به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، سید محمد پژمان روز چهارشنبه در کارگروه بازآفرینی شهرهای مازندران در ساری افزود: بر اساس مصوبه هیأت وزیران حدود ۴۰۰ میلیون ریال از این تسهیلات با نرخ سود ۹ درصدی است و بقیه نیز با سود ۱۸ درصد در اختیار سازندگان قرار میگیرد.
وی مبلغ تسهیلات برای کسانی را که به صورت انفرادی اقدام به ساخت مسکن در بافت فرسوده میکنند، حدود ۶۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: ۴۰۰ میلیون ریال از این مبلغ با سود ۹ درصدی و بقیه ۱۸ درصدی است.
پژمان با اعلام اینکه وزارت راه و شهرسازی برای تشویق سرمایه گذاری در بافت فرسوده به دنبال افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات بین ۱۰ تا ۱۵ سال است، ابراز امیدواری کرد تا دولت این مجوز را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.
وی با اشاره به مشکل پرداخت نیمی از تسهیلات بافت فرسوده پس از پایان کار، اظهار داشت: این طرح با نیت اینکه سازندگان بافت فرسوده انبوه سازان هستند، مصوب شد، در حالی که بیشتر سازندگان بافت فرسوده را مصرف کنندگان تشکیل میدهند و باید اقساط بازپرداخت تسهیلاتشان بین ۱۰ تا ۱۵ باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه دولت در نوسازی بافت فرسوده اتکاء مالی بازسازی و نوسازی با بهره گیری از سرمایه گذاری مردمی است و ادارات راه و شهرسازی استانها باید نسبت به بهره گیری از اعتبار دولتی برای اجرای طرحها در بافت فرسوده بی خیال شوند.
خاک فراموشی بر طرح آمایش شهرهای شمال کشور
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهرهای ایران همچنین گفت که طرح آمایش منطقهای که از دو دهه پیش برای توسعه پایدار استانهای شمالی کشور مصوب شد، همچنان خاک میخورد.
وی با اعلام اینکه در این طرحها برای تمامی خدمات مورد نیاز جانمایی شده است و متناسب با آن نیز میتوان از فضای مناسب برای خدمات دهی استفاده کرد، اظهار داشت: عدم توجه به طرح آمایش منطقهای در استانهای شمالی و اجرای طرحهای توسعهای متناسب با این طرح موجب خسارتهای زیست محیطی زیادی بر پیکره این استانها از جمله مازندران و دردسر برای مردم آن شده است.
پژمان گفت: روند توسعهای در مازندران نشان میدهد که کمتر دستگاهی طرحهای توسعهای خود را با توجه به طرح آمایش سرزمین به جلو برده و تمام فرایندها بدون توجه به ظرفیتهای موجود انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گردشگری پراکنده و آسیبزا را ناشی از بی توجهی به طرح آمایش و اجرای برنامههای گردشگری متناسب با این برنامه دانست و تاکید کرد: در حال حاضر با وجود اینکه بخش زیادی از مسافران به مازندران سفر میکنند، کمتر عایدی اقتصادی نصیب این استان میکنند.
وی با اعلام اینکه در حوزه گردشگری داخلی نیز تاکنون اقدام اساسی صورت نگرفته است، گفت: اگر به دنبال توسعه پایدار در کشور هستیم باید از این منابع به درستی استفاده شود.
پژمان از کم کاری ادارات راه و شهرسازی نیز در اجرای این راهبرد انتقاد کرد و افزود: امروز همه ما برای توسعه استانی و ملی صرفاً به دنبال منابع مالی کلان هستیم، در حالی که با برنامهریزی درست میتوانیم از سرمایه گذاری بخش خصوصی از طریق مشوقهای مناسب بهره برداریم کنیم.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهرهای ایران قوانین دست و پا گیر را عامل بازدارنده دیگر عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی در بازآفرینی موثر شهری دانست و گفت: اگر ما به دنبال اقتصادی کردن کارها به خصوص در حوزه بازآفرینی هستیم، باید قوانین ما نیز به گونهای تنظیم شود که مشوقی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باشد.
پژمان اضافه کرد: با طرحهای زمخت و غیر انعطاف پذیر نمیتوانیم برنامههای جامع برای توسعه پایدار داشته باشیم تا از سرمایههای بخش خصوصی استفاده کنیم.
وی مشکلات موجود در نابسامانی اقتصادی و تجاوز به حریم زیست محیطی و کشاورزی را در استانهای شمالی کشور ناشی از نادیده گرفتن این طرحها و نبود ناظر و مجری برای آن برشمرد و تاکید کرد: راه نجات استانهای شمالی اجرای برنامههای توسعهای متناسب با طرحهای آمایش سرزمین، منطقهای و رعایت سایر مقررات مرتبط است.
۶۹۸۲/۱۶۵۴