پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توسعه عدالت فرهنگی با راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در مناطق محروم

0

احسان آهنگر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، اظهار کرد: کتابخانه‌های سیار به شکل کانکس طراحی شده‌اند که هماهنگی‌های مربوط به راه‌اندازی آن‌ها در هفته کتاب و کتابخوانی امسال با دستگاه‌های زیربط انجام شده است.

وی افزود: افزایش سرانه مطالعه و تقویت فرهنگ مطالعه به عنوان کمیت فرهنگی به حساب می‌آید و از اهمیت بالایی برخوردار اما گسترش کیفیت فرهنگی از آن مهم تر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران عنوان کرد: برنامه‌هایی برای تقویت کیفیت فرهنگی جامعه و تربیت نویسندگان باید در استان در نظر گرفته شود.

آهنگر اضافه کرد: مازندران نوجوانان و جوانان با استعداد زیادی در عرصه نویسندگی دارد و دستگاه‌های مربوطه باید برای شناسایی این استعدادها، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی و شکوفایی آن‌ها برنامه‌ریزی کنند تا در آینده با دست پری در حوزه نویسندگی حضور پیدا کنیم.

* برگزاری ۳۰ عنوان برنامه در هفته کتابخوانی

آهنگر با اشاره به برگزاری بیش از ۳۰ عنوان برنامه شاخص در هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: برپایی جشن کودک و کتاب در تالار مرکزی ساری، نواخته شدن زنگ کتاب در تمامی مدارس استان، راه‌اندازی کاروان کتاب در مناطق کم برخوردار در آمل از جمله برنامه‌های این هفته است.

وی ادامه داد: جلسات شعر خوانی و کتابخوانی در سراسر کتابخانه‌های استان، بازدید دانش آموزان از کتابخانه‌های استان و دیدار با خانواده‌های نویسندگان، ناشران متوفی و تجدید میثاق با شهدا از دیگر برنامه‌های این هفته می‌باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران عنوان کرد: کارگاه چگونه کتاب بخوانیم، اجرای طرح جمع‌آوری و بازیافت زباله‌های خشک و اهدای کتاب به شهروندان، پویش کتابخوانی پیرامون مسئله فلسطین، کارگاه پژوهشی آشنایی با منابع مکتوب پیرامون فلسطین، افتتاحیه نمایشگاه کتاب در مرکز استان، برگزاری نمایشگاه در همه ی شهرستان های مازندران، نشست هم‌اندیشی هنرمندان و فعالان و رسانه‌های مکتوب با موضوع کتاب، هنر و رسانه، میزگرد تخصصی با محوریت بررسی مشکلات ناشران برنامه‌های دیگر هفته کتاب و کتاب خوانی می‌باشد.

آهنگر بیان کرد: همایش تجلیل از ناشران، کتابداران، کتابفروشی‌ها، مروجین کتابخوانی، پرستاران صاحب تالیف به همراه رونمایی ۱۰ عنوان کتاب در ۳۰ آبان با موضوع فرهنگ بومی، ایثار و شهادت در مجتمع سلمان هراتی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: میزگرد آشنایی با منابع مکتوب پیرامون زبان مادری ویژه ناشران و نویسندگان با هدف تقویت زبان و گویش بومی و محلی در استان یکی دیگر از برنامه‌های استان در هفته کتابخوانی است.

*آینده خواندنی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران گفت: امروزه کشورهایی که سرانه مطالعه آن‌ها بالا باشد، در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرند.

وی افزود: توسعه فرهنگ مکتوب از تولید یا توزیع، توجه به کیفیت آثار تولید شده و فروش کتاب اولین هدف در هفته کتاب و کتابخوانی است.

آهنگر ادامه داد: دومین هدف توسعه کتابخوانی و فرهنگ مطالعه به ویژه در نسل کودکان و نوجوانان است.

وی با بیان اینکه شعار سی و یکمین هفته کتاب ( آینده خواندنی است ) می‌باشد، عنوان کرد: ایجاد شور و شوق در جامعه و ارتقای سطح مهارت‌های زندگی به واسطه کتابخوانی از دیگر این اهداف است.

وی تصریح کرد: در هفته کتاب و کتابخوانی باید به دیگران بیاموزیم که چطور با کتاب مهربان تر از گذشته باشیم و با آن انس بگیریم.

پایان پیام/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.