پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تکرار دوباره یک اشتباه و هجوم مسافران به مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در یک ماه اخیر سویه جدید بیماری کرونا با عنوان دلتا در کشور و به دنبال آن در استان مازندران شیوع زیادی پیدا کرد که باعث تکیمل ظرفیت بیمارستان‌ها، کمبود اکسیژن و مشکلات زیاد دیگری در این ارتباط شده است.

در پی افزایش این بیماری بحث‌هایی در ارتباط با تعطیلی سراسری در کشور مطرح می‌شد که بالاخره  ستاد مقابله با کرونا برای کاهش همه‌گیری بیماری تعطیلات ۵ روزه در کشور را از روز ۲۵ تا ۳۰ مرداد تصویب کرد.

اما در تعطیلی‌های قبلی با اعلام تعطیلی خودروهای ورودی به استان‌های شمالی به خصوص مازندران بیشتر شد و نه تنها این تعطیلی‌ها تاثیری در جلوگیری از شیوع ویروس در استان مازندران نداشته است بلکه با هجوم مسافران به این استان باعث بیشتر شدن موارد ابتلا بعد از این تعطیلی‌ها بوده‌ایم.

ستاد مقابله با کرونا اما بی‌توجه به این مورد به جای اینکه زمان تعطیلی‌ها را طوری اعلام کند که فرصتی برای بستن بار سفر برای برخی افراد بی‌مسؤولیت باقی نماند و تعطیلی که برای کاهش همه‌گیری ویروس تصویب شده است اثرگذاری بیشتری در این زمینه داشته باشد، دو روز قبل از شروع تعطیلات آن را اعلام کرده است.

بیمارستان‌های مازندران مملو از بیماران کرونایی است، بیمارستان‌ها با کمبود شدید کپسول اکسیژن مواجه هستند، کادر درمان و پرستاران خسته شده‌اند و همواره از مردم تقاضا دارند تا با رعایت پروتکل‌ها بار سنگینی که بر دوششان است را کم کنند.

اما از دیروز که ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیلی 5 روزه در کشور را اعلام کرد جاده‌های هراز و چالوس مملو از خودروهایی بود که از استان تهران به سمت مازندران سرازیر شده بود؛ نیمه‌های شب هم این جاده پر از خودرو بود امروز نیز همچنین، تاکنون هم جاده‌های استان مازندران مملو از خودرو و حتی خبرهایی از ترافیک کیلومتری در جاده‌های هراز به گوش می‌رسد.

اعلام زود هنگام تعطیلات 5 روزه باعث شد تا سیل مسافر به سمت استان مازندران روانه شود در زمانی که دو روزی است که آمار ابتلا در مازندران روند کاهشی را نشان می‌داد دوباره با این تعطیلی ستاد مقابله با کرونا که گویی باید نام آن حداقل در استان مازندران، ستاد کرونا نامید، قطعا در آینده با روند افزایشی بیماری روبرو خواهیم بود.

رسانه‌ها و نمایندگان مازندران و مسؤولان و کادر درمان همواره در ارتباط با وضعیت نامطلوب استان هشدار داده بودند.

*هشدار در مورد سرازیر شدن مسافران به مازندران

 علی کریمی‌فیروزجایی عضو مجمع نمایندگان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه آمار صعودی ابتلا به کرونا در مازندران و تلفات انسانی ناشی از آن حیرت‌آور است، گفته که آمار بیانگر شرایط ویژه و خاص مازندران در پیک پنجم کرونا است و ستاد ملی مقابله با کرونا باید سریعا در مورد مازندران تصمیمات چاره‌ساز بگیرد.

وی با بیان اینکه در صورت عدم اتخاذ تصمیمات چاره‌ساز در مورد کنترل بیماری کرونا در مازندران تبعات جبران‌ناپذیری را شاهد خواهیم بود، با اشاره به تعطیلی سراسری پنج روزه این هفته، در مورد سرازیر شدن مهمانان ناخوانده به مازندران و تشدید وضعیت موجود این استان هشدار داد.( اینجا بخوانید)

*جلوی ترددهای غیرضرور گرفته شود

 منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مازندران روزهای سیاه کرونایی را تجربه می‌کند گفت: باز بودن ورودی‌های استان و شهر به انتقال کرونا کمک می‌کند و در شرایط بحرانی اخیر باید جلوی ترددهای غیرضروری گرفته شود. (اینجا بخوانید)

هشدارهایی از سوی نمایندگان استان مازندران در ارتباط با ورود مسافران داده می‌شد اما روز گذشته که ستاد مقابله با کرونا تعطیلات را اعلام کرد و مسافران به سمت مازندران هجوم آوردند.

*ترافیک در راه‌های استان مازندران

هادی عبادی سرپرست پلیس راه مازندران ظهر امروز به فارس گفت: در حال حاضر در محور سوادکوه شاهد ترافیک ورودی ۷۰۰ تا یک کیلومتری و در محور هراز نیز شاهد توقف ایستگاهی ۱.۵ کیلومتری هستیم و همکاران در حال برگشت خودروهای غیربومی هستند. (اینجا بخوانید)

*نگرانی پزشکان از ورود مسافر به استان مازندران

سیدفرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز با ابراز نگرانی از حضور مسافر در شهرستان بابل گفته است، بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های ما مملو از بیماران بدحال کرونایی است، ظرف چند روز گذشته رکوردهای نگران کننده‌ای در بخش بستری و فوتی‌ها ثبت شد، اگر دوباره موجی از مسافر در شهرستان بابل تردد کنند با توجه به سرعت حیرت انگیز ویروس دلتا، شرایط بسیار هولناک‌تر خواهد شد.

وی بیان کرده است که با توجه به تصمیم امروز ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص تعطیلی چند روزه که از روز دوشنبه آغاز می‌شود، انتظار می‌رود قانون منع تردد مسافران در مازندران به ویژه شهرستان بابل سختگیرانه اجرا شود و تحت هیچ شرایطی اجازه ورود مسافر به شهرستان بابل را ندهند.(اینجا بخوانید)

*اجازه ادامه سفر به هیچ راننده‌ای نمی‌دهیم

و اما سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه ممنوعیت تردد از ساعت ۱۲ امروز آغاز شده است، گفته که در حال حاضر بار ترافیک سنگین در هیچ کجا گزارش نشده و اگر در مبادی ورودی و خروجی توقفی وجود دارد به خاطر تصور شهروندان است که فکر می‌کنند که مسیر باز می‌شود، وی بیان کرده است که محدودیت تردد که قبلا اجرا می‌شد به تذکر لسانی و جریمه ختم می‌شد، ولی در حال حاضر منع سفر داریم یعنی اجازه ادامه سفر به هیچ راننده‌ای نمی‌دهیم.

هادیانفر گفته است که رانندگانی که در پشت گیت‌های ورودی و خروجی مستقر هستند بدانند که راه مسدود است و پلیس از ادامه سفر آنها جلوگیری می‌کند چرا که مصوبه اخیری که به پلیس ابلاغ شده منع تردد است.( اینجا بخوانید)

به گفته پلیس راهور ناجا خودروها برگشت داده می‌شوند اما از زمان اعلام تعطیلی از دیروز تعداد بالایی از خودروها در ورودی‌های استان مشاهده شد و حجم انبوهی از مسافران که وارد مازندران شدند.

*خروج ۱۲۱ هزار و ۸۷۵ خودرو از تهران

عادل مصدقی معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، تردد در محورهای خروجی استان تهران پرحجم اعلام کرده و گفته است: طبق آمار کارشناسان و ثبت دوربین‌های راهداری، از روز گذشته تا ظهر امروز ۱۲۱ هراز و ۸۷۵ خودرو از استان تهران خارج شده‌اند، از ساعت ۱۲ امروز خروجی‌های استان تهران مسدود شده است.( اینجا بخوانید)

قطعا تعداد زیادی از این ۱۲۱ هزار و ۸۷۵ خورود سهم مازندران است آیا نمی‌شد از روز گذشته با تدبیری در استان مازندران جلوی این حجم از خودرو گرفته می‌شد؟ جواب خیر است. این را احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران می‌گوید.

*همه تلاشم را کردم تا راه‌های استان را ببندم اما مخالفت شد

 استاندار مازندران می‌گوید از دیروز که مصوبه ستاد مقابله با کرونا کشور مبنی بر تعطیلی سراسری اعلام شد، با وزارت کشور، دفتر ریاست جمهوری و دستگاه قضایی تماس داشته و پیگیری کرده که راه‌های ورودی استان را ببندند. ‎

 وی گفته که در موج‌های اول بدون مجوز راه را بستم و توبیخ هم شدم، قبلا ستاد مبارزه با کرونا شکل نگرفته بود اما الان ستاد ملی مبارزه با کرونا شکل گرفته است و باید مصوبه ستاد را اجرا کنیم و همه تلاش خودم را کردم که راه‌های استان را زودتر ببندم اما مخالفت شد.  

*سپاه و هلال احمر به نیروی انتظامی کمک کنند

حسین‌زادگان از سپاه و هلال احمر استان خواسته است به نیروی انتظامی کمک کنند و نگذارند، حتی یک خودرو وارد استان شود.  

به گزارش فارس، با وجود هشدارهای همه نمایندگان استان مازندران مسؤولان و رسانه‌ها در ارتباط با وضعیت و شرایط نامطلوب بیمارستان‌ها و کمبود شدید کپسول اکسیژن در استان مازندران باز هم ستاد مقابله با کرونا با اعلام زودهنگام تعطیلات ۵ روزه مازندران خیل عظیم مسافر را راهی استان‌های شمالی به خصوص مازندران کرد، حتی اگر دلیل قانع کننده‌ای هم برای اعلام زودهنگام تعطیلی داشته باشد، نپذیرفتن پیشنهاد مسدودی راه‌های استان مازندران از سوی وزارت کشور، دفتر ریاست جمهوری و دستگاه قضایی جای سوال دارد.

 رهبر معظم انقلاب لازمه مقابله با تغییر شکل و جهش ویروس را به‌کارگیری آرایش و شیوه‌های دفاعیِ جدید و محکم خواندند که این امر با اعلام زودهنگام و مخالفت با بستن راه‌های استان مازندران و هجوم مسافران به مازندران مغایرت داشته است، انتظار می‌رود در روزهای آینده و ادامه این تعطیلی‌ها با قوه قهریه نسبت به این موضوع برخورد شود چراکه نفس بسیاری از مردم مازندران در اثر ویروس دلتا به شمارش افتاده است و نباشد اینطور که با ادامه ورود مسافران به استان و ایجاد موج جدید در آینده مانند زمستان سال گذشته که معاون وزات بهداشت در اظهاراتی عجیب شرایط قرمز کرونایی را به دلیل فصل برداشت پرتقال به گردن مردم انداخته بود، اینبار نیز فصل درو را دلیل افزایش احتمالی ویروس در مازندران بداند. 

 /۸۶۰۴۱/غ/خ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.