پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تیغ اره قاچاقچیان بر پیکره جنگل جلگه‌ای قائمشهر

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، بیش از ۱۰ هکتار جنگل در روستای اوجی تالار در ۱۲ کیلومتری شهر قائمشهر وجود دارد که به اظهار دوستداران طبیعت یکی از باقیمانده‌های جنگل‌های جلگه ای مازندران به شمار می‌رود.

این جنگل جلگه‌ای از گذشته مورد تعرض، تخریب و دست اندازی افراد سودجو و قاچاقچیان چوب بوده و مجددا بیش از ۲۰ روزی است که دامنه فعالیت این  قاچاقچیان افزایش یافته است.

رئیس شورای اسلامی روستای اوجی تالار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه قاچاق چوب در ۶ ماه گذشته توسط سودجویان به صورت اندک وجود داشت،گفت: هم اکنون بیش از ۲۰ روز است که قاچاق چوب با شدت بیشتری توسط افراد سودجو در حال انجام است .

موسی جمشیدی با اشاره به اینکه چند تن از اهالی محل به صورت شبانه در حال کشیک هستند، افزود: متاسفانه اگر مشکلی پیش بیاید امنیتی برای این افراد وجود ندارد ، محلی ها به محض مطلع شدن از وجود این قاچاقچیان با نیروی انتظامی و جنگل بانی تماس می گیرند که این مساله باعث فرار آن افراد می شود.

رئیس شورای روستای اوجی تالار گفت که خوشبختانه ماموران منابع طبیعی برای بازدید و گشت شبانه به این روستا آمده اند و امیدوارم متخلفین هر چه سریعتر دستگیر شوند.

معرفی ۱۰۰ متخلف به مراجع قضایی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص قاچاق چوب در منطقه جنگلی اوجی تالار ، افزود: منطقه جنگلی اوجی تالار در مجاورت آببندان واقع شده است و این مکان به دلیل راه های ارتباطی در پیرامون این جنگل جلگه ای از گذشته مورد تعرض ، تخریب و دست اندازی افراد سودجو بوده است .

رضا علی رحیمی به وقوع طوفان سال ۹۵ در شهرستان قائمشهر اشاره  کرد و گفت: در پی وقوع طوفان که با شکستن و ریشه کن شدن تعداد زیادی از درختان جنگلی مواجه بوده ایم ، این شرایط پیش آمده زمینه را برای افراد سودجو و قاچاقچیان چوب فراهم کرد تا نسبت به حمل درختان افتاده اقدام نمایند.

وی به درخواست تعدادی از ساکنین روستای اوجی تالار مبنی بر بهره برداری ، تبدیل درخت ریشه کن شده ، افتاده و واگذاری به آنان اشاره  کرد و ادامه داد : این درخواست با مخالفت اداره کل منابع طبیعی آبخیزداری مازندران – ساری ، همراه بوده است .

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قائمشهر ، اضافه کرد: آنان که نتوانستند از طریق مجاری قانونی و اخذ مجوز لازم جهت بهره برداری این درختان اقدام نمایند از طریق مختلف اقدام به حاشیه سازی پیرامون این جنگل و عملکرد مجموعه منابع طبیعی نمودند، اما  اداره منابع طبیعی هم در راستای انجام وظایف خود بلافاصله بعد از دریافت گزارشها نسبت به شناسایی و تعقیب متخلفین از طریق قانونی اقدام کرده است .

رحیمی به درج مطلب سرقت منابع طبیعی در روز روشن که روز گذشته در فضای مجازی درج شده بود ، اشاره کرد و ادامه داد: مطلب سرقت منابع طبیعی در روز روشن که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در فضای مجازی درج شده بود، باعث فرافکنی در مسئولیت های اداره منابع طبیعی بوده و این اداره هم نسبت به شناسایی افراد خاطی از طریق دستگاه قضایی اقدام خواهد نمود.

وی بیان کرد: امر تخریب و تعرض به عرصه های ملی منابع طبیعی توسط سوداگران و سودجویان از گذشته وجود داشته و این امر دال برکم کاری همکاران منابع طبیعی نبوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان قائمشهر تاکید کرد : تا زمان دستگیری متخلفین گشت و کشیک شبانه توسط ماموران اداره منابع طبیعی در منطقه اوجی تالار قائمشهر انجام می شود تا با تشکیل پرونده برای سودجویان آنان را به مراجع قضائی معرفی کنیم .

رحیمی گفت که از ابتدای سال جاری تاکنون و با تلاش ماموران منابع طبیعی بیش از ۱۰۰ نفر متخلف در امر قطع ، حمل غیرمجاز درختان و محصولات جنگلی شناسایی و به مراجع قضائی معرفی شده اند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان قائمشهر در پایان با اعلام اینکه به منظور دستیابی به بهترین عملکرد اداره منابع طبیعی نیازمند تامین تجهیزات کافی، تامین نیروی انسانی و تخصیص اعتبارات در بخش حفاظت و متناسب با سطوح عرصه های ملی و نقاط بحرانی موجود در سطح این شهرستان است، گفت: این اداره با بکارگیری کلیه ظرفیت های موجود و همکاران نسبت به کنترل ، گشت و کشیک شبانه روزی در کلیه عرصه های ملی به خصوص نقاط بحرانی ( سیدابوصالح ، جاده نظامی ، قادیکلا )، اقدام می نماید.

۷۳۳۴/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.