پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جاروبافی مازندران با 100 سال قدمت در ورطه نابودی+فیلم

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابل، در گذشته مشاغل سنتی بسیار زیادی در مازندران فعال بوده، مشاغلی که هر یک به تنهایی سبب تامین معاش جمع زیادی از مردم و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه و مزایای زیادی بوده اما این‌روزها به دست فراموشی سپرده شده است. 

یکی از این مشاغل سنتی و کهن مازندران، تولید جاروی دستی یا جاروبافی بوده که از حدود 100 سال قبل در شهر امیرکلا فعال بوده اما این‌ روزها به دلیل عدم حمایت‌های لازم از رونق گذشته برخوردار نیست و ادامه این روند می‌تواند سبب نابودی این حرفه بسیار قدیمی در استان و بیکاری جمع زیادی از ساکنان این منطقه شود.

خبرگزاری تسنیم در مازندران برای بررسی مشکلات این حرفه و فعالان آن به شهر امیرکلا سفر کرده تا از نزدیک مشکلات آنها را مورد واکاوی قرار دهد.

نداشتن صنف مشخص، بیمه و مواد اولیه از مشکلات جاروبافان

مهدی ولی‌نژاد یکی از جاروبافان مازندرانی با بیان اینکه از سنین کودکی پا به پای پدر خود فعالیت در این شغل را شروع کرده است اظهار داشت: متاسفانه هیچ حمایتی از این حرفه صورت نمی‌گیرد و این موضوع سبب افزایش واسطه‌گری و کاهش تولیدکنندگان این شغل شده است.

وی افزود: مشکلات زیادی در مسیر ادامه یا توسعه این حرفه وجود دارد و هیچ متولی خاصی پیگیر مشکلات و نارسایی‌ها ما نیست.

ولی‌نژاد ادامه داد: در گذشته وقتی از خیابان امیرکلا در مازندران عبور می‌کردید جاروهای زیبا در قد و اندازه‌های مختلف بر دیوار مغازه‌های زیادی در خروجی این شهر آویزان بوده که امروز دیگر هیچ خبری از آن تصاویر زیبا و قدیمی نیست.

وی تصریح کرد: نداشتن صنف مشخص، بیمه و مواد اولیه از مشکلات مهم این شغل بوده که سال‌ها است از سوی هیچ مسئول خاصی پیگیری نمی‌شود.

مشاغل سنتی مازندران احیا شود

خداترس یکی دیگر از جاروبافان مازندران اظهار داشت: بیشتر ساکنان شهر امیرکلا از طریق تولید جارو و عرضه آن به شهرها و استان‌های مختلف امرار معاش می‌کنند.

وی افزود: جاروبافی به عنوان شغل آبا و اجدادی ما و اغلب ساکنان این منطقه بوده که متاسفانه به دلیل عدم حمایت‌های کافی رو به فراموشی است.

خداترس تصریح کرد: با توجه به اینکه این حرفه کاملا” دستی بوده بنابراین از زیرمجموعه صنایع دستی بوده و مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید نسبت به بررسی و برطرف کردن مشکلات ما و سایر فعالان این حوزه تلاش کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر مشاغل کاذب و نامعلوم بسیار زیادی در استان ایجاد شده که با احیای مشاغل سنتی نظیر جاروبافی که بیش از 100 سال قدمت دارد می‌توان جمع زیادی از نیروهای جوان و جویای کار استان را در این حوزه ساماندهی کرد.

گزارش از هومن رمضانیان

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.