پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جای خالی ایده‌های استارتاپی برای تحول در گردشگری مازندران

0

استارتاپ به یک کسب‌ و کار نوپا گفته می‌شود که با هدف پیدا کردن مدل کسب‌وکار راه‌اندازی می‌شود. استارتاپ یک سرمایه‌گذاری به شکل کارآفرینی است که طی آن یک شرکت نوپا ایده‌ی جدیدی برای کسب‌وکار ارائه می‌دهد و بر اساس یک ایده‌ی خلاقانه و جدید فعالیت آن‌ها آغاز می‌شود. این ایده‌ها بازار نیازمندی‌ها را هدف قرار می‌دهند و با ارائه‌ی یک محصول یا خدمات جدید و استفاده از تکنولوژی، خیلی سریع رشد پیدا می‌کنند.

کارشناسان فناوری معتقدند قدم اول برای شکل گیری یک استارتاپ،  تنها سرمایه کلانی  به نام  ایده ذهنی خلاقانه لازم است و اگر قدم اول به خوبی برداشته شود ادامه مسیر هموار می شود.

از طرفی کارشناسان گردشگری هم معتقدند ظرفیت های منحصر به فرد طبیعی و تاریخی استان مازندران درکنار نیازهای رو  به رشد گردشگران، مستعد  شکل گیری و خلق یک فکر بکر  برای تولید یک استارتاپ گردشگری در این منطقه است، ایده استارتاپی برای معرفی ظرفیت های منطقه ، جذابیت های ناشناخته ،پیوند کسب و کارها ،  اسان سازی دسترسی به خدمات برای مخاطب و گردشگر کنجکاوی که امروزه در سیطره اپلیکیشن های متنوع خواهان اسانی و اسودگی است.

در این بین پیش بینی ها مبنی بر تحول آفرینی استارتاپ های گردشگری به استناد میزان استقبالی است که کاربران و مردم نسبت به ساختارهای نوین مبتنی بر فناوری برای دریافت خدمات نشان داده اند که نشانه های این علاقه مندی در پلتفرم هایی نظیر تاکسی ها اینترنتی ،سفارش غذای انلاین و مشابه های خارجی ان مانند اینستاگرام و واتس اپ امتحان خوبی پس داده و استقبال چشمگیر بوده است.

از سویی دیگر اشتغال و درامد زایی توامان با تفریح یکی از ویژگی های جذاب صنعت گردشگری است و چنانچه نواوری ها در این حوزه با فناوری نوین در قالب  استارتاپ ها و یا  اپلیکیشن ها مرسوم امروزی ترکیب کنیم جذابیت دوچندانی خلق می شود که به عقیده کارشناسان این تلفیق فناوری نوین و ایده های خلاق  زمینه رشد و تحول گردشگری منطقه و اشتغالزایی را فراهم می کند.

هر چند تعدادی از استارتاپ ها فعالیت خود را در سطح برخی از مناطق استان مازندران شروع کردند ولی فعالیت های آنان نشان می دهد که در این بخش موفقیت های چشمگیری نداشتند.

بعلاوه آنکه بنا به اظهارات استاندار مازندران رویکرد دولت اولویت دهی به شرکت های استارتاپی است، به گونه ای که دولت از طریق پارک علم و فناوری به شرکت های دانش بنیان کمک می کند.

به گفته احمد حسین زادگان جوانانی که صاحب ایده هایی همچون برطرف کردن موانع و مشکلات ، تجاری سازی ، اقتصادی شدن و غیره باشند از طریق صندوق نوآوری تسهیلات کم بهره دریافت می کنند و از سوی  معاونت علمی هم کمک های بلاعوض تعلق می گیرد..

ضرورت هم نوایی صنعت گردشگری با فناوری نوین

یک کارشناس حوزه گردشگری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با بیان اینکه صنعت گردشگری باید خود را با تحولات روز هم گام سازد، گفت : امروزه در سطح دنیا شاهد ظهور انواع جدید و متنوع شیوه های سفر و گردشگری هستیم ، بنابراین مقاصد گردشگری موفق می شوند که از منابع و ظرفیت های خود نهایت بهره را ببرند و خود را با شرایط و نیازهای طیف وسیعی از تقاضاها  هماهنگ و زیرساخت های لازم را فراهم کنند

آمنه جوری با اشاره به اینکه کسب و کارهای جدید و خلاق در بهره برداری و توسعه بازارهای گردشگری نقش افرین هستند، ادامه داد: استارتاپ های گردشگری چنانچه ظرفیت های مقاصد گردشگری را به خوبی شناسایی کنند و از سوی دیگر انها را متناسب با سمت و سوی تقاضای گردشگران تنظیم کنند، می توانند به کسب و کارهای موفقی در این حوزه تبدیل شوند.

وی صنعت گردشگری را حوزه ای پر فرصت خواند و افزود: پیش نیاز موفقیت در خلق استارتاپ ها، خلاقیت، پشتکار و مطالعه است ضمن انکه برای فعالیت در این حوزه می توان با سرمایه اندک و تفکر خلاق به افرینش فرصت ها و ایده های جدید دست پیدا کرد.

همچنین یک کارشناس اقتصادی که تجربه برگزاری یک دوره استارتاپی حوزه گردشگری در رامسر را دارد با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و استارتاپ ها یکی از موثرترین راه های ارتقای و گردشگری رامسر است افزود: در بررسی ایده های گردشگری در رامسر ارزیابی ها نشان داده ایده های خوبی وجود دارد ، اما در مرحله جذب گردشگر،  ارایه و بسته بندی محصول و خدمات ایده پردازان با مشکل مواجه هستند .

ابوذر مرادی معتقد است برای برون رفت از این ضعف ها ،  ارایه محصولات و خدمات استارتاپی، دولت می تواند با اقدامات حمایتی از ایده های استارتاپی افراد به رونق این کسب و کار کمک کند.

وی ارایه خدمات استارتاپی گردشگری را مجموعه ای از بنگاه های کوچک ، کسب و کارهای خرد گردشگری ، طبیعت ، صنایع دستی ، تورها و  فرهنگ معنوی خواند که در جریان یک فرایند به صورت چند زبانه در یک اپلیکیشن قرار می گیرد تا در سطح ملی و بین المللی معرفی شود.

ایده خلاق زمینه ساز موفقیت استارتاپ

یک استاد دانشگاه و یک کارشناس فناوری با گرایش کسب و کارهای هوشمند نیز خلق یک ایده ذهنی را برای شروع یک استارتاپ کافی دانست و افزود: بزرگترین سرمایه برای یک استارتاپ ایده خلاق ، دانش و مهارت است ، ایده ای که از لحاظ ساختار برای کسب و کار به ویژه های گردشگری مناسب شناخته شود، تا در قدم بعدی که مربوط به توسعه این فعالیت هاست سرمایه گذاری لازم در اختیار ایده پرداز قرار گیرد.

ابوصالح شریفی در خصوص چگونگی حمایت و سرمایه گذاری برای استارتاپ ها افزود: چنانچه ایده ای بعد از طرح ریزی برای کسب و کار نوین مناسب شناخته شود،  شرکت هایی با عنوان شتاب دهنده ها ، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور وجود دارند که سرمایه را به طور رایگان و بلاعوض در اختیار یک تیم استارتاپی قرار می دهند که در بازه زمانی ۶ ماه ، اگر ایده به مرحله درامدزایی و تجاری سازی رسید طبق قرارداد اولیه درصدی به این شتاب دهنده ها پرداخت خواهد شد و در عین حال اگر شکست خوردند نیز  هیچ هزینه ای را ایده پرداز متقبل نمی شود

سرمایه گذاری دولت برابر با شکست استارتاپ

این عضو هیات علمی دانشگاه، سرمایه گذاری دولت در استارتاپ ها را زمینه شکست قطعی این کسب و کارها عنوان کرد و افزود: معتقدم نهادهای دولتی به دلیل برخی محدودیت ها و نوع تفکری که بر انها حاکم است امکان سرمایه گذاری و حمایت خاص از این استارتاپ ها را ندارند، ضمن انکه از نظر عقلانی هم نیاز است استارتاپ ها به جای تکیه بر نهاد های دولتی از طریق شتاب دهنده ها به سرمایه گذاران این حوزه وصل شوند، که نمونه های موفق این رویکرد  اسنپ ، علی بابا و ریحون هستند که در کشور به مرحله تجاری سازی رسیدند .

وی حمایت های دولت در بخش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را کافی و رضایتبخش خواند و افزود : اگر یک استارتاپ موفق در شهرستان شکل بگیرد به راحتی می توان از صندوق های پژوهش و نواوری حمایت های کافی را دریافت کرد که منوط به عملکرد و میزان موفقیت ان حوزه استارتاپی است.

مشاوره فنی مناسب راه موفقیت استارتاپ ها

این کارشناس فناوری ، نقش افرینی استارتاپ های گردشگری در رامسر را  منوط به عزم جدی و دیدگاه متفاوت شهرستان و نهاد های ذیربط نسبت به تاثیر کسب و کارهای استارتاپی و نوین دانست و در ادامه خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل حال حاضر جوانان و ایده پردازان نبود انگیزه لازم برای طرح ایده ذهنی است.

وی با بیان اینکه اگر ایده های استارتاپی گردشگری از مسیر درست هدایت شود قطعا در تحول گردشگری شهرستان تاثیر گذار است افزود : جوانانی که ایده ای در ذهن دارند، چون تصور می کنند باید برای شروع کار به دنبال سرمایه گذار دولتی  بروند نا امید می شوند، در حالیکه برای شروع اصلا نیازی به سرمایه گذار نیست بلکه میبایست با یک مشاور فنی مناسب به ویژه در حوزه گردشگری مشورت کنند تا نقشه راه را برای انها تدوین کند.

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری رامسر نیز با بیان اینکه تنوع جذابیت های گردشگری رامسر امکان خلق استارتاپ های گوناگون به طور تخصصی را فراهم می کند ، افزود: در حوزه روستایی، صنایع دستی ، طبیعت گردی و بوم گردی ، هتل ها و خانه مسافرها  نیاز به معرفی دارد و استارتاپ ها بستر مناسبی برای معرفی ناشناخته ها ، عرضه محصولات و خدمات  ناشناخته ها به حجم انبوهی از مسافران و گردشگران است.

نادر سحر خیز با بیان اینکه استارتاپ ها می توانند در گردشگر پذیر شدن یک منطقه تاثیر گذار باشند افزود : یکی از استراتژی های سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فعالیت در حوزه فناوری های نوین مبتنی بر ایده های استارتاپی  است که با وجود تسهیلات مناسب طی سالهای گذشته شاهد ایده مناسب و چشمگیری نبودیم.

وی با اشاره به تعداد بالای گردشگر در شهرستان رامسر افزود:  اپلیکیشن های گردشگری کمک می کند ورود گردشگر به مقاصد گردشگری هدفمند شود ، به گونه ای با معرفی تمام جاذبه های گردشگری منطقه، تراکم توریست و گردشگر از مرکز شهر و نقاط شناخته شده به تمام نقاط پر جاذبه و کم تر شناخته شده گسترش پیدا کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.