پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تولید حدود ۸ میلیون تن از موادغذایی کشور در مازندران

0

 به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابلسر، حسن عنایتی در مراسم بزرگداشت روز ملی دامپزشک با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌های پشتیبان بخش کشاورزی، دامپزشکی است، اظهار کرد: در جهان کنونی بهداشت و سلامت انسان از بهداشت و سلامت جانوران جدایی‌ناپذیر است.

 وی افزود: بخش عمده‌ای از پروتئین جامعه شامل گوشت، شیر و تخم‌مرغ است و در رشد سلامت تأثیر بسزایی دارد که نظارت و دقت فعالان حوزهٔ دامپزشکی در این زمینه می‌تواند باعث پیشگیری از بحران‌های بسیاری شود.

  سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه دامپزشکی بیشترین نقش را سلامت غذا را دارد، ادامه داد: همت و تلاش جامعهٔ دامپزشکان می‌تواند جامعه را به سمت سلامت ببرد و برعکس اگر این تلاش مضاعف نشود، سلامت غذای جامعه به خطر میفتد.

 * کنترل دامپزشکی بر ۸۲۰ بیماری مشترک انسان و دام

 وی با تأکید بر ۸۲۰ بیماری مشترک میان انسان و حیوان اضافه کرد: دامپزشکی نقش اساسی در تأمین سلامت جامعه دارد؛ زیرا باتوجه‌به رشد جمعیت در کشور و انتشار عوامل بیماری‌زای نوپدید و بازدید در دنیا، این بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌تواند سلامت جامعه را به خطر بیندازد.

عنایتی با بیان اینکه سل، تب مالت، آنفولانزای خوکی، آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان و جنون گاوی از بحران‌های شایع جوامع انسانی در دنیا به شمار می‌آیند، گفت: دامپزشکان دراین‌رابطه مسئولیت خطیری دارند که اگر نتوانند آن را به‌درستی انجام دهند، این بیماری‌ها در سطح جامعه شایع‌تر خواهد شد و خسارت جبران‌ناپذیری را به وجود می‌آورد.

 وی اضافه کرد: دامپزشکان و ناظران بهداشتی در کشتارگاه‌ها و کارخانه‌ها لبنی نیز نقش ویژه‌ای را برای تأمین سلامت غذایی ایفا می‌کنند.

 سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: فعالان حوزهٔ دامپزشکی در سطح شهرستان‌ها، درمانگاه‌های دامپزشکی و بخش‌های خصوصی نقش ویژه‌ای در ارتقای صنعت گوشت سفید، دام و طیور ایفا می‌کنند.

 پایان پیام/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.