پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جولان خوش‌نشین‌ها در طبیعت مازندران + تصاویر

0

به گزارش پ ایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس، طبیعت مازندران با توجه به داشتن زیبایی‌های خدادادی، طی سال‌های اخیر مورد دست‌اندازی‌های مکرر خیلی‌ها واقع شده است؛ به‌طوری‌ که خوش‌نشین‌ها به‌راحتی در برخی نقاط حتی در دل جنگل برج‌های بلند و سربه فلک برافراشته‌اند و همچنان این روند ادامه دارد.

گاهی در برخی نقاط حتی با وجود اینکه ساخت‌وسازهای خوش‌نشین‌ها تخریب می‌شود، دیری نمی‌پاید در نقطه‌ای دیگر آسمان‌خراشی را علم می‌کنند.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این فصل از سال با توجه به شرایط جوی سرعتی رو به رشد به خود می‌گیرد و همچنان این روند ادامه دارد.

مردم روستا برای مستقل کردن فرزندشان زمین‌شان را به فروش می‌رسانند، آن هم به قیمت ناچیز و آواره شهر شده و طولی نمی‌کشد، آسمان خراشی در دل زمین‌شان سبز می‌شود که در طول سال فقط چند روزی قابل استفاده است و دوباره تا بهار و تابستانی دیگر …

موضوع خوش‌نشینی در همه شهرهای مازندران مشاهده می‌شود اما در برخی از روستاها شرایط به حدی به نقطه بحرانی نیست که دیگر خبری از روستا و روستایی نیست که روستاهای ساری نیز از این موضوع مستثنا و به دور نبودند.

* علاقه زمین‌خواران به روستاها

روستای لنگر در منطقه چهاردانگه ساری و ولی‌آباد در منطقه دودانگه ساری بسیار مورد اقبال زمین‌خواران است که باتوجه به افزایش ساخت‌وسازها دیگر اثری از روستا نبود که تولید یا باغداری و کشاورزی باشد بلکه در همه زمین‌ها آسمان خراشی سبز شد که با توجه به این شرایط این دو روستا زیرذره‌بین قرار گرفتند که امیدواریم این محدودیت‌ها کارساز باشد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: ساری بیش از ۴۰۰ روستا و آبادی دارد که با داشتن امکانات توریستی، تفریحی، اقلیمی، جنگل، دشت و مرتع همواره مورد علاقه برای ساخت‌وساز و در معرض تهدید برای زمین‌خواران است.

پورفلاح کرد: چه بومیان و چه غیربومیان توانستند روستاها را از حالت روستایی خارج کرده و در معرض ساخت‌وساز بیشتر قرار دهند.

* از بین رفتن هارمونی فرهنگی روستاها

وی با اشاره به اینکه با ادامه روند ساخت‌وسازها هارمونی فرهنگی روستا از بین رفته است، تصریح کرد: ممکن است فرهنگ‌های متفاوتی در روستا  وارد شود که روستا را از حالت بومی خارج می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ساری تصریح کرد: پدیده خانه دوم هزینه‌زا بوده چرا که خوش‌نشین‌ها از امکاناتی از جمله آب، برق، راه و سایر امکانات زیرساختی برخوردار می‌شوند که از نگاه خدمات عمومی برای دولت آسیب محسوب می‌شود.

پورفلاح بیان کرد: ولی‌آباد یکی از روستاهایی بوده که در معرض ساخت و ساز غیرمجاز قرار گرفته که این موضوع روستا را از حالت روستا خارج کرده است.

وی با اعلام اینکه پدیده خوش‌نشینی آفت محسوب شده و تهدیدی جدی برای کشاورزی است، تصریح کرد: یکی دیگر از روستاها، روستای لنگر بوده که یک از روستاهای آلوده در بحث تغییر کاربری غیرمجاز  محسوب می‌شود.

* جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به اعمال  تخریب و پاک‌سازی براساس تبصره دو ماده ۱۰ در روستای لنگر ساری، گفت: در زمینه اجرای ماده سه ۲۵ مورد از ساخت و سازهای غیرمجاز تخریب شد که این موضوع در مراحل بعدی نیز در دستور کار قرار دارد.

پورفلاح ادامه داد: همچنین در روستای ولی‌آباد منطقه دودانگه ساری از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۵۰ مورد اخطار توقف عملیات در مرحله پی‌کنی و دیوار بوده و تمام تبصره دو ماه ۱۰ برای پیشگیری است.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد افراد  بومی منطقه هستند که با توجه به اینکه آبادی قدیمی بوده اقدام به ساخت و ساز کرده برابر قانون اخطار کردیم پرونده تشکیل دادیم و در حال سیر مراحل قانونی هستیم تا برخورد شود.

به گزارش فارس، روستا برای همیشه باید روستا بماند اگر بخواهد تبدیل به شهر شود دیگر تفاوتی نمی‌توان قائل شد که لازم است مورد توجه باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.