پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خارج کردن انگشتر بلعیده شده توسط کودک ۴ ساله سوادکوهی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از بابل،  دختر چهار ساله‌ای اهل زیرآب که حدود ۱۱ روز قبل انگشتری را بلعیده بود که با توجه به سایز جسم خارجی بلع شده و سن و جثه کودک دفع نشده بود، برای خارج کردن انگشتر به بیمارستان کودکان امیرکلا ارجاع داده شد.

 با انجام رادیوگرافی و آندوسکوپی جسم خارجی در معده، مشاهده و با آندوسکوپی بدون هرگونه عوارضی متخصص بیهوشی و آندوسکوپی خارج شد، بیمار پس از هوشیاری و با حال عمومی مناسب مرخص شد.

دکتر ساناز مهربانی فوق‌تخصص گوارش کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل در این باره اظهار کرد: بیشترین موارد بلع اتفاقی جسم خارجی در کودکان بین سنین ۶ ماه تا چهار سال رخ می‌دهد که  سکه و اسباب‌بازی‌های کوچک شایع‌ترین موارد جسم خارجی را تشکیل می‌دهند.

این پزشک تأکید کرد: از بین اجسام خارجی بلع باتری بسیار خطرناک بوده و باعث پارگی مری در طی چند ساعت می‌شود، اجسام نوک‌تیز نیز می‌تواند باعث آسیب به مری و بافت‌های اطراف مری به خصوص عروق و معده شده و ممکن است باعث خونریزی شدید شوند.

وی عنوان کرد: اجسام نوک‌تیز و باتری باید به وسیله آندوسکوپ اورژانسی خارج شوند، به والدین توصیه می‌شود اجسام کوچک قابل بلع به خصوص اجسام تیز و سربی و باتری های دیسکی و ماگنت یا آهن ربا از دسترس کودکان خارج شود.

دکتر مهربانی در پایان گفت: والدین فرزندان خود را از مواد شوینده اسیدی و قلیایی دور نگه داشته باشند چون گاهی می‌تواند منجر به عوارض جبران‌ناپذیری شود.

 /۸۶۰۴۸/ج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.