به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، جلسه شورای برنامهریزی استانداری مازندران شامگاه ۱۴ آذرماه با حضور وزیر راه و شهرسازی با موضوع بررسی چالشها و مسائل حملونقل استان در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد که در این جلسه مدیران و مسئولان استانی عدم توسعه یافتگی مازندران را نداشتن زیر ساخت برای راه و حمل و نقل مناسب دانستند و نیازمند توجه وزارتخانه متبوع شدند.
استاندار مازندران به معضل جدی حملونقل در استان اشاره کرد و گفت: مازندران نیازمند اجرای برخی پروژهها به همراهی وزارتخانههای متبوع جهت رسیدن به توسعه است.
فرج الله فتح الله پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران نیز با اعلام اینکه طرحهای کنونی از جمله راه سوادکوه، به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اظهار کرد: از ظرفیتهای مهم استان موضوع مولدسازی است که باتوجه به برخورداری سازمان املاک و مسکن و دیگر نهادهای وابسته، املاک در جهت دسترسی به اهداف حوزه راه و شهرسازی واگذار شود.
وی به افزایش اعتبار مورد نیاز طرحهای بخش حملونقل در لایحه بودجه ۱۴۰۴ اشاره کرد و افزود: تسریع در تکمیل محور هراز، تسریع در شروع عملیات اجرایی پل شهر پلسفید، توسعه فرودگاههای استان، تسریع در تکمیل کمربندیهای استان، ساماندهی راه دسترسی فرودگاه ساری- جوادالائمه، تامین اعتبارات لازم برای آزادراه ساری- قائمشهر تامین منابع لازم از طریق رفع موانع موجود، تامین سهم ۳۵ درصدی بانک ملی، فراهمسازی شرایط اجرای آزادراه چالوس- رامسر، تسریع تکمیل اسکله رورو بندر امیرآباد با هدف بهسازی و بازسازی خطوط ریلی در محدوده استان و افزایش سرعت بازرگانی حملونقل ریلی و بهسازی خط ریلی راهآهن سریعالسیر تهران به بندر امیرآباد، تقویت زیرساختهای حملونقل و ترانزیت نسبت به صدور تاسیس و فعالیت شرکت حملونقل بینالمللی برای پایانههای صادراتی، اقدام کشتیرانی نسبت به تجهیز ناوگان کشتیرانی دریای خزر و برخی دیگر موارد بهعنوان اهم مطالبات استان مطرح است.
علی دیوسالار مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز بیان کرد: در حوزه راه اعتبارات ما با توجه به پروژههای ناتمام کافی نیست که از نمونههای آن جادههای چمستان و نور، پلسفید و غیره است.
وی با بیان اینکه تملک زمین از برخی عملیاتهای اجرایی ما بیشتر است، افزود: از ۱۵ کیلومتر در محور چالوس طی ۷ سال ۴.۹ کیلومتر را اجرا کردیم که بحث معارضات مردمی و مشکلات زیستمحیطی مطرح است.
عبدالرضا دادبود معاون عمرانی استانداری مازندران هم در این جلسه اظهار کرد: در مازندران زمین از ارزش بالایی برخوردار است که با مولدسازی میتوان تمام پروژههای راه و شهرسازی را به اتمام رساند.
وی با بیان اینکه ۴ شهرک مصوب کنار دریا برای مسکنسازی در نظر گرفته شد در حالی که بهترین نقطه برای ساخت نقاط گردشگری و تفریحی است، افزود: ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار زمین ساحلی متعلق به ساخت مسکن است؛ اگر نیمی از آن ساخته شود مازاد آن را میتوان صرف پروژههای عمرانی کرد.
معاون عمرانی استانداری مازندران به ترافیک پایان هفته در راههای مواصلاتی استان اشاره کرد و گفت: فاینانس قطار سریعالسیر تهران- شمال، شرکت چینی مطالعات لازم را انجام داده و اگر در اولویت قرار گیرد به مازندران کمک شایانی خواهد کرد.
علی تقی پور رییس اتاق بازرگانی استان مازندران نیز با تاکید براینکه مجوز حمل ونقل به تعداد اعطا شود، اظهار کرد: ناوگان حملونقل ما فرسوده است و گفتن آن سیاهنمایی نیست.
وی افزود: پایانه و گمرک دو بال خطوط مرزی ما هستند اما گاها در گمرک شاهد کمکاری هستیم.
تقی پور با اعلام اینکه کشور باکمبود ناوگان حمل و نقل مواجه است و باید از ناوگان خارجی استفاده کنیم، تصریح کرد: سه و نیم میلیون تن صادرات پرتقال داریم اما اجازه ثبت ۵۰ تن هم نداریم.
دکترعالیه زمانی، نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه در سالهای متمادی اعتبار به سوی استانهای کویری رفت اما محور تاکام باتوجه به اتصال دو استان و حجم بالای تردد باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، اظهار کرد: جاده ساری به میاندورود هم باید مورد توجه وزارت متبوع باشد تا راه نداشته باشیم و مازندران غریبترین استان در حوزه راه است.
علی بابایی کارنامی نیز دیگر نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی از به سرانجام نرسیدن محور ساری-تاکام گلایهمند شد.
وی افزود: بلندمرتبهسازی در شرق استان مورد نکوهش قرار میگیرد و با منع آن نمیتوان انتظار رشد اقتصادی داشت.
بابایی کارنامی تصریح کرد: اگر استان مازندران را رها کنند ما خودمان بهتر کار میکنیم. با تخصیص ۱۰ درصدی پروژهها اجرا نمیشوند.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد جوانان مازندران فاقد مسکن هستند و این دور از عدالت اجتماعی است.
عباسی نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی نیز با اعلام اینکه قیمت زمین در مازندران قیمت جان است، خاطرنشان کرد: سهم ما از راه هوایی صفر درصد است و راه ریلی که باید با شرمساری گفت مغفول مانده، صنعت نوپای گردشگری تعریف تازهای به جاده و راه روستایی داد.
وی ورودی مازندران در پلسفید را نماد ناتوانی مدیریت اعلام کرد و گفت: از اتمام میدان بالازیراب ۱۳ متر مانده، زیرگذر روستای سرخکلا، رانش زمین جوارم و دیگر موارد از عمده مشکلات منطقه سوادکوه است.
عباسی با بیان اینکه عامل بیشتر تصادفات در مازندران راه است، یادآور شد: ۱۸ کیلومتر خط ساحلی در جویبار داریم که هر ۲۰ روز یک فوتی دارد.