پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جایگاه ویژه‌ مکتب امام خمینی برای زنان، در جهان بی‌نظیر بود

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، اندیشه‌های مردی از جنس تاریخ را می‌خوانیم که با گذشت ۳۳ سال از عمرش نه تنها غبار کهنگی به خود نگرفته بلکه هر روز که می‌گذرد تازه است و عبرت‌آموز…اندیشه‌هایی که برای همه افراد جامعه خواندنی است و می‌تواند گره‌گشای خیلی از مسائل نسل امروز باشد.

در همین راستا سیده فاطمه کاملی استاد دانشگاه می‌گوید:  امام خمینی همانند روحانیونی که می‌خواهند اندیشه‌های اسلامی را در جامعه پیاده کنند، از قبل انقلاب وظیفه خود را انجام می‌دادند، در دوران شاهنشاهی علاوه بر مسائل و مشکلات تسلط بیگانگان در کشور، معضلات اجتماعی را می‌دیدند که مطابقتی با دین اسلام نداشت و به کمک روحانیت زمان این مسائل را دنبال کردند و مدام تذکرات شفاهی و کتبی به حاکمیت آن زمان داشتند.

در سخنرانی‌های خود درباره قطع ید بیگانه در جامعه و عدم مداخلات و هم در بحث اجتماعی فعالیت داشتند و درباره آسیب‌های اجتماعی آن روزهای جامعه که دغدغه‌ای جدی بود، مدام تذکرات می‌دادند، به مرور و با تلاش‌ها انقلاب اسلامی پایه‌گذاری شد؛ هدف آن هم پیاده‌سازی براساس مُر قوانین اسلامی در جامعه بود؛ قوانینی که انسان‌ساز هستند.

به گفته این استاد دانشگاه،  اولین هدفی که معصومان ما به دنبال آن بودند تشکیل حکومت اسلامی بود و در ۲۲ بهمن ماه سال ۵۷ این اتفاق شکل گرفت و حکومت نوپای اسلامی تشکیل شد.

وی ادامه داد: وقتی جامعه اسلامی شکل گرفت یک‌سری اصلاحاتی باید انجام می‌شد یکی از مسائل پیرامون عفاف و حجاب بود، خیلی‌ها فکر می‌کردند با ورود اسلام تفکرات سنتی غیرمعقول آمیخته شده را محدود کند.

 کاملی افزود:  یکی از مواردی که نیاز به اصلاح داشت پوشش خانم‌ها و بانوان بود، قبل از انقلاب با شرایطی که داشت، اولین کار امام در بحث زنان این بود هویت دینی به آنان ببخشند. امام در پاسخ خبرنگار ایتالیایی درباره حجاب فرمودند این انتخابی بود که خانم‌ها کردند و ما وقتی بحث عفاف و حجاب می‌کنیم منظور این است که بانوان با شئونات اسلامی وارد جامعه شوند و هدف حکومت اسلامی هم این است.

*تفاوت دولت اسلامی

وی ادامه داد: برایم جالب است در دوره‌ای که طالبان روی کار آمد، سرا آن اعلام کردند خانم‌ها حق ندارند کار بیرون خانه داشته باشند؛ درحالی‌که حکومت اسلامی که شکل گرفت امام اعلام کردند زنان هم همپای مردان به کار و فعالیت مشغول شوند و مسائل اجتماعی را پیگیر باشند، پس ملاک برای امام رعایت پوشش و حریم شرعی بوده است.

امام خمینی همواره اذعان داشتند زنان نقش کلیدی در به بار نشستن انقلاب اسلامی دارند؛ چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب و در زمان جنگ زنان همپای مردان پشت جبهه‌ها و در مساجد با تشکیل گروه‌های جهادی با رشادت‌ مشغول فعالیت بودند.

کاملی بیان داشت: در نگاه امام زن جایگاه ویژه‌ای دارد و زن را تربیت‌کننده نسل بشر را می‌داند، در مقابل نگاه جامعه غرب زن را جنس دوم و عنصر دوم می‌داند ولی نگاه ایشان برگرفته از معارف دینی است و جایگاه مساوی و برابر برای زن قائل هستند؛ چه بسا زنان را جلوتر از مردان می‌دانند، چه در مباحث اخلاقی و در بحث رسیدن به مباحث معرفتی بالاتر از مردان می‌بینند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت‌: در عرصه اجتماعی هم امام همواره نگاه همراه با احترام ویژه به زن داشتند و توصیه‌های اکید و فراوانی نسبت به خانم‌ها دارند، به‌واسطه عواطف و احساسات حضور اجتماعی زن را تاکید دارند اما این حضور نباید به گونه‌ای باشد که شان و ارزش وجودی زن در جامعه پایمال شود؛ همچنین در بحث زن و خانواده جایگاه ویژه‌ای قائل هستند و زن را ثقل خانواده می‌دانند.

*شوک بعد از کرونا

به گفته این استاد دانشگاه، بعد از کرونا زمانی به خود آمدیم که از فضای ولنگاری در عرصه مجازی غافل شدیم و نوجوان و جوان دهه هفتادی و هشتادی و حتی کودکان ما از کلاس‌های ابتدایی با فضای مجازی غیرفیلترینگ مواجه شدند یکی از دلایل این موضوع ندانم‌کاری‌ها در بحث فضای مجازی بوده است.

وی افزود: واژه‌های آزادی و  زن در حالی گفته می‌شد که از نگاه امام خمینی، زن شی و کالا نیست و زن مربی و انسان‌ساز است، در واقع امام در سخنان خود بحث تبیینی داشتند و تمام این موارد را در صحبت‌های خود بیان می‌کردند و این دیدگاه که زنان در پستوها باشند و هیچ ارتباطی با جامعه داشتند را همیشه نفی کردند.

به گفته این استاد دانشگاه؛ متأسفانه بعد از چهل و اندی از انقلاب گردن‌کشانی فضا را علیه خود می‌دیدند و دست به کار شدند و در یک سال اخیر دوباره همین بساط را در کشور راه انداختند.

این استاد معارف بیان داشت: بخاطر بحث این مسائل سر کلاس درس، گاهی اوقات جزوه درسی را کنار می‌گذاشتیم و با خود دانشجویان بحث و گفت‌وگو می‌کردیم؛ به این دلیل که اعتقاد داریم کلاس‌های معارف باید نیازمحور باشد، جالب است در حین این کلاس‌ها بحث‌هایی مطرح می‌شد که متوجه می‌شدم برخی از دانشجویان نه در این باره کتابی خوانده‌اند و نه اطلاعی در این زمینه داشتند.

وی گفت: پوشش و رعایت حجاب زن در تحکیم خانواده موثر است و نه تنها امنیت برای خود زن ایجاد می‌کند بلکه روان جامعه را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: همیشه در کلاس‌های درس به دانشجویان توصیه می‌کنم برای اینکه عضو گروهی شوند و یا کتابی را مطالعه کنند و پوششی داشته باشند آن را با عقل سلیم محک بزنند، نه عقلی که تحت الشعاع مسائل اطراف قرار گرفته باشد.

این استاد دانشگاه می‌گوید؛ در این بحبوحه اغتشاشات که برخی به دلایل واهی به کم‌حجابی یا به‌عبارتی شل‌حجابی روی آوردند، همین باعث تلنگر ایجاد سوال برای دانشجویان شد، به‌طوری‌که تهدید تبدیل به فرصتی شد که برخی بیشتر به جایگاه حجاب روی آوردند و حجاب برتر چادر را انتخاب کردند و در این زمینه هم به دو دخترخانم دانشجو چادر هدیه دادیم.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.