پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توصیه های جهاد کشاورزی مازندران به باغداران سیاه ریشه

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: باغداران توصیه های کارشناسان کشاورزی را برای کاهش خسارت جدی بگیرند.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه ساری، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، میر حسین سنجرانی روز دوشنبه 10 فروردین 1394 طی اطلاعیه ای به باغداران مرکبات و سیاه ریشه استان توصیه کرد با توجه به اهمیت مبارزه به موقع با آفات و بیماری های خسارتزا، باغداران نسبت به مبارزه با آفات و بیماری ها توجه و اقدام کنند.

 

وی ادامه داد: زنبور گوجه و آلو یکی از آفات مهم درختان گوجه سبز (آلوچه) است که لارو آن با تغذیه از گوشت میوه های تازه تشکیل شده سبب زرد شدن، ریزش میوه ها و کاهش محصول می شود که با انجام مبارزه مکانیکی (بیل زدن پای درختان) در اواخر زمستان سبب از بین رفتن شفیره های آفت و کاهش جمعیت انتقالی در سال بعد می شود.

 

سنجرانی اظهار کرد: به باغداران توصیه می شود برای تقویت درختان استفاده از کودهای ماکرو (پرمصرف) و میکرو (ریز مغذی ها) با توصیه کارشناسان تغذیه جهت تسریع رشد رویشی و زایشی درختان موجب کاهش خسارت آفت می شود.

 

وی افزود: در مناطقی که سابقه آلودگی وجود داشته باشد با مشاهده علائم خسارت آفت شامل ریزش گلبرگ ها و ظاهر شدن میوه ضمن ارائه نمونه و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی نسبت به تهیه نسخه گیاهپزشکی و کنترل به موقع آفت با سموم اقدام کنند.

 

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: به دلیل حساسیت درختان میوه سیاه ریشه در فصل رشد به روغن های امولسیون شونده، از اختلاط حشره کش با روغن امولسیون شونده خودداری شود.

 

سنجرانی اظهار کرد: مشاهده شته ها به رنگ های (سبز، سیاه، قهوه ای ) در پشت برگ ها و روی سرشاخه های جوان با تراکم بالا و با تغذیه از شیره گیاهی سبب پیچیدگی برگ ها، سرشاخه ها، ترشح عسلک و دوده ای شدن برگ و میوه، ریزش شکوفه ها و میوه های تازه تشکیل شده می شود.

 

وی افزود: در بسیاری از باغات، تراکم پایین شته ها توسط حشرات مفید مانند کفشدوزک ها، زنبورها، مگس های پارازیت، بال توری ها و … کنترل شده و نیاز به مبارزه شیمیایی نیست.

 

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه رعایت بهداشت زراعی باغ در کاهش جمعیت آفت بسیار موثر است گفت: در صورت مشاهده تراکم بالای شته ها ضمن هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی می توان جهت جلوگیری از طغیان احتمالی و کاهش خسارت با سموم اختصاصی اقدام به مبارزه کرد.

 

سنجرانی به باغداران توصیه کرد سمپاشی به صورت مه پاش با فشار کم انجام شود تا سبب ریزش شکوفه ها و میوه های تازه تشکیل شده نشود.

 

وی ادامه داد: به منظور حفظ و حمایت از پارازیت ها و شکارگرهای طبیعی شته ها از مصرف حشره کش ها و شته کش های توصیه نشده خودداری شود.

 

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: با توجه به فعالیت حشرات گرده افشان سعی شود سمپاشی در ساعات اولیه صبح یا هنگام عصر انجام شود تا از صدمه به حشرات مفید گرده افشان جلوگیری شود.

 

وی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد جهت پیشگیری از مسمومیت احتمالی به رعایت نکات ایمنی شامل عدم خوردن و آشامیدن و سیگار کشیدن هنگام سمپاشی، پوشیدن لباس مخصوص سمپاشی و استفاده از ماسک، کلاه، عینک، چکمه و شستن اعضای آلوده بدن پس از اتمام کار با آب و صابون توجه جدی شود.

 

وی به باغداران توصیه کرد از سموم توصیه شده که در ظروف اصلی بسته بندی و پلمپ شده و دارای برچسبی که نشان دهنده مشخصات کامل از قبیل نام شرکت سازنده، تاریخ تولید، شماره پارت و بچ است و از فروشگاه های مجاز خریداری کنند.

 

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: باغداران جهت کسب اطلاعات و راهنمایی های بیشتر به کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز جهاد کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها مراجعه کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.