی از روستاهای کجور می‌گوید: در روستای ما تلفن ثابت نداریم و وضعیت آنتن دهی تلفن همراه نیز بسیار سخت است و با این وضعیت نمی‌دانیم چگونه باید به سامانه شاد برای دریافت محتوای آموزشی دسترسی پیدا کنیم.

مدیر یکی از دبستان‌های مازندران که خواست نامش ذکر نشود، در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در چند روز اخیر که استفاده از سامانه شاد برای محتوای آموزشی ابلاغ‌شده با تماس‌های مکرری از سوی خانواده‌ها درباره این سامانه و وجود مشکل در برقراری ارتباط مواجه بودیم.

وی افزود: دریکی دو روز اخیر امکان عضو کردن دانش‌آموزان و واردکردن شماره همراه والدین برای ورود به سامانه شاد از مدیران مدارس گرفته‌شده است و مدیران و معلمان نیز برای ورود به این سامانه دچار مشکل هستند.

وی ادامه داد: ابتدا در پیام‌رسان سروش سامانه شاد قابل‌دسترسی بود اما بعد مقرر شد در پیام‌رسان دیگری سامانه‌ای جدید دایر شود و این وضعیت مدیران مدارس را نیز بلاتکلیف کرده است درحالی‌که در یک ماه گذشته بسیاری از همکاران و معلمان با تشکیل گروه‌های مجازی پیگیر فعالیت‌های تحصیلی دانش‌آموزان بودند و محتوای آموزشی را ارائه می‌کردند.

ثبت نام ۷۰ درصد دانش آموزان مازندران در شبکه شاد

علی‌رضا سعدی پور مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران نیز فضای مجازی آموزش که در روزهای تعطیلی مدارس به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ ایجادشده را یک ضرورت امروزی برشمرد و در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اینکه ضریب نفوذ اینترنت در استان بیش از ۹۰ درصد است پیش بینی می‌شود ۹۰ درصد دانش آموزان تحت پوشش شبکه آموزشی شاد قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در حال آماربرداری از مناطق و دانش آموزانی هستیم که به دلایلی نظیر عدم دسترسی به اینترنت به ویژه در روستاها نتوانستند از شبکه شاد بهره مند شوند، افزود: در حال حاضر سیستم فناوری آموزش و پرورش در حال احیا و شناسایی دانش آموزان و معلمانی است که نتوانستند وارد سامانه شبکه شوند.

وی با اظهار اینکه تاکنون بیش از ۷۰ درصد از دانش آموزان وارد سامانه شاد شده‌اند، تعلق اپلیکیشن شاد به وزارت آموزش‌وپرورش را ازجمله نقاط قوت آن برشمرد و گفت: سامانه دانش‌آموزی  از این برنامه پشتیبانی می‌کند و به‌این‌ترتیب اطلاعات دانش‌آموزان به‌صورت اتوماتیک به شبکه شاد منتقل می‌شود و نیاز به تشکیل گروه مجدد نیست.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران ضمن تأکید بر امنیت کامل اپلیکیشن شاد به دلیل داخلی بودن آن، به امکان رصد مدیر مدرسه بر گروه‌های تشکیل‌شده اشاره کرد و ادامه داد: به نظر من این‌یک انقلاب آموزشی در بحث آموزش الکترونیک است. کرونا یک تهدید است و ایجاد آموزش مجازی در این روزها، تهدید را به فرصت تبدیل کرد. معلمان ما با تولید محتوای الکترونیک که امروز در دنیا مطرح است، آشنا می‌شوند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران استقبال معلمان مازندران برای تولید محتوا در دو ماه اخیر را نشان از ظرفیت موجود نزد معلمان استان دانست که اینک به منصه ظهور رسیده است و باید از آن بهره برد.

سعدی‌پور با اشاره به اینکه اپلیکیشن شاد ممکن است نقایصی هم داشته باشد، تأکید کرد که به‌مرور زمان، این نواقص برطرف خواهد شد. این برنامه به‌عنوان مکمل کلاس‌های درس واقعی در دوران تحصیل و به‌عنوان برنامه‌ای برای پر کردن اوقات فراغت در روزهای تعطیلی کاربرد خواهد داشت

بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در مازندران مشغول تحصیل هستند.

کد خبر 4898939
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.