پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جریمه حدود ۱۳ میلیارد ریالی برای بکارگیری اتباع خارجی در بابل

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، رئیس اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی بابل با اشاره به اینکه اشتغال به کار اتباع خارجی فاقد پروانه کار از سوی کارفرمایان جرم محسوب می‌شود، گفت: به جهت بکارگیری ۲۴۸ تن از اتباع خارجی فاقد پروانه اشتغال که در کارگاه‌های سطح شهرستان از سوی کارفرما مشغول به کار بودند، برای کارفرمایان ۱۲میلیارد و ۷۰۴ میلیون ریال صدور قبض جریمه صادر شد.

سیدعلی اصغر حسینی شیروانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۵۰۰ کارگاه شرکت ثبت شده در بابل داریم، اظهار کرد: ممکن است ۱۰ هزار کارگاه داشته باشیم که هنوز ثبت نشدند.

وی با بیان اینکه در حوزه تعاونی‌ها نیز صدور، موافقت تاسیس و ثبت شرکت تعاونی از جمله وظایف این اداره است، افزود: ماموریت ما در این حوزه برگزاری مجامع عمومی تعاونی‌ها ونظارت بر این مجامع است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابل با بیان اینکه به لحاظ نوع تعاونی و تعداد اعضا برخی شرکت‌ها جزو شرکت‌های حساس شهرستان هستند که باید از سوی کمیسیون ماده پنج نظارت بر انتخابات تایید شوند، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵ جلسه کمیسیون ماده پنج برای صلاحیت مدیران شرکت‌های تعاونی برگزار شد.

وی نظارت برعملکرد مدیران تعاونی‌ها را از دیگر وظایف این اداره برشمرد و یادآور شد: بازدید مالی از دفاتر شرکت‌ها و دفاتر صورتجلسه هیات مدیره شرکت‌ها برعهده این اداره بوده که در سال گذشته ۲۰۷ مورد بازدید نظارتی برتعاونی‌ها انجام شد.

حسینی شیروانی ادامه داد: ۱۲ مورد رسیدگی بر تعاونی‌های مشکل دار که بین مدیران و اعضای شرکت‌ها اختلاف بود؛ منجربه حل مشکل شد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی تعاونی راکد وغیر فعال داریم که تلاش برای احیاء مجدد وتعیین تکلیف برای این واحدها از دیگر وظایف این اداره است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۷ تعاونی راکد غیرفعال مجدد احیا شد.

رئیس اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی بابل بیان کرد: تعدادی تعاونی فعال ما ۳۶۹ مورد و تعداد تعاونی غیر فعال و راکد ما ۱۸۵ شرکت است و۱۶ تعاونی جدید نیز در سال گذشته ثبت شد.

این مسئول با بیان اینکه ۴۱۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۱۴ تعاونی در راستای کمک به اجرای طرح‌های شرکت‌های تعاونی برای کمک به ایجاد اشتغال آنها پرداخت شد، اظهار کرد: معرفی سه شرکت تعاونی به جشنواره ملی سالانه برای تعاونی‌های برتر کشور انجام شد.

وی اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی را تنها مرجع شکایت کارگرعلیه کارفرما برشمرد و تصریح کرد: در سال گذشته تعداد دادخواست بدوی که در جلسات هیات تشخیص مطرح شد هزار و ۷۲۵ مورد شکایت کارگر علیه کارفرما بود که تعداد رای صادره علیه کارفرما هزار و ۶۵۲ مورد بود.

حسینی شیروانی با اعلام اینکه از مجموع شکایتی که در مرحله بدوی مطرح شد ۱۹۸ مورد با ایجاد سازش بین کارگر و کارفرما رای سازشی صادر شد، تصریح کرد: از تعداد هزار و ۶۵۲ مورد رای صادره بدوی که قابلیت اعتراض داشتند ۷۵۸ پرونده به دادگاه تجدید نظر و حل اختلاف ارجاع شد که برای ۷۴۶ مورد رای صادرشد که ۳۶۱ مورد نیز منجر به رای سازشی بین کارگر و کارفرما شد.

رئیس اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی بابل پیشگیری از حوادث حین کار، حفظ سلامت نیروی کار و رعایت نکات ایمنی و نظارت بر کارگاه‌ها را از دیگر رسالت بخش بازرسی این اداره برشمرد و یادآور شد: در این راستا سال گذشته برای بررسی حوادث هزار و ۴۴۴ بازرسی ادواری، ۲۴۹ مورد بازرسی موردی و۵۵ مورد بازرسی در نتیجه حوادث در کار داشتیم.

وی با اشاره به اینکه از نیروهای درون کارگاهی برای کارگاه‌های بزرگ، کمیته‌های حفاظت فنی ایجاد کردیم تا بخشی از کاربازرسی را برون سپاری کنیم، گفت: درسال گذشته بازرسان کار ما ۳۱ مورد در جلسات حفاظت فنی کارگاه برای انجام نکات ایمنی و بالا بردن کار کمیته حفاظت ایمنی از نظر کمی و کیفی شرکت کردند که مجموع بازرسی انجام شده در این راستا هزار و۷۷۹ مورد بوده است.

حسینی پیشگیری نظارت بر اشتغال به کار اتباع خارجی فاقد پروانه کار را از دیگر وظایف این اداره برشمرد و تصریح کرد: هر کدام از اتباع خارجی برای اشتغال باید ابتدا از کارفرمای خود پروانه اشتغال به کار بگیرد در غیراین صورت اتباع خارجی اجازه کار ندارند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۴۹۵ مورد بازرسی و شناسایی اتباع خارجی داشتیم که ۲۴۸ تن از  اتباع خارجی شناسایی شدند که در کارگاه‌های سطح شهرستان مشغول کار بودند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابل با اشاره به اینکه برای کارفرمایانی که اتباع خارجی را بکارگیری کردند ۱۲میلیارد و ۷۰۴ میلیون ریال جهت پیشگیری از بکارگیری اتباع افغانی قبض جریمه صادر کردیم، گفت: به ازای هر روز کارکرد یک اتباع خارجی پنج برابر حداقل مزد روزانه جریمه شدند.

جریمه حدود ۱۳ میلیاردی برای بکارگیری اتباع خارجی در بابل

وی با بیان اینکه هرکارگری که از واحد تولیدی اخراج شود می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کند خاطرنشان کرد: سال گذشته هزار و ۱۴۹ نفر مقرری بگیر بودند که از این تعداد ۷۴ نفراشتغال پنهان، ۴۲ نفر خوداشتغالی و ۵۰ نفر پیشنهاد مجدد اشتغال بکار داشتند که برای آنها قطع مقرری شد.

وی افزود: همچنین در سال گذشته برای ۸۲ نفرمقرری بگیران بیمه بیکاری که هیچ مهارتی نداشته و فاقد تحصیلات دانشگاهی بودند برای کسب مهارت به فنی وحرفه‌ای معرفی شدند از بین آنها چهارنفر مطابق با آموزش اشتغال پیداکرده و برای آنها نیز قطع مقرری شد.

حسینی با بیان اینکه برای بسیاری از کارگاه‌های شهرستان که زیر ۵۰ نفر هستند تشکل کارگری بنام نماینده کارگران جهت پیگیری مطالبات و مشکلات کارگران تشکیل شد، گفت: در سال گذشته برای ۱۰ کارگاه جدید انتخاب نماینده کارگران انجام شد، ۶ شورای اسلامی کار، چهارمورد انجمن صنفی کارگری جدید و سه مورد انجمن صنفی کارفرمایان جدید تاسیس شد.

وی تصریح کرد: در حوزه اجتماعی و فرهنگی یک سری امکانات رفاهی در سطح کشور ویژه کارگران مثل مجتمع‌های اقامتی در شهرهای توریستی کشور داریم که سال گذشته ۵۰۰ نفر از کارگران شرکت‌های مختلف را به این اقامتگاه‌ها معرفی کردیم.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابل گفت: سال گذشته در راستای آموزش فرهنگ کار، ارتقاء مهارت زندگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی برای ۱۰۰ نفرکلاس آموزشی برگزار کردیم و۲۰ مورد نیز بازدید از امکانات رفاهی که کارفرمایان برای کارگران ایجاد کردند، داشتیم.

جریمه حدود ۱۳ میلیاردی برای بکارگیری اتباع خارجی در بابل

این مسئول با اعلام اینکه سال گذشته سهمیه اشتغال شهرستان بابل پنج هزار و ۶۴۴ نفر بود، یادآور شد: تعداد اشتغال محقق شده هفت هزار و۶۳۹ مورد ثبت شد.

حسینی تصریح کرد: همچنین در سال گذشته ۱۰۴میلیارد و ۸۸۰میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی به متقاضیان اجرای طرح مشاغل خانگی پرداخت شد که تعداد ۱۰۲ نفر از این تسهیلات کم بهره برخوردار شدند.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.