پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توصیه‌های رئیس اورژانس مازندران در مورد مسمومیت با الکل

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص مسمومیت با الکل تقلبی گفت:  شایعترین علت مسمومت با الکل در کشور، مصرف مشروبات الکلی آلوده به متانول است.

دکتر یحیی صالح طبری در گفت‌وگو با رسانه‌ها با بیان اینکه متانول ماده موجود در الکل صنعتی یا همان الکل چوب بوده که گاهی اوقات توسط افراد سودجو به عنوان الکل خوراکی در مشروبات استفاده می‌شود، گفت: علائم مسمومیت با متانول در مشروبات الکلی معمولا به شکل تاخیری و بسته به میزان مصرف، بین ۶ تا ۲۴ ساعت بعد آشکار می‌شود.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: سرگیجه، سردرد و اختلالات عصبی، تهوع، استفراغ، درد شکمی، احساس ناپایداری و عدم تعادل، کاهش هوشیاری و خواب آلودگی، اختلال تنفسی و تنگی نفس، اختلالات بینایی، تاری دید و کوری، نارسایی دائمی در کلیه‌ها، تشنج و کما و درنهایت مرگ از عوارض مسمومیت با الکل متانول است.

این مسئول ادامه داد: الکل موجود در مشروبات الکلی استاندارد، از نوع اتانول است که برخلاف متانول جذب آن بعد از مصرف، سریعا در عرض یک تا دو ساعت اتفاق می‌افتد و علائم آن به شکل مستی، بر افروختگی، پرحرفی و علائم گوارشی و غیره است.

صالح طبری اظهار کرد: هیچ راه غیرآزمایشگاهی برای تشخیص اتانول از متانول (الکل سمی) وجود ندارد و تست رنگ شعله و اقدامات دیگر هیچ اعتباری ندارد.

رئیس اورژانس۱۱۵ مازندران توصیه کرد: در صورت بروز علائم مسمومیت بعد از مصرف الکل، با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید تا همکاران ما در واحد ارتباطات، راهنمایی‌های لازم و هدایت به مراکز درمانی مناسب را ارائه دهند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دکتر صالح طبری تاکید کر: مصرف الکل را از پزشک و کادر درمان پنهان نکنید و با پزشکان صادق باشید تا با تشخیص و درمان به موقع باعث نجات جان و کاهش احتمال نابینایی و سایر آسیب‌های ماندگار ناشی از مسمومیت الکلی شوید.

وی ادامه داد: کارشناسان اورژانس ۱۱۵ به محض وارد شدن به صحنه، سوالاتی در این زمینه که، آیا سایر افراد خانواده الکل مصرف کرده می‌پرسند که باید در پاسخ صحیح همکاری کنید و اگر یک نفر از الکل اصل و اطمینانی استفاده کرد و دچار مسمویت شد و بقیه هم از همان نوع استفاده کردند به سرعت افراد را به بیمارستان منتقل کنید.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.