پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حماسه خرمشهر به ما ایستادگی و مقاومت را آموخت

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سردار عبدالله ملکی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران امروز به مناسبت سوم خرداد در مراسم گرامیداشت سالروز حماسه فتح خرمشهر که با حضور مسؤولان استانی و خانواده‌های معظم شهدا در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران برگزار شد، اظهار کرد: در استان مازندران به‌مناسبت آزادسازی خرمشهر مراسم‌های مختلفی از گلوگاه تا رامسر در دستور کار قرار دارد که تا روز جمعه هفته جاری ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به ورود ۸ شهید خوشنام در مازندران، افزود: پیکرهای پاک این شهدا در شهرها و روستاهای استان حضور پیدا کرده و مردم از نور وجودی این شهدا بهره می‌گیرند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران بیان کرد: فتح خرمشهر درس‌های زیادی از جمله ایستادگی، مقاومت و استقامت را به ما آموخته است.

این مسؤول ادامه داد: رزمندگان دست خالی و با توکل به خدا خرمشهر را فتح کردند که می‌توان گفت درواقع آزادسازی خرمشهر درس توکل  بود و خرمشهر را خدا آزاد کرد.

ملکی یادآور شد: اطاعت از ولی فقیه و امام درس بزرگ دیگری بود که حماسه خرمشهر به ما آموخت که درس بزرگی بود.

وی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی، مبارزه فرهنگی با دشمنان، قدرت و اقتدار سیاسی و آبادانی از درس‌های خرمشهرهای ما است و رمز پیروزی ما حماسه مقاومت و حماسه آزادی خرمشهر است.

سردار کوهستانی یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس نیز در این مراسم، اظهار کرد: بحث خرمشهر و عملیات بیت‌المقدس در چنین ایامی ۲۵ روز در گرمای طاقت‌فرسای جنوب خوزستان عملیاتی آغاز شد از مازندران دو تیپ نور از منطقه کرخه و تیپ بیت‌المقدس وارد عمل شدند فرماندهان و سرداران بسیاری به شهادت رسیدند و من هم افتخار حضور داشتم.

وی با بیان اینکه عملیات بزرگ بیت‌المقدس منجر به آزادسازی خرمشهر شد، تصریح کرد: از ۹۰۰ سال قبل از امپراطوری عثمانی‌ها هر دولتی که حاکم بود فشار را از خرمشهر آغاز می‌کرد که اگر در تاریخ مطالعه کنیم می‌بینیم همیشه در تاریخ ابرقدرت‌ها و کشورهای منطقه به خرمشهر نگاه داشتند.

فرمانده دفاع مقدس بیان کرد: با حضور انقلاب، ایستادگی مهم‌ترین موضوعی بود که جلوه‌گر شد؛ موضوعی که در گذشته شاهد نبودیم. خرمشهر روزها مقاومت کرد تا بتوانیم عقبه جبهه را با کمک رزمندگان ببندیم.

این مسؤول با گرامیداشت یاد و خاطره شهید چمران، اظهار کرد: اگر ایشان سد را باز نمی‌کرد و آب را رها نمی‌کرد کل خوزستان از همان ابتدا می‌رفت؛ مقاومت مردم خرمشهر نبود بقیه خوزستان محفوظ نمی‌ماند.

کوهستانی با اشاره به اینکه ما عملیات بیت‌المقدس را در موقعیتی آغاز کردیم که نیروهای ما تجهیزات نداشتند، تصریح کرد: زمانی که گردان را به شهید نوبخت برای سازمان‌دهی تیم تحویل دادم، گردان ما هنوز تجهیز نشده بود و از تجهیزات عملیات فتح‌المبین استفاده کردیم و عملیات بزرگ الی بیت‌المقدس را شروع کردیم.

وی ادامه داد: به این دلیل که از قبل در جریان بودیم و ۲۵ روز در عملیات حضور داشتم هماهنگی با نیروهای هوایی، زمینی ، پدافند و زرهی ارتش نبود ما چیزی نداشتیم، اگر آنان دشمن را نمی‌کوبیدند پیاده‌روی ما هم سخت بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس اضافه کرد: از اهواز تا خرمشهر ۱۱۰ کیلومتر فاصله است؛ تا پنج کیلومتری اهواز دشمن آمده بود، انصافا رزمندگان عملیات بیت‌المقدس تلاش زیادی داشتند.

کوهستانی بیان کرد: عملیات بیت‌المقدس تنها عملیاتی بود که دشمن می‌دانست ما داریم به کجا می‌رسیم و ما هم می‌دانستیم باید به کجا برسیم واقعا سخت بود.

وی اضافه کرد: اگر از ۳۴ کشور اسیر گرفتیم به این معناست که از این کشورها در جبهه رزم در جنگ بودند، کاری به تجهیزات نداریم ولی آنهایی که آمدند روبروی ما جنگیدند از ۳۴ کشور بودند.

فرمانده دفاع مقدس بیان کرد: تنها راه پیاده دشمن که خرمشهر را تقویت می‌کرد و نمی‌گذاشت این شهر سقوط کند مسیر شلمچه بود، ماموریت پیدا کردیم اگر می‌خواهد خرمشهر آزاد شود باید راه دشمن از پشت بسته شود و به کمک فرماندهان ارتش و نیروها طی ۴۸ ساعت تن به تن جنگیدند تا راه شلمچه بسته شد.

این مسوول اظهار کرد: خرمشهر برای مردم ما عزیز است نه اینکه ۶ هزار شهید و ۲۴هزار مجروح دادیم عزیز است؛ خرمشهر به دلیل اینکه با یک حرکت دشمن تخلیه می‌شد مهم بود.

محمدعلی نوبخت فرماندار شهرستان ساری در ادامه این مراسم، اظهار کرد: اینکه امروز دور هم آمدیم تا باری دیگر با آرمان‌های امام راحل و منویات مقام معظم رهبری تجدید بیعت دهیم بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه فتح خرمشهر تجلی مقاومت، ایثار و شهادت، عشق و ولایت‌پذیری است، اضافه کرد: نظام جمهوری اسلامی با حکمرانی مقاومت و انتظار و جامعه آرمان‌خواه و سلطه ناپذیر در جهان امروز همچون نگین درخشان می‌درخشد و این قله آرمانی است که از شهدا آموختیم.

فرماندار ساری تصریح کرد: از مکتب جعفری قدرت فقه شیعه و از سوم خرداد همبستگی، وحدت و شجاعت و از شهدای خوشنام ولایت و تبعیت بی‌چون و چرا از امام راحل و مقام معظم رهبری را می‌آموزیم و این رمز پیروزی و موفقیت ما محسوب می‌شود.

این مسؤول با اعلام اینکه مکتب عاشورایی برای ما در سوم خرداد تداعی می‌شود، تصریح کرد: با شعار «ما مقاوم هستیم» می‌توانیم در این گردنه حساس نظام اسلامی با همدلی و هماهنگی عبور کنیم.

نوبخت با تاکید بر اینکه «ما مقاوم هستیم» امروز باید بر سردرب همه مدیران نصب شود، خاطرنشان کرد: البته نباید مغرور شویم و باید به پارادایم‌های انقلاب اسلامی احترام بگذاریم و باید گفت اسلام و ولایت مطلقه فقیه کلیدواژه‌هایی هستند که هرگاه توجه کردیم موفقیت حاصل شد.

وی گفت: درسی که ما باید از شهدای سوم خرداد به‌عنوان الگو داشته باشیم این بوده که در راه خدا از هیچ کس نباید جز خدا ترسید؛ در برخی از دولت‌ها اتکا به دشمن کردیم و فکر کردیم با لبخند می‌توانیم فضا را مدیریت کنیم اما از شهدا آموختیم مقاومت کنیم.

 /۸۶۰۳۴/ح


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.