پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تولید 5.6 درصد زباله کشور در مازندران/ عدم پذیرش طرح ایزوله زباله در عمارت آمل

0

ایرج حشمتی در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در آمل با اشاره به معضل زباله مازندران و آخرین وضعیت منطقه عمارت این شهرستان، اظهار کرد: در مسئله زباله و پسماند نکات مختلف وجود دارد که باید ابتدا علت را جستجو کنیم و سپس به اقدامات دیگر بپردازیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون میانگین سرانه زباله در استان مازندران حدود یک هزار گرم معادل یک کیلوگرم است در حالی که میانگین سرانه زباله در کشور تا ۶۵۰ گرم است.

حشمتی با اشاره به اینکه روزانه ۳ هزار و ۱۰۰ تن زباله در مازندران تولید می‌شود، افزود: از مجموع ۵۵ هزار تن زباله‌ای که در کشور تولید می‌شود حدود ۵.۶ درصد زباله کشور در مازندران تولید شده؛ درحالی که درصد وسعت جغرافیایی استان مازندران در کل کشور ۱.۴۶ درصد است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه در بحث تفکیک زباله در مازندران عقب افتادگی زیادی وجود دارد و میزان زباله تولید شده در مازندران نسبت به میانگین زباله در کل کشور بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: در گام نخست در مازندران باید نسبت به کاهش زباله اقدام کنیم زیرا در مازندران و استان‌های شمالی کشور به دلیل شرایط ویژه توپوگرافی دفع زباله‌ها با توجه به سطح آب‌های زیرزمینی، وجود جنگل‌ها و مراتع به هیچ وجه صحیح نیست.

حشتمی ادامه داد: پس در این استان‌ها باید ابتدا میزان زباله را کاهش دهیم تا میزان آسیب کمتر شود سپس دست به مدیریت ابتدایی بزنیم.

وی با بیان اینکه در مورد محل جمع‌آوری زباله عمارت در آمل مشاوره‌های زیادی دریافت شد، خاطرنشان کرد: برای ایزوله کردن مجموعه عمارت مشاوره‌ها و ایده‌هایی دریافت شد که این طرح از طرف سازمان محیط زیست و اداره کل محیط زیست مازندران به دلیل میزان بالای شیرآبه‌ها و مشخص نبودن تکلیف آن هنوز پذیرفته نشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه امید داریم وزارت کشور و وزارت نیرو به صورت توأم باید این مسئله را دنبال کنند، یادآور شد: اگر این نهادها بتوانند برنامه‌ای که مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست مازندران و کشور باشد را ارائه دهند با مساعدت‌های لازم برنامه پیشنهادی اجرایی می‌شود.

پایان پیام/۸۶۰۱۲/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.