پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حدود ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال باید در قالب طرح زراعت چوب نهالکاری شود

0

برابر قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در اجرای طرح زراعت چوب تعهد دارد با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی تا پایان این برنامه حدود ۷۵ هزار هکتار از اراضی جنگلی و جلگه ای در کشور را با کشت گونه های “صنوبر” و “اوکالیپتوس “نهال کاری کند.

مدیرکل دفتر جنگل‌کاری پارک‌ها و ذخیره‌گاههای جنگلی معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از سطح حدود ۷۵ هزار هکتار کشور، حدود ۲۰ هزار هکتار آن مربوط به شمال است که همزمان با اجرای قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی طی سال‌های ۹۶ و ۹۷، هفت هزار هکتار از اراضی این مناطق نهالکاری شده‌است.

کوروش خلعتبری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال ۱۴۰۰ به عدد ۲۰ هزار هکتار در شمال برسیم.

مدیر کل دفتر جنگل‌کاری پارک ها و ذخیره‌گاههای جنگلی معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، گفت: برای دستیابی به هدف و محقق شدن تعهدات باید به مسائلی مانند پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره و درازمدت به مجریان طرح‌ها، تامین نهال به عنوان یک نهاده اصلاح شده و مورد تایید موسسه تحقیقات جنگل و مرتع و تضمین خرید چوب از فعالان این بخش توجه جدی‌تری شود.

خلعتبری توضیح داد: به عنوان نمونه دوره رویش هر اصله درخت صنوبر حدود هشت سال تا ۱۰ سال به طول می انجامد و به طور متوسط در هر هکتار زراعت چوب نیز حدود ۲۵ مترمکعب تا ۲۷ مترمکعب چوب صنوبر یا اوکالیپتوس تولید می‌شود، بنابراین برای ادامه فعالیت و ایجاد اشتیاق و انگیزه بیشتر مجریان طرح‌ها باید از حمایت هایی مانند دریافت تسهیلات کم بهره و درازمدت، توزیع نهال‌های رایگان و نیز آب مورد نیاز بهره‌مند شوند.

درماده ۳۸ احکام قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه نیز دولت مکلف است تسهیلات لازم را با هدف توسعه زراعت چوب و واردات مواد اولیه صنایع مرتبط با چوب (سلولزی) در اختیار صاحبان صنایع و کشاورزان طرف قرارداد قراردهد.

مدیرکل دفتر جنگل‌کاری پارک ها و ذخیره‌گاههای جنگلی معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت که از سال ۱۳۶۸ تا پایان سال ۹۷ حدود ۱۷۰ هزار و ۴۰۴ هکتار از اراضی جنگلی شمال کشور در قالب توسعه فضای سبز و طرح زراعت چوب به کشت صنوبر، اوکالیپتوس و گونه های دیگر در استان های گیلان، مازندران و گلستان اختصاص داده شده که بیشترین آن در استان گیلان است.

خلعتبری افزود: براساس بررسی های به عمل آمده این گونه در زمین های مستثنیات متعلق به اشخاص در حاشیه و حتی در دل جنگل ها به شکل تلفیقی کشت می شود به عبارتی در خیلی از اراضی دیده شده که مجری طرح سعی کرده هم نهال صنوبر بکارد و در کنار آن محصول صیفی جات هم برداشت کند تا بتواند سود بیشتری ببرد.

وی اظهارداشت: از سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۹۷ همزمان با اجرای قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی و نیز فرایند اجرای طرح تنفس جنگل ها بیش از هفت هزار هکتار از اراضی جنگلی شمال کشور زیرپوشش طرح زراعت چوب قرار گرفت و این رقم تا پایان سال ۱۴۰۰ باید به عدد ۲۰ هزار هکتار برسد.

طرح تنفس جنگل های شمال کشور از اواخر سال ۹۵ به اجرا گذاشته شد و بر اساس آن قرار است هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل های کشور برای چند سال ممنوع شود و دولت نیز مجاز به تمدید قراردادهای طرح های جنگل‌داری که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، نیست.

مدیرکل دفترجنگلکاری، پارک ها و ذخیره گاه های جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت که با توجه به اهمیت موضوع طرح تنفس جنگل های شمال و نیز تاکید بر شتاب بخشی در روند اجرای طرح زراعت چوب گام های موثری در سازمان برداشته شده و آن اینکه پست سازمانی در قالب مجری زراعت چوب شکل پیدا کرده و نکته دیگر آنکه از تمامی مدیران ادرات کل چهارگانه منابع طبیعی و آبخیزداری شمال کشور خواسته شده علاوه بر توزیع نهال رایگان و نیز ارائه مشاوره های فنی رایزنی های لازم نیز در حوزه مالی از مجریان طرح های زراعت چوب داشته باشند.

خلعتبری کمک به امر حفاظت جنگل ها، تامین چوب مورد نیاز صنایع چوبی، جلوگیری از خروج ارز از کشور، ایجاد اشتغال، حفظ خاک و ترسیب کربن را از مزیت های طرح زراعت چوب در شمال کشور توصیف کرد.
جنگل های هیرکانی (خزری) در طول ساحل جنوبی دریای خزر و نیمرخ شمالی رشته های کوههای البرز واقع شده و حدود ۱.۹ میلیون هکتار وسعت دارد.

کارشناسان و متخصصان حوزه منابع طبیعی تاکید دارند تنفس جنگل های شمال فرصت مناسبی است تا طرح کاشت صنوبر و زراعت چوب در این مناطق رونق گیرد.

معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در شهرستان چالوس مستقر است.

۷۰۷۸ /‏۱۶۰۲/‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.