پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جابه‌جایی کاشت محصولات یکی از راهکارهای تولید با کیفیت و پایدار محصولات باغی

0

وی افزود: در سال 1396 نیز فعالیت‌های شاخصی شامل اجرای بیش از ۵۰ پروژه تحقیقاتی، معرفی سه رقم زیتون، سه رقم نارنگی در دست معرفی، اجرای ۹ طرح تحقیقی ترویجی، ۱۶ هفته انتقال یافته ها، ۱۲ روز مزرعه، ایجاد ۶ سایت الگویی جهت آموزش به بهره برداران و کارشناسان، ایجاد چهار کانون یادگیری، تولید ۱۱ محتوای ترویجی و علمی،  چاپ یک عنوان کتاب، ۳۳ نشریه ترویجی، تدوین برنامه های بلند مدت به نژادی و فناوری پس از برداشت مرکبات، انار، زیتون، انجیر، کیوی انجام شده است.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری کشور با اشاره به این که این پژوهشکده از سال 1394 علاوه بر مرکبات، تحقیقات سایر میوه های نیمه گرمسیری به عهده دارد،افزود: در سال جاری سه رقم زیتون حاصل تحقیقات متخصصین برای نخستین بار معرفی و ثبت شده است.

گل محمدی خاطرنشان کرد: با توجه تولید مناسب محصولات مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری متاسفانه در حوزه صادرات به دلیل چالش های ساختاری، عدم بسته بندی مناسب و سیاستگذاری های تشویقی توفیق زیادی نداشته ایم.

 وی افزود: در سال جاری با تلاش های معاونت باغبانی، مشوق‌های  صادراتی برای مرکبات ایجاد شده است.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری کشور  تصریح کرد:در بین محصولات نیمه گرمسیری، محصول کیوی، انار و انجیر در صادرات موفق تر بوده اند، هر چند با جایگاه واقعی کشورمان هنوز در این دو محصول نیز نسبت به کشورهای پیشرو فاصله وجود دارد.

وی گفت: یکی از محصولات مهم و اقتصادی ایران انار است که بر اساس مستندات جایگاه این محصول در ایران بوده و در سال های اخیر با چالش هایی در تولید مواجه  است.

گل محمدی تصریح کرد: از مهم ترین چالش های محصولات انار ایران به سرمازدگی، یخبندان و خشکی می توان اشاره کرد.

وی گفت: یکی دیگر از محصولات مهم نیمه گرمسیری انجیر است که می تواند سهم قابل توجهی در صادرات و ارز آوری داشته باشد.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری کشور  یادآورشد: کشور ما از نظر سطح زیر کشت انجیر در رتبه دوم و از نظر تولید رتبه سوم جهان را دارد.

گل محمدی خاطرنشان کرد: کیوی یکی از محصولات مهم و اقتصادی نیمه گرمسیری است که در شمال ایران کاشت می شود و با توجه به وضعیت اقلیمی و خاک در منطقه این محصول دارای مزیت نسبی بالا در تولید و صادرات است.

 وی افزود: در سال گذشته بیش از ۹۰ هزار تن از این میوه به کشورهای منطقه صادر شده است.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری با اشاره به این که یکی از مواردی که در تولید محصولات باغی حائز اهمیت بوده تولید پایدار، با کیفیت و استاندارد است تا بتوان علاوه بر مصرف داخلی جهت صادرات اقدام نمود، گفت: در این راستا برگزاری روزهای مزرعه و انتقال یافته ها، دستورالعمل های کاربردی و نشریات ترویجی و برگزاری نمایشگاه ها نقش موثری داشته است.

گل محمدی با بیان این که با یک نگاه اجمالی می توان گفت میوه های نیمه گرمسیری از نظر سطح زیر کشت سهم ۳۰ درصدی و از نظر میزان تولید سهم ۳۹ درصدی در بین محصولات باغبانی دارد اظهار کرد: پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری با دارا بودن نیروهای انسانی و ماهر شامل اعضای هیات علمی، متخصصین، کارشناسان، تکنسین های فنی و نیروهای پشتیبان نقش به سزایی در تولید دانش و ترویج آن در بین تولید کنندگان داشته است.

وی تصریح کرد: این پژوهشکده با ایجاد شرکت دانش بنیان ترنج شمال جهت تجاری سازی فناوری های تولید شده در پژوهشکده با مشارکت اعضای هئیت علمی، کارشناسان و مشارکت پژوهشکده در ستاد پژوهشکده در رامسر راه اندازی شده که هدف اصلی آن تولید و تکثیر نهال عاری از ویروس در ایران است.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری با اشاره به بروز تغییرات اقلیمی گفت:امکان جابجایی کاشت محصولات در مناطق جدید یکی از راهکارهای تولید با کیفیت و پایدار محصولات باغی است.

 وی خاطرنشان کرد: در این زمینه برای استان مازندران علاوه بر مرکبات، بررسی امکان کاشت و سازگاری سایر محصولات نیمه گرمسیری از جمله انار در دست بررسی است.

گل محمدی یادآورشد: همچنین با توجه به بروز سرما و یخبندان در سال های اخیر، معرفی ارقام پیش رس مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری متحمل به سرما و یخبندان نیز در دستور کار این پژوهشکده قرار دارد و طی دو سال اخیر ارقام زودرس نارنگی و پرتقال معرفی شده است.

وی گفت: در ارتباط با موضوع صادرات مرکبات، توجه به زنجیره تولید تا مصرف را بسیار مهم است و در محصولاتی مانند مرکبات، کیوی و انار نیازمند صنعت این محصولات هستیم که تمام موارد را در بر می گیرد.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری با اشاره به جایگاه بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان گفت: در اکثر کشورهای پیشرو تحقیقات کاربردی به سفارش بخش خصوصی صورت می گیرد هرچند حمایت پژوهش در وظایف حاکمیتی ضروری است.

وی افزود: این پژوهشکده آمادگی کامل برای همکاری با بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان را در تجاری کردن فناوری های تولید شده توسط پژوهشگران دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.