پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جوجه پرستوها تا شهریور مهمان تالاب لپوست

0

مسئول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر از زادآوری پرندگان مهاجر تابستان گذران و پرندگان بومی در تالاب لپوی زاغمرز خبر داد.

علی ابوطالبی عبدالملکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر حدود 2000 قطعه از پرندگان مهاجر تابستان گذران و پرندگان بومی تالاب لپوی زاغمرز از جمله انواع یلوه ها، کشیم ها، چنگرها، پرستوهای دریایی و چوپاها در این تالاب زیست می کنند.

وی با بیان اینکه کشیم بزرگ، کشیم کوچک و یلوه ها از پرندگان بومی تالاب لپو و پرستوهای دریایی، چوپاها و چنگرها از پرندگان مهاجر هستند، افزود: در حال حاضر پرستوهای دریایی، چوپاها و تعدادی از چنگرها به دلیل امنیت بالای تالاب لپوی زاغمرز تخم گذاری و زادآوری کردند.

ابوطالبی عبدالملکی خاطرنشان کرد: پرندگان مهاجر تابستان گذران از ابتدای فروردین به تالاب لپوی زاغمرز می آیند و در اردیبهشت لانه سازی و تخم گذاری می کنند و در اوایل خرداد جوجه ها متولد می شوند و پس از دو یا سه ماه که جوجه ها توان پرواز داشتند در مرداد یا شهریورماه مهاجرت می کنند و به سرزمین خود بازمی گردند.

مسئول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: قوها از جمله پرندگان مهاجر زمستان گذران هستند که در اواخر آذر به تالاب لپو می آیند و در اواخر اسفند به مناطق سیبری باز می گردند اما در حال حاضر دو بال قو در تالاب لپوی زاغمرز باقی ماندند و مهاجرت نکردند چراکه یک بال قوی فریادکش در فصل زمستان زخمی و درمان شد و یک بال قوی گنگ نیز در این تالاب فصل بهار و تابستان را می گذرانند.

ابوطالبی عبدالملکی با بیان اینکه تالاب لپوی زاغمرز سالانه میزبان 6 هزار قطعه پرنده مهاجر زمستان گذران و بیش از هزار قطعه پرنده مهاجر تابستان گذران است، یادآور شد: تالاب لپوی زاغمرز یک زیستگاه غیرحفاظت شده است. بر اثر حفاظت خودگردان مردم محلی و انجمن دوستداران محیط زیست زاغمرز با وجود حدود هزار شکارچی در روستاهای مجاور این تالاب در فصل زمستان سال گذشته داوطلبانه از 400 قو و 6000 قطعه پرنده مهاجر در قالب 40 گونه حفاظت کردند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.