پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حداکثر مطلق دمای هوای کیاسر طی ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه بود

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: بارش بهمن امسال ۶۰ درصد بیشتر از سال گذشته بود.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، نوربخش داداشی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: بر اساس آمار ایستگاه‌‏های هواشناسی سینوپتیک مازندران، هر چند در نخستین ماه زمستان ۹۴ یعنی دی ماه، کاهش بارندگی و افزایش دمای هوا نسبت به دوره بلندمدت در استان اتفاق افتاد؛ اما دومین ماه زمستان ۹۴ (بهمن ماه)، میزان بارندگی حدود ۳۰ درصد افزایش و متوسط دمای هوا هم حدود ۰٫۲ درجه گرم‌تر بوده است.

 

 

وی بیان کرد: متوسط بارندگی و دمای هوای استان در بهمن ماه ۹۴ به‌ترتیب حدود ۸۳ میلی‌متر و ۶٫۲ درجه سلسیوس بوده است.

 

 

مدیرکل هواشناسی مازندران ادامه داد: از روز ۱۵ تا ۱۷ بهمن سال جاری با شکل‏‌گیری جریانات گرم جنوبی، دمای هوای افزایش قابل ملاحظه یافت به طوری‌که در ایستگاه هواشناسی ساری و پل‏‌سفید به ۲۷ درجه، رامسر، آمل و دشت ناز ۲۵، قراخیل قائمشهر و نوشهر ۲۴، کیاسر ۲۳، بابلسر و گلوگاه ۲۲ ، کجور و آلاشت ۱۹، بندرامیرآباد ۱۷، بلده ۱۶ و سیاه‏‌بیشه به ۱۵ درجه بالای صفر رسید.

 

 

داداشی یادآور شد: براساس دوره آماری موجود در بهمن ماه، حداکثر مطلق دمای هوای ثبت شده در ایستگاه هواشناسی آمل و کیاسر طی ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده و رکورد جدیدی محسوب می‏‌شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی دو ماه اول زمستان ۹۴ در مقایسه با مدت مشابه دوره بلندمدت، حدود یک درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال ۹۳ حدود ۲۸ درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: در ۱۵ ایستگا‏ه‌های هواشناسی سینوپتیک، میزان بارش اتفاق افتاده و بخش‏‌های از مناطق مرکزی ازجمله آمل و قائم‌شهر و بیشتر مناطق ارتفاعات نسبت به نرمال با کاهش بارش روبرو بوده‌‏اند که بیشترین افزایش از سیاه‌‏بیشه حدود ۱۱ درصد و بیشترین کاهش از کیاسر حدود ۳۲ درصد بوده است.

 

 

مدیرکل هواشناسی مازندران افزود: همچنین نزولات جوی در ۱۱ ماه اول سال ۹۴، حدود چهار درصد افزایش نسبت به دوره بلندمدت را نشان می‏‌دهد.

 

 

این مسئول اظهار کرد: طی این مدت نزدیک به دو سوم ایستگاه‌‏های استان (نیمه غربی و در بخش‏‌هایی از مناطق نیمه شرقی) افزایش بارش اتفاق افتاده و بیشترین افزایش از رامسر حدود ۱۹ درصد و بیشترین کاهش از بلده حدود ۱۷ درصد بوده است.

 

 

داداشی تصریح کرد: با توجه به افزایش بارندگی بهمن‌ماه، متوسط میزان بارندگی پنچ ماه اول سال زراعی ۹۵ ـ ۹۴ در مقایسه با مدت مشابه دوره بلندمدت حدود پنج درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی ۹۴-۹۳ بدون تغییر بوده است.

 

 

وی ادامه داد: نزدیک به نیمی از ۱۵ ایستگا‏ه‌‏های هواشناسی سینوپتیک میزان بارش اتفاق افتاده نسبت به نرمال افزایش داشته و بیشترین افزایش نیز از رامسر حدود ۴۶ درصد و بیشترین کاهش از بلده حدود ۲۸ درصد بوده است.

 

 

مدیرکل هواشناسی مازندران یادآور شد: براساس آخرین پیش‌‏بینی فصلی صادره از مرکز ملی اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور، برای دو تا سه ماه آینده(اسفند ۹۴ تا اردیبهشت ۹۵)، میزان بارش در حد نرمال و میانگین دمای هوا تا یک درجه گرم‌تر از نرمال پیش‌‏بینی شده است.

 

 

داداشی اضافه کرد: همچنین براساس آخرین ارزیابی، صحت پیش‌‏بینی فصلی حدود ۷۰ درصد است.

 

 

داداشی درباره بارندگی بهمن ماه سال ۹۴ گفت: میانگین بارندگی مازندران در این مدت حدود ۸۳ میلی‏‌متر بوده که در مقایسه با نرمال بلندمدت نزدیک به ۳۰ درصد افزایش و نسبت به بهمن ماه سال ۹۳ حدود ۶۰ درصد افزایش را نشان می‏‌دهد؛ به‌طوری‌که در بین ۱۵ ایستگاه هواشناسی، تنها در دو ایستگا‏ه بلده و کیاسر بارش اتفاق افتاده نسبت به نرمال کاهش داشته و بیشترین افزایش از رامسر حدود ۷۷ درصد و بیشترین کاهش از بلده حدود ۵۳ درصد بوده است.

 

 

وی اظهار کرد: میانگین بارندگی دو ماه اول زمستان ۹۴  مازندران حدود ۱۲۳ میلی‌‏متر بوده که در مقایسه با نرمال بلندمدت حدود یک درصد کاهش و نسبت به دو ماه اول زمستان ۹۳ حدود ۲۸ درصد افزایش را نشان می‏‌دهد؛ به‌طوری‌که در بین ۱۵ ایستگاه هواشناسی، غالب ایستگاه‌‏های ساحلی و جلگه‏‌ای نسبت به نرمال افزایش و بیشترین ایستگاه‏‌های ارتفاعات کاهش بارندگی داشته‏‏ و بیشترین افزایش از سیاه‌بیشه حدود ۱۱ درصد و بیشترین کاهش از کیاسر حدود ۳۲ درصد بوده است.

 

 

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه میانگین بارندگی ۱۱ ماه اول سال ۹۴ استان مازندران حدود ۶۴۸ میلی‏‌متر بوده که در مقایسه با نرمال بلندمدت حدود چهار درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال ۹۳ حدود پنج درصد افزایش را نشان می‌دهد، ادامه  داد: در نیمه غربی و بخش‏‌های از نیمه شرقی استان میزان بارش افزایش داشته و بیشترین افزایش از رامسر حدود ۱۹ درصد و بیشترین کاهش از بلده حدود ۱۷ درصد بوده است.

 

 

داداشی در پایان گفت: همچنین میانگین بارندگی پنج ماه اول سال زراعی ۹۵-۹۴ مازندران حدود ۴۱۹ میلی‏‌متر بوده که در مقایسه با نرمال بلندمدت نزدیک به پنج درصد افزایش و نسبت به پنج ماه اول سال زراعی ۹۴-۹۳ بدون تغییر بوده؛ به‌طوری‌که در بین ۱۵ ایستگاه هواشناسی، نزدیک به نیمی از ایستگا‏ه‏‌های بارش اتفاق افتاده نسبت به نرمال افزایش داشته و بیشترین افزایش از رامسر حدود ۴۶ درصد و بیشترین کاهش از بلده حدود ۲۸ درصد بوده است.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.