پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جراحی سندروم تونل کارپ دست با برش یک‌سانتی‌متری برای نخستین‌بار در مازندران

راحی سندروم تونل کارپ در دست با یک برش یک سانتی‌متری برای نخستین‌بار در مازندران توسط دکتر علی اسماعیل‌تبار ارتوپد، جراح و متخصص بیماری‌های استخوان و مفاصل در بیمارستان دولتی 17 شهریور آمل با موفقیت انجام شده است.

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: دنیا عرصه تاخت و تاز علم و دانش است، دیگر کشورهای قلدر و مقتدر کمتر به سمت سلاح‌های اتمی، ابزار کشتار جمعی، سلاح‌های گرم و بمب اتم می‌روند و بیشتر سعی می‌کنند دستاوردهای علمی و نوآوری‌های خود را به رخ یکدیگر بکشانند.

تلاش پزشکان داخلی و بومی برای در اختیار گرفتن دانش نوین جهت جراحی‌های کم‌خطر با کمترین درد و حداقل عوارض ثانوی ستودنی است و این تلاش‌ها حتی در استان مازندران و شهرستان آمل نیز مشهود است.

جراحی سندروم تونل کارپ در دست با یک برش یک سانتی‌متری برای نخستین بار در مازندران از جدیدترین اقدامات جراحی در این استان است که توسط دکتر علی اسماعیل‌تبار ارتوپد، جراح و متخصص بیماری‌های استخوان و مفاصل طی روزهای گذشته در بیمارستان دولتی ۱۷ شهریور آمل با موفقیت انجام شد.

استفاده از روش‌های نوین جراحی برای درمان کم‌خطر بیماران

دکتر علی اسماعیل‌تبار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان آمل این جراحی مهم و حساس را از جنبه‌های مختلف بررسی کرد و این دستاورد جدید را برای درمان بهتر بیماران بسیار مفید و مؤثر دانست.

ارتوپد، جراح و متخصص بیماری‌های استخوان و مفاصل با اشاره به اینکه بیشتر جراحی‌ها طی سال‌های گذشته تاکنون به سمتی پیش می‌رود تا کمترین آسیب به بیمار وارد شود و مدت زمان لازم برای بهبودی کامل کاهش یابد، اظهار کرد: اگر فردی مجبور به جراحی برای درمان شد لازم است تا کمترین صدمه را ببیند و جراحی با حداقل تهاجم و کمترین صدمه صدمه به بیمار انجام شود.

وی افزود: پزشکان جراح در برخی جراحی‌ها همانند لاپراسکوپی کیسه صفرا، رباط زانو، سنگ کلیه و دیگر جراحی‌ها در گذشته مجبور بودند تا شکم یا اعضای بدن را بشکافند و به آن اندام داخلی دسترسی پیدا کنند ولی امروزه مردم معمولا جراحی‌های نوین و جدید را به نام لیزر می‌شناسند.

اسماعیل‌تبار اضافه کرد: عمل جراحی MIS یا جراحی با حداقل تهاجم Minimal invasive surgery یا جراحی سندروم تونل کارپ فقط با یک برش یک سانتیمتری برای نخستین بار در مازندران انجام شد.

وی با اعلام انجام جراحی در بیمارستان ۱۷ شهریور شهرستان آمل، به سندروم تونل مچ دست اشاره کرد و در تشریح این جراحی گفت: استخوان‌های مچ دست به گونه‌ای چیده شدند که شکل ناودان داشته و قوس به سمت جلو پیدا می‌کنند، دو طرف آنها را دو برجستگی استخوانی پوشانده که بر روی آن بافت سفت به نام رتیناکولوم عرضی می‌گذرد و زیر آن یک ناودان مانند به نام تونل مچ دست ایجاد می‌شود که از داخل آن چهار انگشت، شصت، تعدادی تاندون و عصب مدیان عبور می‌کند.

این متخصص ارتوپدی افزود: وقتی به دلایلی این فضا در دست انسان تنگ شود به عصب فشار می‌آورد و علامت فشار بر روی عصب شامل گزگز، مور مور، خواب رفتن و درد گرفتن خودنمایی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این سندروم معمولا دردها شب‌هنگام تشدید می‎شود، در دراز مدت حالت فلجی و لاغری عضلات ایجاد می‌شود و باید با عمل جراحی، تونل ایجاد شده را باز کرد، چسبندگی عصب هم درمان شده و آن را آزاد کرد.

سندروم تونل کارپ دست بیماری رایج در بانوان

جراح و متخصص بیماری‌های استخوان و مفاصل بیان کرد: روش استاندارد درمان سندروم این بود که چون در مچ دست چین عرضی داریم و با برش طولی مشکلاتی ایجاد می‌شد البته با یک زاویه ۶۰ درجه در قسمت بالایی و پایینی پوست بریده شده و پس از رسیدن به رتیناکولوم عرضی و برش آن عصب آزاد می‌شد مشکلاتی به بار می‌نشست.

این جراح با اعلام اینکه بیماری سندروم تونل کارپ در خانم‌ها بیشتر از آقایان بوده و در بین بانوان رایج‌تر است، خاطر نشان کرد: با جراحی معمولی و برش در آن ظاهر دست بعد از عمل حالت زشت پیدا می‌کرد و با توجه به اینکه مدل پوست در کف دست و کف پا فرق دارد و این بخش‌ها خیلی حساس است، با جراحی معمولی ممکن است گوشت اضافی ایجاد شده و بر اثر تماس در دست درد ایجاد شود.

اسماعیل‌تبار با اشاره به اینکه تلاش فراوان شد تا در این جراحی با استفاده از روش‌های جدید از مشکلات عوارض به لحاظ زیبایی ظاهری، مشکلات پس از عمل و چسبندگی‌های بدشکل جلوگیری شود، ادامه داد: در این روش سخت از دستگاه‌هایی همانند دستگاه آرتروسکوپی زانو، لاپراسکوپی با میله‌ها، دوربین، لنز و دیگر ابزار پزشکی بهره گرفته شده است.

وی با بیان اینکه آرتروسکوپی مچ دست از جراحی‌های سخت است که نیاز به آموزش و مهارت بالایی دارد تا پزشکان بتوانند به وسیله آرتراسکوپ برش لازم را انجام دهند، اظهار کرد: در برخی موارد بسیاری از کارها ساده و آسان است ولی ایده آن بسیار مهم و دشوار است، ایده این جراحی این‌گونه آغاز شد که با یک برش کوچک عرضی یک سانتیمتری که در چین عرضی دست است باعث شده تا جای آن بر روی دست نماند و با برش کوچک به روی رتینوکلوم عرضی رسیده تا با برش خیلی کوچک، دست به جراحی سخت زد.

جلوگیری از برش ۱۵ سانتیمتری و عملیات زیکزاک در جراحی نوین

اسماعیل‌تبار بیان کرد: در دیگر اقدام با حرکات دوربین، لنز و تصاویر لازم عصب آزادسازی می‌شود و این روش بسیار ایده‌آل و مطلوب برای بیماران است.

وی خاطرنشان کرد: با این روش جدید و پیشرفته جراحی برش حدود ۱۵ سانتیمتری و عملیات زیکزاک در روش قدیم نداریم، خطر صدمه به شاخه‌‌های اعصاب وجود ندارد، جراحی بدون بیهوشی است و با تک سوشور بیمار پس از مدت زمان کوتاه بستری مرخص می‌شود.

به گزارش فارس، امیدواریم با استفاده از جدیدترین دانش و علوم نوین در زمینه پزشکی دیگر شاهد درد بی‌امان بیماران نباشیم، مدت زمان بهبودی بیماران کاهش یافته و جراحی‌های بیماران نیازمند به دستان شفابخش طبیبان، بسیار کم‌خطر و بدون استرس باشد.

 /۸۶۰۱۲/ج/ی

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.