پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تولید آجر نسوز مقاوم در برابر حرارت بالای هزار و 500 درجه توسط نخبه چهاردانگه ای

نخبه مازندرانی از تولید آجر نسوز مقاوم در برابر حرارت بالای هزار و ۵۰۰ درجه خبر داد و گفت: با استفاده از افزودنی نانو ذرات مواد معدنی موفق به تولید این محصول شدیم.

1

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران،در کشور ما پر است از فعالیت نخبگانی که زمینه رفع نیازمندی‌های داخلی را فراهم کنند.

 

یکی از اقداماتی که اخیرا در کشور آغاز شده و انتظار تداوم آن نیز هست، حمایت از طرح‌های دانش بنیانی که زمینه رفع نیازمندی‌ها داخلی را فراهم می‌کند.

 

هرچند میزان حمایت‌ها کافی نیست اما می‌توان گفت رو به پیشرفت است، این حساسیت‌ها حتی به رسانه‌ها هم رسیده و در تولیدات رسانه‌ای هم شاهد انتشار خبرهای موفقیت آمیز نخبگان ایرانی افزایش پیدا کرده و گاها دیده شده که یک خبرنگار یا یک رسانه ضمن مطالبه‌‌گری پیگیری‌ها را تا حصول نتایج ادامه می‌دهد.

 

آجر نسوز یکی از محصولات مورد نیاز جدی در صنایع مادر،پتروشیمی، فولاد، سیمان و نیروگاه‌ها است.

 

تحول در تولید آجر نسوز کشور

 

بخشی از این محصول در داخل تولید و بخش اعظمی هم وارد می‌شود، دلیل واردات این محصول عدم توانمندی تامین نیازهای داخلی است.

 

درباره کیفیت آجرهای نسوز هم مباحثی وجود دارد که متناسب با نیاز و شرایط کار کارکردهای متفاوتی برای آن در نظر گرفته شده است.

 

اخیر یکی از نخبگان جوان کشور در استان مازندران موفق به تولید نوعی آجر نسوز پایه آلومینیاسیلکاتی شده که استحکام بالا و شوک پذیری بسیار مناسب دارد.

 

محسن زندی درباره کیفیت این آجر و اقداماتی که انجام شده است، اظهار کرد:ما موفق شدیم مواد نسوز پایه آلومینیاسیلیکاتی را با تخلخل بسیار بالا و درنتیجه دانسیته پایین یعنی کمتر از ۰/۶ گرم بر سانتی مکعب با استفاده از افزودنی نانو ذرات مواد معدنی واستحکام بالا و شوک پذیری بسیار عالی تولید کنیم.

 

وی یکی از خواص مهم این قطعات را مقاومت در برابر حرارت  هزار و ۵۰۰ درجه سانتی گراد، اعلام کرد و گفت: این آجر ضریب هدایت حرارتی بسیار مناسب داشته که باعث صرفه بالای انرژی مصرفی در کوره‌ها می‌شود.

 

کاربرد در کوره‌های با معرض شوک بالا

 

عضو هیأت علمی دانشگاه محمد باقر ساری، یادآور مقاومت به شوک این قطعات باعث می‌شود این قطعات دز کوره هایی که در معرض شوک بالا هستند نیز کاربرد داشته باشند.

 

وی ادامه داد:صنایع مادر در کشور ما از جمله صنعت نفت و پتروشیمی ،فولاد،سیمان ،نیروگاه ها و صنایع کوچیکتر همگی برای پروسه تولید انرژی و محصول نیاز به حرارت و دمای بالا دارند این دما در کوره ها و بویلر های حرارتی تحت کنترل و استفاده است.

 

این نخبه مازندرانی، خاطر نشان کرد: برای  ساخت کوره‌ها و بویلرها نیاز به مصالح نسوز یا دیرگداز با خواص شیمیایی مناسب متناسب با کاربرد آن می باشد.

 

انتظار نه چندان زیاد

 

زندی ادامه داد: حجم تولیدات در کشور برای تولید این قطعات بسیار پایین بوده و محصولات تولیدی متناسب با نیاز صنایع کشور نیست به همین دلیل این محصول از کشورهای دیگر وارد می‌شود که ضمن ارز بری کارائی لازم را ندارد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه محمد باقر ساری، یادآور شد:در صورت حمایت مسئولین می‌توان با استفاده کامل از مواد اولیه بومی و باتوجه به دانش بنیان بودن تولید قطعات نسوز علاوه بر بی نیاز کردن کشور از واردات موجب اشتغال زایی بیش از یکصد نفر در استان و کشور را فراهم کرد.

 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری این نخبه مازندرانی برای اجرای این طرح نیاز به سوله با مساحت حدود ۶۰۰ متر دارد.

 

مهندس محسن زندی اهل روستای وری بخش چهاردانگه می باشند

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    با ارزوی موفقیت برای دکتر زندی- شما باعث افتخار منطقه هستید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.