پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توصیه‌های ترویجی عبور از بحران کم آبی در زمین‌های کشاورزی/کشت جایگزین برنج برای مقابله با خشکسالی

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، علی طاهری مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی به کشاورزان مازندرانی برای عبور از بحران کم آبی توصیه‌های ترویجی را به کشاورزان مازندرانی اعلام کرد و گفت:  به دنبال کاهش بارندگی سال زراعی جاری و کمبود آب مطمئن ذخیره شده در سدها و آببندان‌ها به ویژه در مناطق شرقی و مرکزی استان باید برای کاهش خسارت و عبور از شرایط خشکسالی توصیه‌های لازم مورد تاکید کشاورزان است.

وی گفت:کشت برنج منحصرا در اراضی که دارای منابع آب مطمئن باشند، انجام شود و کشت جایگزین با استفاده از ارقام دانه‌های روغنی و علوفه‌ای در سایر اراضی تحت تنش  به کشاورزان توصیه می‌شود.
 

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران افزود: در مناطقی که تحت تنش آبی وجود دارد از ارقام محلی زودرس مانند طارم محلی، هاشمی، فجر، هلال و تیسا که مصرف آب کمتری دارند، استفاده شود.

طاهری با بیان اینکه  عملیات آماده‌سازی اراضی (آب تخت) زودهنگام موجب استفاده حداکثری از بارش‌های بهاره می‌شود، گفت: تغذیه مناسب مزرعه شامل استفاده از کودهای فسفات و پتاس موجب افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از روش آبیاری تناوبی استفاده شود به طوری‌که که پس از استقرار نشا در زمین (۲۰ روز بعد از عملیات نشاکاری) آبیاری پنجه‌ای و یا نوبه‌ای در فواصل ۸ تا ۱۰ روز تا زمان مشاهده ترک‌های مویی صورت گیرد، ادامه داد: حذف علف‌های هرز و پوشش‌دار کردن مرزها و انهار موجب کنترل علف هرز و جلوگیری از هدر رفتن آب خواهد شد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: کشاورزان برای جبران خسارت وارده در صورت وقوع خشکسالی نسبت به بیمه کردن محصول برنج اقدام جدی انجام دهند و کشاورزانی که علاقمند به کشت برنج به روش خشکه کاری هستند برای دریافت توصیه‌های فنی به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

 /۸۶۰۳۵/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.