پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حسینیه‌های خانگی و عزاداری‌های نوآورانه + تصاویر

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع) که با یادآوری فداکاری و شهادت ایشان برای احیای دین ناب محمدی همراه است در طول تاریخ از سال ۶۱ هجری قمری و با عزاداری خانواده ایشان تاکنون تداوم دارد.

مسعودی تاریخ‌نگار بزرگ در کتاب مروج الذهب از قطع‌شدن دست علاقمندان حسینی در زمان متوکل لعنت‌الله خبر می‌دهد که با وجود شخم‌زدن مزار امام حسین(ع) باز هم شاهد علاقمندی به زیارت بارگاه امام شهید بود که  وی دستور ثبت‌نام و بریده‌شدن دست راست زائران را داد که خیل علاقمندان به زیارت همچنان کابوس حکومت ظالم عباسیان بود.

با ورود ویروس منحوس کرونا شاهد تغییرات مختلفی در رفتارها و سبک زندگی عمومی بودیم که تعطیلی بسیاری از برنامه‌ها و مراسم‌ها را به دنبال داشت ولی برگزاری مراسم‌های حسینی، حدیث دیگری دارد.

از ابتدا که زمزمه‌های تعطیلی مراسم‌های حسینی به گوش رسید و فعالان دینی و مذهبی هم برگزاری مراسم‌های حسینی را خط قرمز خود ذکر کردند و پس از سخنان مقام معظم رهبری درباره لزوم پذیرش دستورالعمل‌های بهداشتی، هیأت‌های مذهبی و فعالان مذهبی، اجرای دستورات بهداشتی را نصب العین خود اعلام کردند و بررسی تصاویر و فیلم‌های مختلف عزاداری‌ها شاهد آن بودیم که فعالان دینی و مذهبی پیشقراول قانونمندی و تعهد هستند.

 

حسینیه‌های خانگی و عزاداری خانواده‌ها با نصب یک پارچه‌نوشته یا پرچمی که یادآور حماسه حسینی بود، عشق و ارادت به امام حسین و یارانش را به نمایش گذاشت.

 

هدایت هزینه‌های بسیاری از نذری‌ها به سمت کمک مؤمنانه هم از رخداد‌های محرم امسال بود.

هر‌چند تعداد مراسم‌ها و جمعیت عزاداران در حسینیه‌ها و مساجد به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا کاهش پیدا کرده بود و به خانه‌ها و حسینیه‌های سیار و فضای مجازی منتقل شد ولی مراسم‌های نوآورانه مراسم‌های حسینی با استفاده گسترده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی همراه بود.

 

هیأتی‌ها با حساسیت و وسواس متعهدانه مراقب مراعات اجرای پروتکل‌های بهداشتی بودند ولی حضور گسترده مسافران و حضور در تفرج‌گاه‌ها در ایام سوگواری تفاوت بین تعهد دینی و سخنان احساسی افرادی که در فضای جو زده رسانه‌‎ای خود از مقابله با کرونا سخن می‌گویند ولی در عمل مروج انتقال و همه‌گیری بیشتر کرونا می‌شوند، نشان داده شد.

 

گزارش و عکس از عمران اکبرنژاد

 /۸۶۰۱۵/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.