پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حضرت فاطمه (س) الگوی بی‌نظیر یک انسان کامل است

0

ایسنا/مازندران معاون فرهنگی دانشگاه علامه محدث نوری با اشاره به اینکه حضرت فاطمه (س) یک انسان کامل و دارای تمامی ویژگی‌های برجسته است، گفت: رسول خدا (ص) درباره ایشان فرمود حضرت فاطمه (س) یک زن با تمام خوبی‌ها و الگوی کامل جمیع محاسن است.

حجت الاسلام مفید فیاضی درگفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دانشمند معروف مصری عبدالفتاح عبدالمقصود که سنی مذهب است می‌گوید حضرت فاطمه (س) آیینه پیامبر نما بوده که تمام فضایل پدر در او جمع شده است.

وی با بیان اینکه بندگی و اطاعت حضرت فاطمه (س) از خدا در اوج اتصال و تقرب بود، تصریح کرد: هنگامی که شب‌ها به عبادت می‌ایستاد فرشتگان و ساکنان ملکوت به تماشای او صف می‌کشیدند و او در همان حال نه فقط برای خود بلکه برای همگان آرزوی خیر و سعادت می‌کرد.

معاون فرهنگی دانشگاه علامه محدث نوری با اشاره به اینکه درباره حضرت زهرا (س) چند چیز مجهول مانده که هر یک در بردارنده حکمت بزرگی است، گفت: یکی از مجهولات قدر، جلال و مقام حضرت زهرا (س) که خود به منزله گوهر گم شده تمام کمال جویان و ترقی خواهان واقعی در جامعه بشری است که باید در گستره زمان به دنبال کشف او رفته و نیاز خود را از آن پیدا کنند.

فیاضی ادامه داد: مخفی بودن قبر آن حضرت دومین مجهول است که خود پرچم برافراشته مظلومیت حضرت زهرا (س) است که این موضوع بنا به وصیت و درخواستش از حضرت علی (ع) بود که  شبانه و مخفیانه به خاک سپرده شود و این راز سر بر مهر تا ظهور آخرین حجت خدا حضرت مهدی (عج) همواره مکثوم و پوشیده خواهد ماند.

وی بیان کرد: از سومین مجهولات تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا (س) که مورخین نامور اسلامی از شیعه و سنی در کتابهای خود پنج قول را نقل کردند که دو نقل قابل توجه هفتادو پنج روز بعد از رحلت رسول خدا یا نود و پنج روز پس از ارتحال غمبار حضرت رسول بوده است.

‌معاون فرهنگی دانشگاه علامه محدث نوری افزود: در تحلیل این دو احتمال گفتند شاید در کتابت کلمه خمس و تبعین ۷۵ با کلمه خمس و تسعین ۹۵ روز احتمال قوی‌تر است اما مشخص نبودن تاریخ دقیق شهادت موجب شد که پیروان مکتب اهل بیت از شب سیزدهم ماه جمادی الاول تا سوم جمادی الدوم  پرچم عزای فاطمه (س) را بر افراشته و در مجالس عزاداری او تبیین شخصیت و بیان مظلومیت و حقانیت او بپردازند.

فیاضی در خصوص نحوه شهادت آن حضرت خاطرنشان کرد: همان جریان انحرافی که در اواخر عمر رسول الله و پس از واقعه عظیم غدیر خم تلاش کردند تا موضوع امامت امت و جانشینی رسالت را به غیر از مسیری که خداوند به پیامبرش امر فرمود به بیراهه بکشانند، پس از ارتحال رسول خدا از آغازین ساعات در گذشت آن حضرت شروع به سازماندهی جریان انحرافی خود نموده و در سقیفه بنی ساعده گرد هم آمدند  و برخلاف فرمان خدا و رسول تصمیم به تعیین جانشین رسول خدا گرفتند، این تصمیم نادرست مورد اعتراض امیرالمومنین و خاندان پیامبراصحاب خاص رسول خدا قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) تمام قد به دفاع از امامت و ولایت امیرالمومنین برخواست، تصریح کرد: روشن است که مخالفت حضرت فاطمه با تصمیم سقیفه و تلاش او برای تثبیت امامت علی (ع) امر ساده‌ای نبود که گردانندگان امور سیاست انحرافی بتوانند از کنار آن به راحتی راحتی عبور کنند.
معاون فرهنگی دانشگاه علامه محدث نوری خاطرنشان کرد: بنابراین برای برهم زدن جریان مقاومت و حفظ امامت و ولایت علی (ع ) که در خانه حضرت زهرا (س) جمع شده بودند، بسیج شدند تا این مقاومت را در هم بشکنند و این جمعیت را پراکنده نمایند برای همین منظور به کانون مقاومت و مرکز حمایت از امامت و ولایت امام معصوم یعنی خانه حضرت زهرا (س) یورش بردند و بنا به نقل علمای شیعه و سنی با اینکه می دانند حضرت زهرا(س) مانع ورود آنان به خانه است و پشت در قرار گرفته است درب ورودی خانه را به آتش کشیدند و تاریخ شاهد شهادت و مظلومیت یگانه دخت رسول خدا حضرت زهرا (س) شده است.

فیاضی با بیان اینکه خداوند برای هدایت بشر و به کمال رساندن او پیامبران و به ویژه پیامبر اکرم(ص) را مبعوث کرد و کتاب هدایت یعنی قرآن کریم را به عنوان دستورالعمل زندگی در اختیار آنان قرار داده است، ادامه داد:  به علاوه شخصیت‌هایی برجسته‌ای چون رسول خدا و علی مرتضی را که قرآن مجسم بودند برای هدایت و سرمشق شدن بشر در اختیار جامعه بشری قرار داد و ما همانگونه که وظیفه داریم قرآن را بفهمیم و عمل کنیم باید این نمونه های بشری را بشناسیم و زندگی آنان را سرمشق خود قرار داده و از آنان به عنوان الگوهای بی‌اشتباه و ره یافتگان راه نجات پیروی کنیم تا به هدف خلقت دست پیدا کنیم. 

وی در پاسخ چگونه می‌توان سبک زندگی را با زندگی حضرت زهرا (س) تطبیق داد، گفت: خداوند در قرآن تصیرح فرمود که پیامبر مانند همه انسان‌هاست فقط برای او از جانب خداوند برای هدایت بشروحی نازل می‌شود از جمله پیام این آیه آن است با عمل به دستورات الهی در عرصه های مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، پای بند بود و عالی‌ترین نوع زندگی دست یافت. 
معاون فرهنگی دانشگاه علامه محدث نوری افزود: بنابراین انسان‌ها می‌توانند پس از شناخت ابعاد شخصیت حضرت رسول و خاندان او آن‌ها را الگوی خود قرار دهندکه قرآن فرمود (ولکم فی رسول الله اسوه حسنه) یعنی ای مسلمانان شخصیت رسول خدا برای زیارت شما بهترین الگو و الهام بخش است و تربیت یافته این خاندان مانند سلمان ابوذر و مقداد عمارو مالک اشتر، محمدبن ابی بکر در آن عصر و در قرن معاصر شهدای بزرگ چون مطهری و بهشتی و رجایی و شهید سلیمانی و مقام معظم رهبری نمونه موفقی هستند که سبک زندگی خود را در جهت تطبیق با سبک زندگی حضرت زهرا (س) قرار دادند و دنیا در برابر عظمت آنان سر تعظیم فرود می‌آورد.

فیاضی اظهار کرد: تمام شخصیت‌های معصوم از رسول خدا تا تمامی ائمه هدی علیهم السلام انسانهای کامل و تربیت یافتگان مکتب قرآن روحی رسالتند (کلهم نورواحد) همه نورالهی هستند و  روشنگر راه کسانی که رهجوی راه خدا و صراط مستقیم هستند.
وی گفت: امامان حجت دلیل رهپویان خداجو و حضرت زهرا (س) حجت الحجج است به علاوه اینکه پس از رحلت رسول خدا جبراییل امین برحضرت علی (ع) املا میکرد که به صورت کتابی قطور در آمده است به « صفیحه فاطمه » مشهور است و در اختیار امامان مصعوم یکی پس از دیگری قرار گرفته و اکنون در اختیار امام زمان است چه بسا حضرت معصوم علیه السلام در انجام وظایف از آن الهام گرفته و مطابق آن دستورالعمل در زمینه های مختلف کار می کردند و اکنون امام عصر عج از آن الگو بگیرد لذا فرمود که حضرت زهرا (س) الگوی ما است. 

معاون فرهنگی دانشگاه علامه محدث نوری یادآور شد: وقتی حضرت زهرا الگوی امام معصوم عموما و امام زمان (عج) خصوصا باشد حتما برای همه جوامع بشری بهترین الگو است اما شرط الگو گرفتن شناخت شخصیت آن و حجت های الهی است که پیش نیاز اطاعت معرفت است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.