پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حمله «شیطان بنفش» به آب‌بندان آغوزبن بابل

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، رئیس اداره محیط زیست بابل گفت: ۴۰ هکتار از آب‌بندان آغوزبن بابل با حمله سنبل آبی یا «شیطان بنفش» در معرض نابودی است.

حیدرپور در گفت‌وگو با ایسنا از خطر سنبل آبی یا شیطان بنفش که در آب‌بندان ۴۰ هکتاری آغوزبن بابل که در حال افزایش وتکثیر است خبر داد و گفت: سنبل آبی بعنوان یک تهدید برای شهرستان بابل به شمار می‌آید و با توجه به اینکه این شهرستان ۲۰۷  قطعه آب‌بندان و تالاب دارد در صورت انتقال تبدیل به بحران زیست محیطی می‌شود که از مسئولان شهرستان واستان تقاضا داریم تا نسبت به مدیریت این گونه گیاهی مهاجم اقدام عاجل صورت پذیرد.

حیدرپور تصریح کرد: وجود شیطان آبی در آب‌بندان ۴۰ هکتاری آغوزبن بابل که فاز نخست نابودی آن با تخصیص اعتبار انجام شد،ناکافی بوده و دوباره با رشد چشمگیر آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه سرعت تکثیر سنبل آبی فوق العاده زیاد بوده که به صورت زایشی و تولید بذر تکثیر می‌شود، یادآور شد: این گونه گیاهی مهاجم سرعت تبخیر آب را تا ۱۳ برابر افزایش می‌دهد، مانع نفوذ نور به آب شده و اکسیژن آب را مصرف می‌کند از این رو سبب مرگ آبزیان و خشک شدن تالاب یا آب‌بندان می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست بابل با بیان اینکه بذر سنبل آبی یا «شیطان بنفش» بیش از ۲۰ سال ماندگاری دارد، خاطرنشان کرد:اگر اداره امور آب منطقه‌ای در خصوص نابودی این گیاه مهاجم اقدامی نداشته و تصمیم جدی نگیرند آب‌بندان آغوزبن نیز به سرنوست استان گیلان، تالاب انزلی و تالاب عینک دچارشده واز بین می‌رود.

حیدرپور گفت: برای رفع این مشکل سه بار با آب منطقه‌ای مکاتبه شد؛ حساسیت و بحرانی بودن وضعیت را برای حل و گرفتن تصمیم جدی خواستار شدیم که تاکنون پاسخی به نامه‌های محیط زیست داده نشد.

حمله «شیطان بنفش» به آب‌بندان آغوزبن بابل

این مسئول افزود: با توجه به اهمیت آب‌بندان‌ها در تامین آب کشاورزی وحفظ ونگهداری محیط زیست ضروریست ستاد بحران در این حوزه ورود جدی داشته باشند.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.