پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جلوگیری از پوسیدگی زودرس دندان در کودکان از شیرخوارگی آغاز می‌شود

0

ایسنا/مازندران عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تغذیه مکرر کودک با مایعات توسط شیشه شیر و استفاده از پستانک جهت آرام کردن و خوابیدن کودک در طول شب را از مهمترین علل ایجاد پوسیدگی زودرس در کودکان دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر میترا طبری با بیان اینکه یکی از مشکلات شایع در دندانپزشکی کودکان، پوسیدگی‌های زودرس دندان‌های شیری است، اظهار کرد:  وجود هر ضایعه حفره‌دار یا بدون حفره، دندان ترمیم شده یا از دست رفته دراثر پوسیدگی در هر کدام از دندان‌های شیری در کودکان زیر ۶ سالی پوسیدگی‌های زودرس دوران کودکی نامیده می‌شود.
وی تصریح کرد: تغذیه مکرر کودک با مایعات اعم از شیر مادر، شیر خشک یا آبمیوه از شیشه و استفاده از آن  به‌عنوان پستانک، جهت آرام کردن و کمک به خوابیدن کودک در طول شب از  مهمترین علل ایجاد پوسیدگی زودرس دندان در کودکان است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: خوردن تنقلات یا نوشیدنی‌های شیرین و تمیز نکردن دهان کودک، مراجعه نکردن والدین به دندانپزشک در زمان رویش اولین دندان‌های شیری از عوامل دیگر موثر در پوسیدگی زودرس کودکان زیر ۶ سال است. 
وی گفت: هدف از معاینه زود هنگام کودک توسط دندانپزشک، دادن آگاهی لازم به والدین و در صورت لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه بوده و بر خلاف تصور بسیاری از والدین، قطره آهن در ایجاد این پوسیدگی‌ها نقشی ندارد بلکه فقط سبب تغییر رنگ دندان‌های پوسیده می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه چهار دندان پیشین شیری فک بالا، آسیاهای اول شیری و دندان‌های نیش شیری هر دو فک، معمولا دندان‌هایی هستند که زودتر به پوسیدگی دچار می‌شوند، افزود: دندان‌های درگیر معمولا به صورت قرینه در دو سمت دهان کودک قرار دارند، دندان پیشین شیری فک پایین، معمولا پوسیده نمی‌شود که دلیل این امر  نقش محافظت کننده زبان از این دندان‌ها حین مکیدن شیر و نیز شستشوی طبیعی این دندان‌ها توسط جریان بزاق است.
طبری ادامه داد: دندان‌های آسیای دوم شیری هم به دلیل اینکه در سن بالاتری رویش می‌یابند، معمولا مبتلا نمی‌شوند و با رعایت مواردی ساده می‌توان از پوسیدگی زودرس دندان کودکان جلوگیری کرد.
وی با ذکر این نکته که پوسیدگی دندانی یک بیماری مسری است و می‌تواند از دهان والدین (بویژه مادران) به کودک منتقل شود، عنوان کرد: لازم است مادران قبل از بارداری از سلامت دندان‌های خود مطمئن شوند و در صورت لزوم با مراجعه به دندانپزشک، دندان‌های پوسیده خود را درمان کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان کرد: توصیه می‌شود حداکثر تا ۶ ماه بعد از رویش اولین دندان شیری، جهت معاینه و دریافت اطلاعات و مشاوره‌های بهداشتی مناسب، کودک خود را نزد دندانپزشک متخصص کودکان ببرند.
طبری با بیان اینکه در سن ۱۲-۱۴ ماهگی تعداد دفعات شیرخوردن شبانه کودک را کاهش دهیم، گفت: بعد از هر بار شیردهی به او آب بخورانید تا اضافات شیر از روی دندان‌های کودک پاک شود و او را به نوشیدن از فنجان یا لیوان تشویق کنید.
وی تصریح کرد: اجازه ندهید کودک در طول روز، مکررا میان وعده‌های پوسیدگی زا از  قبیل: انواع شیرینی، کلوچه، کیک، بیسکویت، پفک و چیپس مصرف کند، در صورت تمایل کودک به اینگونه خوراکی‌ها بهتر است آن‌ها را به طور یکجا و بعد از صرف  وعده‌های غذایی اصلی به او داده شود. 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: بهتر است برنامه زمانی منظمی برای وعده‌های غذایی اصلی کودک و نیز میان وعده ها طرح‌ریزی کنید و تعداد میان وعده‌ها را به حداقل برسانید، کودک را تشویق کنید به‌عنوان میان وعده از ترکیبات غیر پوسیدگی‌زا مثل پنیر، ماست، میوه، سالاد و مغزها مثل پسته و بادام استفاده کند. 
طبری با اشاره به اینکه  مهمترین عامل پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان کوچک‌تر از یک و نیم ساله، تمیز کردن دهان کودک با پارچه یا گاز استریل توسط والدین است، گفت: بهتر است تا سن ۳ سالگی کودکان با کمک بزرگ‌ترها مسواک بزنند و از خمیردندان‌های بدون فلوراید استفاده کنند و از سن ۳ تا ۶ سالگی از خمیردندان‌های فلورایددار مخصوص کودکان استفاده شود. 
وی یادآور شد: توصیه می‌شود مسواک زدن روزانه دو نوبت یک بار بعد از صبحانه و یک بار قبل از خواب شب صورت بگیرد تا پوسیدگی زودرس به حداقل برسد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.