پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حلیم‌پزی سنت دیرینه مازنی‌ها در 28 صفر

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مازندران، همه ساله با فرارسیدن 28 صفر، مردم دیار علویان مازندران با برگزاری آئین‌ها و سنت‌های مختلف اخلاص و ارادت خود را به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و خاندان عصمت و طهارت(ع) نشان می‌دهند.

کهن آئین‌هایی که بسیاری از آنها قدمت دیرینه داشته و این روزها با وجود زندگی مدرن این سنت‌ها همچنان در نقاط مختلف مازندران محفوط مانده است. آئین‌هایی که به هر نحوی مازنی‌ها ارادت خودشان را به امام حسین(ع) و یارانش نشان می‌دهند.

حلیم‌پزان یکی از این آئین‌ها بوده که به عنوان نذورات در برخی از شهرهای استان مازندران برپا می‌شود، آئینی که دوستداران اهل بیت(ع) با شب‌بیداری و به جان خریدن سختی کار با دل و جان ارادت قلبی خود را به سالار شهیدان و خاندان عصمت و طهارت(ع) به اثبات می‌رسانند.

آیین های مذهبی مازندران ترویج شود

سید عباس میریوسفی، یکی از خادمان اباعبدالله الحسین(ع) در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: بیش از بیست سال است که با فرارسیدن 28 صفر مصادف با شب شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) آیین حلیم پزان را در منزل خود در مازندران برگزار می‌کند. 

وی افزود: از حدود 10 روز مانده به 28 صفر کل خانواده بر اساس سنت همه ساله با همراهی اقوام و همسایگان کنار یکدیگر جمع می‌شوند و هر فرد به اندازه توان خود یک گوشه از کار را برعهده می‌گیرد.

میریوسفی ادامه داد: با فرا رسیدن شب شهادت امام حسن مجتبی(ع) مقداری هیزم را در اندازه‌های مختلف در مسیر خیابان منتهی به منزل شخصی خود آتش می‌زند و چند دیگ بزرگ حاوی محتویات لازم بر روی آن می‌گذارند و تا پایان شب جمع زیادی از افراد ارادتمند به خاندان عصمت و طهارت(ع) نیز به این مکان می آیند و هریک در حد توان خود دیگ حلیم را برهم می زند.

وی گفت: در روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) یا همان چهل و هشتم پس از اقامه نماز صبح درب دیگ‌ها را بر می‌دارند و حلیم‌های داغ و آماده را در میان مراجعه کنندگان پخش می‌کنند.

میریوسفی، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما احیای آیین‌های سنتی مذهبی استان بوده و حلیم پزان نیز یکی از سنت‌های دیرینه ای است که سینه به سینه از نسل‌های گذشته به ما منتقل شده و ما باید این سنت‌ها را به نسل‌های دیگر انتقال دهیم تا در کشور به ویژه در بین نسل جوان انقلاب ترویج شود.

وی ادامه داد: متاسفانه آنگونه که باید سیره عملی امامان معصوم(ع) به نسل کنونی انقلاب معرفی نشده و برگزاری این آیین‌ها نقش مهمی در شناخت معرفت ائمه اطهار و معصومین(ع) دارد.

آیین حلیم پزان ریشه در اعتقادات مردم دارد

یکی دیگر از خادمان اباعبدالله حسین(ع) با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت در بین آحاد ملت به ویژه نسل جوان و نوجوان انقلاب ترویج شود، گفت: برگزاری این آیین‌ها که ریشه در باورها و اعتقادات قلبی مردم دارد نقش مهمی در ترویج فرهنگ عاشورایی در جامعه دارد.

وی افزود: یکی از افتخارات ما ایرانی‌ها حضور ابدان مطهر چند امام معصوم در کشور بوده و همزمانی در برگزاری آیین حلیم پزان با ایام شهادت امام رضا(ع) و امام حسن مجتبی(ع) و رحلت رسول مکرم اسلام حضرت محمد(ص) نیز فرصت مغتنمی برای ترویج آیین‌های ملی مذهبی در کشور از طریق شناخت معرفت ائمه اطهار(ع) و معصومین در این مناسبت‌ها است.

یکی از ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) گفت: بیش از 20 سال خادم امامان معصوم(ع) بوده و حضور در این آیین‌ها و تلاش برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم، زندگی ما و خانواده مان را بیمه می‌کند.

وی افزود: انسان هر زمان در زندگی با مشکلی مواجه می‌شود به خاندان عصمت و طهارت(ع) رجوع می‌کند و همه باید تلاش کنند تا با شناخت سیره عملی امامان معصوم(ع) در مسیری که آنها گام برداشته اند قدم بردارند.

به گزارش تسنیم آیین مذهبی حلیم پزان یکی از سنت‌های دیرینه مازندران بوده که با تلاش سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در سال‌های اخیر در بین آثار ملی فرهنگی و معنوی به ثبت رسیده است.

گزارش از هومن رمضانیان

 /ش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.