پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جنگل‌های هیرکانی باید عاری از زباله و سازه شوند + عکس

0

رئیس اداره مهندسی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری ساری گفت: جنگل‌های هیرکانی باید عاری از زباله و سازه شوند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، محمد عموزاد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه یونسکو یک سازمان مردمی است، اظهار کرد: معمولا سایت یونسکو نخستین اولویت مسافران و گردشگران جهانی است.

وی با بیان اینکه ایران با توجه به ثبت آثار جهانی جزء 10 کشور اول جهان محسوب می‌شود، تصریح کرد: 23 آثار جهانی در ایران  ثبت شده که حدود 16 آثار به بوم گردی‌ها در شیراز، اصفهان و یزد ختم می‌شود.

رئیس اداره مهندسی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری ساری خاطرنشان کرد: جنگل‌های مازندران از بی نظیرترین جنگل‌های دنیاست، 14 سال پیش تصمیم به ثبت آن گرفته شد اما به دلیل کارشکنی‌های زیاد این پروژه تا 4 سال مسکوت ماند.

عموزاد ادامه داد: پس از رایزنی وزارت خارجه و میراث فرهنگی با کشور آذربایجان و بازدید دکتر سرخو از بازرسان با علم به ارزشمند بودن جنگل‌های هیرکانی بالاخره پس از گذشت 4 سال دوباره استارت زده شد.

وی با اشاره به اینکه این جنگل برای همه مردم جهان است و باید عاری از زباله و ممنوعیت ایجاد سازه باشد، افزود: گردشگران فقط می‌توانند با ماشین‌هایشان در مسیرهای مشخص و یا پیاده و فقط جهت بازدید تردد کنند اما اجازه برپایی کمپ در مسیرهای جنگلی را ندارند و برای استراحت باید از مناطق اقامتی و بومگردی روستاهای اطراف استفاده کنند.

* آفرود یکی از تخریب کنندگان جدی منابع طبیعی

مرتضی حاجی‌زاده رئیس هیئت مدیره انجمن راهنمایان گردشگری مازندران با اشاره به فسیلی بودن جنگل‌های هیرکانی که حائزاهمیت یونسکو درخصوص جنگل‌ها است، اظهارکرد: درخت‌های سرخدار درکنار گونه‌های خاص درختی نظیر انجیلی و شمشاد که درجنگل‌های مازندران قابل رویت است با قدمت بیش از3 میلیون سال از اهمیت بسیار فوق العاده‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه حراست و حفاظت از جنگل در تمام دنیا در حال انجام است،  تصریح کرد: متاسفانه به علت نوع اقلیم که در بالا دست ییلاق و پایین دست جنگل با ورود دامداران و به طبع آن ایجاد لک‌هایی در جنگل‌ها اجازه چرخه اکو سیستم را از جنگل گرفته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن راهنمایان گردشگری مازندران آفرود را یکی از تخریب کنندگان جدی منابع طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: اما در کنارآن چیزی به نام سافری که اصطلاحا به آن وحش گشت گفته می‌شود و بسیاری از کشورها نظیرآفریقا از آن درآمد زایی می‌کنند که براساس مدیریت پایدارحفظ جنگل‌ها است و هیچ آسیبی به حیاط وحش و جنگل وارد نمی‌کند.

حاجی‌زاده با اشاره به ضرورت وجود مرکزی در ورودی هرسایت که از اهمیت و جذابیت‌های آن سایت به گردشگران جهت بالا بردن تجربه اطلاعات داده شود، افزود: بعضی مسیرهای حتما باید تریل داشته باشد درواقع تریل مسیرهای تعریف شده‌ای است که با سازهای چوبی ساخته می‌شود که در حال حاضر به دلیل عدم چنین امکاناتی هیچ برنامه‌ای برای آن وجود ندارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.