پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حل مشکلات بخش کشاورزی لازمه توسعه مازندران است

0

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، احمد حسین زادگان در این دیدار که در دفتر محمود حجتی در تهران برگزار شد، راهکار اقتصادی شدن کشاورزی به عنوان بخش اصلی تولیدی در مازندران را حل مشکلات تمامی زیربخش های آن دانست و توجه بیشتر وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه را خواستار شد.

نماینده عالی دولت در این دیدار در باره مشکلات بخش شیلات، دامداری و دامپزشکی، تعیین نرخ محصولات کشاورزی بویژه گندم و مسایل مربوط به جنگل و منابع طبیعی با وزیر جهاد کشاورزی گفت و گو و راهکارهای استانی را پیشنهاد کرد.

مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه با تولید بیش از ۷۰ نوع محصولات کشاورزی و دامی حدود ۱۱ درصد ارزش افزوده تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

شیلات

حسین زادگان یکی از مشکلات موجود در بخش شیلات مازندران را نرخ بالای بیمه صیادان برشمرد و بر ضرورت کاهش آن از ۲۷ درصد به ۱۷ درصد برابر مصوبه دولت تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه شغل صیادی به رغم فرسایندگی از مشاغل سخت و زیان آور نیست و صیادان باید ۳۰ سال فعالیت کنند تا بازنشسته شوند، خواستار قرار گرفتن صیادی در مشاغل سخت و زیان آور شد و توضیح داد: شغل صیادی به خاطر فعالیت در آب در طول سال فرساینده است و از سوی دیگر درآمد صیادان نیز به خاطر کاهش ذخایر صید در سال های اخیر کاهش یافته و مشکلاتشان اضافه شده است.

پیش از این رییس سازمان شیلات ایران به صیادان مازندرانی وعده داده بود که کاهش نرخ بیمه صیادان کشور را در سال جاری محقق می‌کند ولی این وعده برای صیادان مازندرانی تاکنون محقق نشده است.

نبی الله خون میرزایی گفته بود که وزارت رفاه به خاطر مشکلات مالی تاکنون این مصوبه را اجرا نکرد ولی سازمان شیلات به عنوان اولویت خود در سال جاری این موضوع را دنبال می‌کند.

استاندار مازندران همچنین خواستار تعدیل صیادی و پرداخت اعتبارات این بخش به جامعه صیادی استان شد و تاکید کرد: به صیادان استان گیلان ۳۰ میلیارد ریال از این محل پرداخت شده است و لازم است صیادان مازندران هم از این اعتبارات بهره مند شوند.

صیادان ماهی کیلکا در مازندران طی چند سال گذشته برای حفظ و افزایش ذخایر دریای خزر بیشتر از ۲ ماه صید را تعطیل می کنند در حالی که برابر مقررات سازمان شیلات تنها ماه فروردین باید تعطیلی صید را اعمال کنند.

نماینده عالی دولت در مازندران همچنین خواستار تعیین تکلیف اراضی شمال شهرستان بهشهر که در اختیار بانک زمی قرار دارد شد و پیشنهاد کرد که این زمین ها برای اجرای طرح های پرورش میگو اختصاص یابد.

بهره گیری فعالیت‌های شیلاتی از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ و پرداخت تسهیلات پایانه صادراتی آبزیان مازندران هم از دیگر پیشنهاداتی بود که حسین زادگان به وزیر جهاد کشاورزی ارائه و بر ضرورت تحقق آن تاکید کرد.

تامین بموقع گندم مناسب

استاندار مازندران همچنین در این دیدار بر ضرورت تامین گندم مورد نیاز مازندران بر اساس نوع پخت مسلط در استان تاکید کرد و توضیح داد: بیش از ۷۵ درصد از نانوایی های مازندران بربری است که برای پخت نان مناسب و کیفی نیازمند گندم با گلوتن بالا هستند.

وی افزود: در حال حاضر گندم استان‌های غربی به علت گلوتن پایین مناسب پخت بربری نیست و به همین دلیل هم مردم استان شاهد کاهش شدید کیفیت نان هستند.

حسین زادگان تامین بموقع گندم مورد نیاز استان را هم خواستار شد و گفت که برخی از شرکت های بازرگانی استان‌های تامین کننده گندم مازندران به بهانه های مختلف به تعهداتشان عمل نمی کنند در حالی که استان گردشگرپذیری مانند مازندران نباید در این زمینه با هیچ مشکلی مواجه شود.

نماینده عالی دولت در مازندران تعیین نرخ مناسب برای گندم را یکی از راهکارهای تامین بخشی از نیاز گندم توسط کشاورزان استان دانست و تاکید کرد: متاسفانه امسال به خاطر تعیین قیمت پایین، دلالان بخشی از گندم کشاورزان را خریداری کردند و بخشی هم حتی توسط دامداران برای استفاده دام خریداری شده است.

حسین زادگان در عین حال از پرداخت بموقع قیمت کلزا و گندم خریداری شده از کشاورزان توسط دولت قدردانی کرد و گفت که تاکنون طلب بیش از ۹۰ درصد از دو محصول خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده است.

دامدای و دامپزشکی

استاندار مازندران همچنین برای حل مشکلات بخش دامداری و دامپزشکی استان هم با وزیر جهاد کشاورزی رایزنی کرد و گفت: متاسفانه مازندران به لحاظ موقعیت جغرافیایی، شرایط مناسب آب و هوایی و از سوی دیگر به لحاظ کمبود زمین و وجود تقاضای فراوان برای انواع سرمایه گذاری، از نظر رعایت فواصل مورد نظر دستور العمل اجرایی معیارها و ضوابط استقرار اماکن دامی و صنایع وابسته به دام و نیز کارخانجات تولید و بسته بندی مواد آشامیدنی، خوراکی آرایشی – بهداشتی و مکمل های غذایی رژیمی و صنایع بسته بندی ابلاغیه سال ۸۸ سازمان دامپزشکی با مشکلاتی مواجه است و با وجود پیگیری ها تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

وی خواستار تعدیل فواصل انواع صنایع متقاضی سرمایه گذاری با شهرک های صنعتی و از جمله حذف فاصله تصفیه فاضلاب شهرک های صنعتی با سایر صنایع متقاضی و تخفیف ۲۰ درصدی برای فواصل واحدهای متقاضی خارج شهرک با صنایع داخل شهرک صنعتی در استان شد.

حسین زادگان حذف فواصل انواع گلخانه ها با اماکن دامی و حذف یا ارتقای به سطح یک فاصله سورتینگ و بسته بندی غیر پروتئینی با صنایع متقاضی سرمایه گذاری را خواستار شد و تاکید کرد که در صورت محقق شدن این پیشنهاد، می توان سرمایه گذاری های جدیدی را جذب استان کرد.

حذف خزانه صنعتی نشاء با سایر صنایع، استقرار صنایع وابسته به دام در شهرک ها و نواحی صنعتی استان با توجه به بهم خوردگی محدوده ها در شهرک های صنعتی استان یا نبود محدوده بندی در نواحی صنعتی و حذف رعایت فواصل سرمایه گذاری واحدهای جدید با واحدهای اماکن دامی غیرفعال و غیرمجاز که قابلیت دریافت پروانه ندارند هم از دیگر درخواست های استاندار مازندران از وزیر جهاد کشاورزی بود.

حسین زادگان گفت: در حال حاضر سرمایه گذار چند میلیاردی در استان وجود دارد ولی چون در کنار زمین ارائه شده یک دامداری غیرمجاز چند راسی گوسفندی وجود دارد، سرمایه گذار نمی تواند پاسخ مثبت استعلام هایش را دریافت کند.

استاندار مازندران از کمبود شدید واکنش های طیور در استان هم گله کرد و با اشاره به گستردگی استان و حوزه فعالیت‌های دامپزشکی با توجه به وجود ۱۷ شهرستان دارای مناطق کوهستانی و بالادست، خواستار تامین نیروی انسانی و وسایل نقلیه مورد نیاز برای استان شد و گفت که بخش خصوصی برای فعالیت دامپزشکی در این مناطق با توجه به تعرفه پایین انگیزه ای ندارد در حالی که دامداران این مناطق نیازمند خدمات دامپزشکی هستند.

جنگل و مراتع

نماینده عالی دولت در مازندران همچنین با اشاره به وجود جنگل‌های هیرکانی در استان و اجرایی شدن طرح جنگلداری بدون برداشت چوب موسوم به طرح تنفس جنگل، بر ضرورت توجه جدی جهاد کشاورزی برای حل چالش‌های این بخش تاکید کرد.

حسین زادگان گفت: عدم تخصیص اعتبار کافی جهت اجرای طرح تنفس جنگل یکی از چالش‌های مهم است که سبب شده تاکنون ۲۳۰ میلیارد ریال بدهی به مجریان طرح روی دست مدیریت بخش جنگل استان بماند.

وی اعتبار مورد نیاز برای مدیریت حفاظتی عرصه‌های جنگلی در سال جاری را ۲۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

استاندار مازندران پیچیدگی در برنامه ریزی جهت اشتغال نیروها، احتمال تشدید وقوع حریق با وجود هزاران متر مکعب درختان شکسته و افتاده در عرصه‌های جنگلی، شیوع آفات و امراض، احتمال افزایش قاچاق چوب و تشکیل شبکه قاچاق، رواج بیش از پیش زمین خواری و تجاوز به عرصه‌های منابع ملی، هدر رفتن سرمایه های ملی، مسکوت ماندن عملیات جنگل کاری و پرورش جنگل و بازگشت شیوه های دامداری سنتی و از بین رفتن زیرساخت های اساسی موجود در جنگل‌های شمال از جمله جاده های موجود، ابنیه فنی، ساختمان ها، حصارکشی های موجود و سایر تملک های سرمایه ای ایجاد شده را را از چالش‌های طرح تفنس جنگل بدون توجه جدی وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاههای مرتبط دانست.

وی پیشنهاد کرد که برای حل این چالش ها اعتبارات کافی مستقل مصوب شده و به صورت صد در صدی از ردیف مربوط به سازمان جنگل داری تخصیص یابد.

حسین زادگان همچنین بر ضرورت اجرای کامل و تمام مفاد قانون تنفس جنگل با اجرای قراردادهای حفاظتی تاکید کرد و گفت که در کنار این کار باید نسبت به برداشت درختان شکسته و افتاده در جنگل با هدف جلوگیری از آتش سوزی، گسترش آفات و بیماری ها اقدام شود.

۶۹۸۲/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.