پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تکاپوی برنج‌کاران در شالیزارهای مازندران/ شخم و شیار ۱۵۵ هزار هکتار از مزارع برنج

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، احسان عباسپور معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران، اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی امسال شاهد آغاز زودهنگام تکاپوی برنج‌کاران در اراضی شالیزاری مازندران هستیم، به‌طوری‌که عملیات شخم و شیار در ۱۵۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام شده است.

وی با اشاره به انجام عملیات آب‌تخت اولیه در سطح ۳۷هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران، افزود: همچنین خزانه‌گیری در سطح ۲۹هزار هکتار و بذرپاشی برای ۷هزار و ۳۳۰ هکتار از شالیزارها صورت گرفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه توزیع بذر کماکان ادامه دارد، اضافه کرد: تاکنون ۳۸ تن بذر محلی و ۶۵ تن بذر ارقام پرمحصول توزیع شد.

عباسپور با اعلام اینکه ۲هزار و ۱۰۵ تن انواع کودهای شیمیایی یارانه‌دار توزیع شد، خاطرنشان کرد: توصیه ما به برنج‌کاران این است کشاورزان عملیات آب‌تخت شالیزارها را جلو بیندازند و از رطوبت مزارع حداکثر استفاده را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه در تامین بذر شالیزارهای مازندران هیچ مشکلی نداریم، گفت: در ایام تعطیلات نوروز نیز تمامی تمهیدات لازم اندیشیده شده تا واحدهای توزیع‌های بذر به‌صورت کشیک فعال باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: برخی از اراضی به ویژه شرق استان از لحاظ بارندگی از شرایط مناسبی برخوردار نیستند باتوجه به اطلاع‌رسانی به‌جای کشت برنج به کشت‌های پاییزه اختصاص پیدا کرده، به این دلیل که در آبگیری سدها هم دچار مشکل هستیم.

عباسپور یادآور شد: توصیه دیگر پرهیز از کشت ارقام زودرس پرمحصول و دیررس بوده که در این زمینه هم توصیه‌های لازم ارائه شده است.

وی ادامه داد: همچنین توزیع سوخت برای دستگاه‌های آماده‌کننده مزارع اعم از شخم و شیار و آب‌تخت انجام شد و در دسترس قرار گرفت تا با مشکل مواجه نشوند.

معاون جهاد کشاورزی مازندران گفت: درمجموع شرایط برای ورود به فصل کشت جدید آماده هستند که امیدواریم انشاءالله بتوانیم شاهد فصل کشت خوبی برای کشاورزان باشیم.

پایان پیام/ ۸۶۰۳۴/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.