پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حسادت «باداب‌سورت» به رقیبش در آنتالیا

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: در هر دو محدودیتی برای ورود به حوضچه ها وجود ندارد، اما آنجا می‌دانند نباید با کفش وارد شوند و اینجا با کفش که چه عرض کنم، اصرار دارند با کامیون و تریلی و دوچرخه وارد حوضچه هایش شوند. حرف از «باداب سورت» است، دومین چشمه‌ پلکانی تراورتنی آب شور جهان که نسبت به رقیب آهکی‌اش در جنوب غربی ترکیه، اوضاع چندان خوبی ندارد، البته نه از منظر جاذبه، بلکه از نظر حفاظت و گردشگری مسئولانه. «پاموک کاله» که «قَلعه سپید پنبه‌ای» خوانده می‌شود، در جنوب غرب ترکیه است و دو ساعت با آنتالیا فاصله دارد. در تمام آژانس‌های ترکیه سفر به پاموک کاله حتما پیشنهاد می‌شود. نرخ تورهای آن نیز در دسته ارزان‌ها نیست، اما مسافران به محض آنکه می‌شنوند قرار است در این سفر تنی به چشمه‌های آب گرم با خاصیت شفابخش بسپارند، حتما راهی آنجا می‌شوند. مشتاقان قلعه سپید کمتر از حوضچه‌های سرخ و نارنجی باداب‌سورت نیستند، اما قوانین ورود به آن به نسبت سخت‌تر است.

در اطراف “پاموک کاله” پیش از آن که ثبت جهانی شود، هتل و جاده‌ای در دامنه کوه ساخته شده بود که البته این بلا هنوز بر سر باداب سورت ایران نازل نشده است. آن زمان تردد موتور و دوچرخه اطراف حوضچه‌های پاموک کاله آزاد بود، آن چنانکه باداب سورت همچنان شاهد بدتر از آن است، اما بعد از آن که این حوضچه‌های آب شور در فهرست جهانی یونسکو ثبت شدند، شرایط حفاظتی و قوانین تردد تغییر کرد، تا آنجا که تمام هتل‌های ساخته شده در نزدیکی حوضچه‌ها، تخریب و تردد وسایل نقلیه در محدوده آن ممنوع شد.

حدود یک دهه است قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای حفظ بقای این پدیده شگفت‌انگیز اعمال می‌شود. ورود به حوضچه‌ها با کفش و راه رفتن روی پلکان‌های جوان‌تر و شکننده‌تر، ممنوع است. این تذکر مدام داده می‌شود که اینجا یک سایت جهانی است و باید قوانین آن رعایت شود.

بنابر اظهارات گردشگرانی که به پاموک کاله رفته‌اند، ماموران زیادی در مسیر منتهی به حوضچه‌ها که در ارتفاع واقع شده و همچنین در حریم آن مستقر هستند. با این حال ورود به حوضچه‌ها با حفظ ضوابط ممنوعیتی ندارد، باور دیرینه مردم بر آن است که حمام کردن در این حوضچه‌ها خاصیت شفابخشی دارد.

نویسنده: عباس مهدوی

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.