پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جزئیاتی از کاشت حلزون در مازندران، گلستان و سمنان

0


به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، سیدفرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل طی گفت‌وگویی اظهار کرد: کاشت حلزون شنوایی، بخشی از جراحی گوش و حلق و بینی است که اولین مرکز آن در ایران از سال ۱۳۷۶ در دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران آغاز شد و امروز شاهد ارائه این خدمت در بابل براى کودکان ناشنوا هستیم.

وی با بیان اینکه روند دریافت مجوز و راه‌اندازی آن بسیار پیچیده و سخت‌گیرانه بوده و سال‌ها به طول انجامیده، گفت: این امتیاز به‌دلیل پیچیده بودن تنها به مراکز خاصی از سوی وزارت بهداشت اعطا می‌شود که علاوه بر رشته جراحى گوش، رشته‌هاى توانبخشى، شنوایی‌سنجى و کودکان قوى داشته و از زیرساخت‌ها و تجهیزات با تکنولوژى بالا براى کشف بیماران ناشنوا در ماه‌هاى اول تولد برخوردار باشند.

جلالی افزود: این افتخار برای دانشگاه علوم پزشکی بابل پیش آمد که با تهیه همه این مقدمات موفق به دریافت این مجوز شد، همچنین شهر بابل، جزو ١٣ مرکز کشور قرارگرفت که  به جراحی کاشت حلزون دست پیدا کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه از بین ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور تاکنون تنها ١٣ دانشگاه علوم پزشکی کشور موفق به کاشت حلزون شدند، یادآور شد:  بابل اکنون سیزدهمین مرکز کاشت حلزون در کشور است که به این سطح علمی رسیده و می‌تواند کودکان ناشنوا و حتى بزرگسالانی که داراى توان گفتارى هستند ولی قادر به شنیدن به هر دلیلی نیستند، درمان کند.

این مسوول گفت: این نوع جراحی تنها برای کودکانی که ناشنوایى مادرزادی در بدو تولد دارند، انجام می‌شود و در سنین بالاتر نیز تنها در کسانی که توان گفتار دارند، اما به هر دلیلی همچون برخی از بیماری‌ها شنوایی هر دو گوش خود را از دست دادند، امکان‌پذیر است.

*هزینه کاشت حلزون ۶ میلیون تومان است

وی اضافه کرد: پس از انجام  کاشت حلزون، مراحل توانبخشی، گفتار درمانی و غیره نیز برای بیمار برای مدتی باید انجام می‌شود، این جراحی از جمله عمل‌های پر هزینه و در حدود ۵۰۰ میلیون تومان است ولی در ایران بخش اعظم هزینه کاشت حلزون شنوایی توسط وزارت بهداشت با ارز دولتی پرداخت می‌شود، به‌طوری که خانواده‌ها تنها حدود ۶ میلیون تومان هزینه پرداخت می‌کنند.

*راه‌اندازی مرکز کاشت حلزون، افتخاری دیگر در راستای خدمت به هموطنان 

جلالی در ادامه اظهار کرد: راه‌اندازی مرکز کاشت حلزون در بابل، موجب درمان کودکان بسیاری در شمال کشور می‌شود که در به‌صورت مادرزادی از نعمت شنوایی برخوردار نیستند و همچنین برای دانشگاه علوم پزشکی بابل یک سکوی افتخار محسوب می‌شود که علاوه بر اینکه مرکز ارجاع بیماران از استان‌های شمالی شده و در زمینه تحقیقاتی و آموزشی نیز موجب پیشرفت‌هایی در استان و کشور می‌شود.

 /۸۶۰۴۸/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.