پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ثبت دریاچه الندان در فهرست آثار ملی کشور

اثر طبیعی دریاچه الندان بخش چهاردانگه ساری با قدمت کواترنری به شماره ۲۶۳ مورخ ۲۳ آبان ماه امسال در فهرست آثار ملی ثبت شد.

2

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه،به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی مازندران،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: با ثبت ملی دریاچه الندان، آبشار اسبه‌او، آبشار سمبی، شمار آثار ثبتی استان در لیست آثار ملی به ۱۹ اثر رسید.

 

دلاور بزرگ نیا افزود : این آثار پس از رسیدن به ثبت ملی، ازهرجهت تحت نظارت، مراقبت و حمایت سازمان میراث فرهنگی کشور قرار خواهند گرفت و هرگونه اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود ازنظر قانونی ممنوع است.

 

وی گفت: قرارگرفتن این آثار طبیعی در فهرست میراث ملی تأثیر به سزایی در معرفی این آثار به‌عنوان بخشی از جاذبه‌های گردشگری استان خواهد داشت و در این راستا، اثر طبیعی دریاچه الندان بخش چهاردانگه ساری با قدمت کواترنری به شماره ۲۶۳ مورخ ۲۳ آبان ماه امسال در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 

 

alandan-7

 وی بیان کرد: این دریاچه در ۱۳ کیلومتری کیاسر در قسمت جنوبی ساری قرار دارد که دریاچه نیز پس از طی ۵ کیلومتر جاده آسفالته و عبور از روستا و همچنین یک کیلومتر خاکی به آن می‌رسیم.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه دریاچه الندان در میان انبوه درختان جنگلی واقع شده است، افزود: به نظر می‌رسد در اثر ارتباط آب‌های زیرزمینی منطقه با گسل راست‌گردی که در این ناحیه واقع شده به وجود آمده است.

 

دلاور بزرگ نیا یادآور شد: آب این دریاچه در فصل کشت برنج به وسیله اداره کل منابع طبیعی استان به سمت شالیزارهای روستاهای پایین دست هدایت می‌شود.

 

وی اظهار کرد: آبشار اسبه‌او با قدمت کواترنری به شماره ۲۶۴ در تاریخ ۲۳ آبان ماه امسال در دهستان پنج هزاره بین روستاهای پاسند و ولم بهشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران  تصریح کرد: از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا جنگل‌های سرسبز و خوش آب و هوای آن است و می‌توان از چشمه و آبشار اسبه او به عنوان یکی از شگفتی‌های طبیعت و نعمت‌های طبیعی این منطقه نام برد.

 

دلاور بزرگ نیا اضافه کرد: قسمت‌هایی از این مسیر از داخل رودخانه می‌گذرد و پیمایش مسافت تقریبا دو ساعته این آبشار بسیار مفرح و لذت‌بخش است.

 

وی با اعلام اینکه آبشار اسبه‌او به صورت پلکانی و کاسه‌ای بوده و منظره بسیار بی‌نظیری دارد، افزود: صدها حوضچه آهکی در هفت طبقه که در طول سالیان متمادی ایجاد شده موجب ایجاد آبشار شده‌اند؛ این آبشار زیبا و دیدنی با ارتفاع بیش از ۳۰ متر، از چشمه‌ای از دل کوه سیاخانی سرچشمه می‌گیرد و به رودخانه نکا رود می‌ریزد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران ادامه داد: آبشار سمبی در روستای یخ‌کش بهشهر به شماره ۲۶۲ در تاریخ ۲۳ آبان ماه امسال در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 

دلاور بزرگ نیا اظهار کرد: این آبشار دز نزدیکی روستای یخ‌کش از توابع شهرستان بهشهر قرار دارد؛ جنگل‌های انبوه این روستا با داشتن درختان سر به فلک کشیده‌ای از جمله سوردار و سرخ‌دار، موزی، انجیلی و کچب مناظر زیبایی ایجاد کرده است.

 

وی یادآور شد: منطقه دارای حیات وحش بسیار غنی از جمله پلنگ، خرس، گرگ، روباه، شغال و پرندگانی از قبیل تیرنگ، کبک و کبوتر صحرایی است.

 

 در پایان گفت: آبی  که از داخل ارتفاعات اطراف سرچشمه می‌گیرد بعد از ۲۰۰ متر جاری شدن در جنگل از ارتفاع ۳۰ متری از جند مسیر به پایین می‌ریزد و در پایین دست آبشار برکه زیبایی نیز ایجاد شده که از دیگر جذابیت‌های این منطقه است.

 

 

2 نظرات
  1. علی می گوید

    دریاچه مال ازنی است چون به این روستا نزدیک تر است. اسم این دریاچه باید دریاچه ازنی باشد نه دریاچه الندان.
    متاسفانه با لابی گری حق ازنی پایمال شد

    1. مجتبی می گوید

      دوست عزیز علی اقا اگر دقت داشته باشی شالیزاری الندان زیر ابندان واقع است وبه روستای ازنی هم باز نزدیکتر پس بیایید بگویید مال ماست همیشه به استناد اسناد حرف بزن . …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.