پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حال این روزهای”افراسیاب کلا”ی نور خوب است؛ شما باور نکنید!

0

در دنیای مدرن امروز، توجه به صنعت گردشگری، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع درآمد سرمایه‌گذاران و حتی دولتمردان بدل شده و صنعت گردشگری، روز به روز جای خود را در میان این گروه‌ها بیشتر باز کرده است، این امر، در مازندران و به ویژه چنین روستاهای بکری همچون افراسیاب‌کلا، قطعا بیش از هر نقطه‌ای دیگر قابل لمس‌تر و محسوس‌تر خواهد بود اما آنچه توجه و ناراحتی اهالی این روستا و به ویژه مسئولان محلی آن را جلب کرده است، عدم توجه سرمایه‌گذاری است که مدت‌ها در افراسیاب‌کلا سرمایه‌گذاری کرده و به تعهدات خود پای بند نبوده است.

در هم تنیده بودن سنت و مدرنیته از این روستای جنگلی، یک محیطی دلنشین و دوست داشتنی ساخته است؛ محیطی که برای برخی مردم پیام نشاط و زندگی دارد و البته برای برخی پیام‌آور سودجویی و فرصت‌طلبی.

تا صحبت از روستای زیبای”افراسیاب‌کلا نور”می‌شود، تصور افراد به جنگل‌هایی ختم می‌شود که در شمال این روستا، قد علم می‌کند؛ روستایی با وسعت ۲۳۰ هکتار در بخش مرکزی این شهرستان که شمال، غرب و شرق آن به یکی از زیباترین جنگل‌های شمال کشور منتهی می‌شود؛ جنگل‌های زیبای نور.
به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، افراسیاب‌کلا روستایی است که با وجود محصور بودن از جنگل، با درختان بی‌نظیر، اراضی شالیزاری برنج و مردمانی با صفا و سختکوش، بوی زندگی در آن جاری است اما مدتی است که مردم این روستا، درگیر مشکلاتی شده‌اند که مسئولان از آن به عنوان”جذب گردشگر”سخن به میان می‌آوردند، سرمایه‌گذاری که به گفته مسئولان محلی این روستا، چند سالی است که به درد”عظما”بدل شده است.

این بی توجهی به تعهدات تا جایی بوده که حتی داد”امام جمعه نور”را نیز درآورده بود و در خطبه‌های نماز جمعه و حتی جلساتی که درباره رفع این مشکل برگزار می‌شد، تذکرات متعددی داده است.

نداشتن امنیت جانی مردم روستای افراسیاب کلا، دعوای حقوقی برسر آب‌بندان این روستا که در اختیار مجتمع دشت نور قرار گرفته است، ضرورت تعریض جاده روستای افراسیاب‌کلا و …بخشی از تعهداتی بوده است که عدم توجه مجتمع دشت نور به عنوان سرمایه‌گذار نارضایتی مردم و مسئولان این روستا را به همراه داشته است.

هر چند مدیر مجتمع دشت نور که خود یکی از اهالی روستای افراسیاب کلا است، بر این موضوع معتقد بود که دلیل اصلی انجام ندادن کامل تعهدات این مجتمع مشکلات اقتصادی کشور بوده است.

وی همچنین به موضوع آب بندان اشاره می کند و می گوید:”در زمان حضورم در شورای روستا، آب بندانی در افراسیاب‌کلا وجود نداشت که با کمک افرادی چون مختار محمدی و حسین رنجبر و هزینه سرمایه گذار مجتمع دشت آب بندانی ایجاد کردیم. در آن زمان کشاورزان روستا، از موتور پمپ برای تهیه آب کشاورزی استفاده می‌کردند و با وجود آمدن این آب بندان روستا رو به آبادانی گذاشت و امروز نیز اداره آب متولی این موضوع است”.
به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، با وجود تمام صحبت‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته، به گفته داریوش محمودی رئیس شورای افراسیاب کلا نور، هنوز مشکل مردم این روستا برطرف نشده و مجتمع دشت نور برای رفع آن نیز اقدامی انجام نمی‌دهد.

عدم پایبندی مجتمع دشت نور به تعهدات خود ادامه دارد

داریوش محمودی رییس شورای روستای افراسیاب کلا نور در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه، اظهار کرد: امام جمعه شهرستان نور از طریق تریبون دو بار به مجتمع دشت نور تذکر داد و از خواسته‌های دهیاری و شورای روستای افراسیاب کلا حمایت کرد اما مسئولان این مجتمع به تعهدات سابق خود پایبند نبوده و حتی اصالت قرارداد ۸ ساله منعقد شده با دهیاری روستا را قبول نداشتند و به اداره امور آب استان مراجعه کردند و قراردادی با آنها منعقد کردند.

وی تصریح کرد: تذکرات و مهلت ۱۰ روزه امام جمعه نیز فایده ای نداشت و دادستان شهرستان نور خواسته شورای اسلامی روستای افراسیاب کلا را غیر معقولانه دانست و با بیان اینکه مجتمع دشت نور نیاز مبرم به آب‌بندان دارد، امکان حصول توافق را غیر ممکن دانست.
رییس شورای روستای افراسیاب کلا خاطرنشان کرد: ما خواستار انجام تعهدات سابق و تنظیم قرارداد پنج ساله و مشخص شدن حریم آب بندان و آسفالت مسیر و…هستیم که به نظر، درخواستی غیرمعقولانه نیست، در حالیکه مجتمع دشت نور با اداره امور آب استان قرارداد بسته و آب بندان را اجاره کردند و حدود ۲۵ میلیون تومان به حساب اداره آب و ۵ میلیون تومان به حساب دهیاری روستا واریز کردند.

محمودی بیان کرد: مجتمع دشت نور دیگر هیچ قراردادی با روستا ندارد، حتی تابلوی آب بندان که از قبل نصب بوده را برداشته و علیه دهیار و شورا و چند تن از اهالی این روستا که لایروبی نهر را انجام می دادند، با اتهام به ورود، شکایت کردند.

وی گفت: مجتمع دشت نور در ورودی روستای افراسیاب کلا، بلواری غیر فنی و غیر کارشناسی احداث کرد و تابلوی تبلیغات این مجتمع را وسط آن بلوار نصب کرد که شورا این موضوع را از طریق اداره راه استان پیگیر شد اما مجتمع از طریق معاونت راه استان برای نصب آن مجوز گرفتند.

رییس شورای روستای افراسیاب کلا نور افزود: شورای سابق روستا ازطریق ریاست اداره راه و شهرسازی، اجازه تخریب آن بلوار و تابلوی تبلیغاتی را گرفت اما با وساطت فرمانداری و بخشداری به نفع مجتمع دشت نور، مانع اجرای حکم شدند، البته شورای روستا مجددا از طریق بازرسی استان پیگیری کرد اما قبل از بازدید نماینده  بازرسی، مجتمع دشت نور تابلویی که هم اسم روستا و هم اسم مجتمع روی آن نوشته شده بود را در ورودی روستای افراسیاب کلا نصب کرد و چون این تابلو غیرقانونی نصب شده بود توسط بازرسی برداشته شد.

محمودی با بیان اینکه قرار بر این شد که با هماهنگی دهیار وشورای روستا تابلوی جدیدی نصب شود، تصریح کرد: این تابلوی جدید که نصب شده هم مناسب نیست چرا که اسم روستا کوچک نوشته شده اما اسم مجتمع را بزرگ نوشتند.
به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، مشروح تعهدات مجتمع دشت نور و شورای روستای افراسیاب‌کلا را در این اینجا بخوانید.

به اساس این گزارش، ایسنا مازندران آمادگی دارد تا پاسخ مسئولان استانی و شهرستان نور که در این گزارش آمده است را در خصوص موارد مطرح شده، در قالب گفت‌وگو منتشر کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.