پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در دستور کار دادستانی کل کشور

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، از سوی معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه و با همکاری دادستانی کل کشور و دادگستری کل استان مازندران، کارگاه نظام حمایت از اطفال و نوجوانان ویژه دادستان‌ها و روسای دادگاه‌های عمومی بخش استان‌های مازندران و گیلان با حضور معاون دادستان کل کشور، رئیس‌کل دادگستری مازندران، قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه و رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه در شهرستان بابلسر برگزار شد.

عباس ترکی در این جلسه پرداختن به سرمایه‌های انسانی را از مولفه‌های حکومت مطلوب دانست و گفت: کودکان به عنوان مهمترین سرمایه‌های هر جامعه برای رسیدن به توسعه پایدار باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی با اشاره به نگرش دین مبین اسلام به حوزه کودک، افزود: وضعیت موجود امروز با وضعیت مطلوب در مواردی مانند آموزش و تربیت حقوق کودکان در فضای مجازی و آسیبهای اجتماعی فاصله دارد و برگزاری این کارگاه‌ها در هماهنگی و انسجام بیشتر برای اجرای قانون در حوزه کودکان بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور با بیان اینکه نظام اصلاح و تربیت در خصوص کودکان و نوجوانان باید مورد بازخوانی قرار گیرد، افزود: دو نقص عمده مانند عدم اثربخشی و اشکالات موجود در نظام رصد و پایش در کانون‌های اصلاح و تربیت مشاهده می‌شود که رفع این نواقص باید مورد توجه قرار گیرد.

ترکی، عدم وجود سامانه جامع آماری برای کودکان و نوجوانان و اشکالات اساسی نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان را مورد توجه قرار داد و گفت: حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست نیز از جمله مواردی است که در دستور کار دادستانی‌کل قرار دارد که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

*تلاش برای کاهش اطاله دادرسی

قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه نیز در این جلسه با اشاره به موضوع بروزرسانی سند تحول قضائی، افزود: یکی از مهمترین ماموریتهای سند تحول به عنوان یکی از وظایف اصلی دستگاه قضائی، رسیدگی به پرونده‌های قضائی و دادرسی عادلانه بوده که بحث اطاله دادرسی و کیفیت و اتقان آرا در آن مورد بررسی قرار گرفته است.

حسن نگینتاجی بیان کرد: در کنار کارشناسی‌ها و مسائل دفتری، کاستی‌های آموزشی، علمی و پژوهشی نیز در اطاله دادرسی‌ها موثر بوده و برگزاری اینگونه کارگاه‌های آموزشی برای رفع نواقص مفید خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: عدم آشنایی با مفاهیم در حوزه‌های تخصصی مانند حقوق کودک، بعضاً موجب صدور دستورات تکراری و اطاله دادرسی شده و در این راستا تشکیل کارگاه‌هایی با موضوع اطفال در راستای آشنایی با مفاهیم بنیادین حقوق کودک و قوانین داخلی، خارجی و بینالمللی این حوزه و همچنین بررسی آخرین آرای حقوقی و وحدت رویه و نهایتاً مهارت افزایی در رسیدگی به پرونده‌های حوزه کودک و کمک به نظام دادرسی عادلانه بسیار موثر خواهد بود.

 

* تشکیل شعب ویژه اطفال در مازندران

رئیس کل دادگستری مازندران نیز در این جلسه با تسلیت فجایع دردناک این روزهای غزه، اظهار کرد: امیدواریم رژیم منحوس صهیونیستی بزودی از کره خاکی برچیده شده و به زباله‌دان تاریخ منتقل شود؛ کودک‌کشی در این قوم، تاریخی بسیار طولانی دارد و خواست همه ملت‌های آزادی‌خواه دنیاست که رژیم کودک‌کش صهیونیستی از صحنه روزگار محو شود.

حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری با بیان اینکه کودکان نیازمند حمایت ویژه هستند، خاطرنشان کرد: برگزاری اینگونه کارگاه‌ها نقش بسیار مهمی در دانش افزایشی حوزه کودک دارد و استمرار آن باید در راستای حفظ حقوق کودکان مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: حقوق کودک در آموزه‌های دینی مورد تاکید قرار گرفته و در قانون داخلی و بینالمللی نیز این مساله مورد توجه قرار دارد که برگزاری این کارگاه‌ها در اجرا و عملیاتی شدن این آموزه‌ها بسیار مفید و موثر خواهد بود.

اکبری تاکید کرد: دادگستری استان مازندران نیز در راستای حفظ حقوق کودکان و در چارچوب وظایف قانونی خود مواردی مانند تشکیل شعب ویژه اطفال و بهره‌مندی از قاضی متخصص در این حوزه را مورد توجه ویژه قرار داده است.

محبوبه میرزابیگی در این جلسه ضمن محکومیت نسل‌کشی گسترده کودکان در غزه اظهار کرد: تدوین قوانین و مقررات در حوزه حمایت از کودکان و نوجوانان از جمله دستاوردهای برگزاری کارگاه‌‎های نظام حمایت از اطفال و نوجوانان طی سال‌های اخیر بوده که امیدواریم استمرار داشته باشد.

پایان پیام/۸۶۰۳۱/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.