پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تورهایی که سال قبل پهن شد/ مطالباتی که پرداخت نشد

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، فصل صید معمولا از نیمه دوم پاییز هر سال آغاز می‌شود و صیادان بعد از چشم انتظاری چند ماهه به پیشواز فصل صید می‌روند.

امسال نیز صیادان استان مازندران در حال آماده شدن برای فصل صید و صیادی هستند از بافتن تور تا آماده کردن سایر ادوات، اما موضوع مهم مطالبات جامعه صیادی است که هر سال با آغاز فصل صید همانند زخمی سرباز می‌کند و دیگر صحبتی از آن به میان نمی‌آید.

موضوع مهم اینکه صیادانی که در میان آبی بیکران آن هم در فصل سرد سال که سرما استخوان‌سوز و طاقت‌فرسا است به‌دنبال کسب روزی حلال هستند اما هنوز شغل‌شان حتی با وجود سختی و مشقت زیاد، جز مشاغل سخت و زیان‌آور به حساب نیامده است.

موضوع دیگر بحث اختصاص نیافتن یارانه به حق بیمه صیادی است که باوجود اینکه ۶ ماه روزها را یکی پس از دیگری می‌شمارند و در انتظار آغاز فصل صید و صیادی هستند اما حق بیمه آنان با کارمزد ۲۷ درصدی است که عملا پرداخت این مبلغ برایشان غیرممکن می‌شود.

موضوع دیگر افزایش قیمت ادوات صید و صیادی است که با افزایش سرسام‌آوری مواجه بوده و در این زمینه صیادان در خرید برخی از ادوات درمانده شده و همین طور که سال گذشته بدهی بیشتر شده و نتوانستند روی صید ماهی حساب باز کنند امسال نیز سرگردان هستند.

حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌های تعاونی پره استان مازندران با توجه به درپیش بودن فصل صید و صیادی، در حال توربافی، تهیه طناب و تهیه سرب، تحویل قایق‌ها و… مشغول به کار هستند.

وی با  گلایه از سه مطالبه جامعه صید و صیادی مازندران که هنوز به جایی نرسید و بلاتکلیف ماند، افزود: موضوع نخست سخت و زیان‌آور شمردن شغل صیادی، موضوع دوم هنوز تعدیل و تثبیت شغل صیادی همانند استان‌های همجوار گیلان و گلستان و حق انتفاع ۱۰ درصدی بیمه از مطالبات مهم جامعه صیادی است که درخواست به‌حق جامعه صیادی است.

مدیرکل شیلات مازندران با گلایه از افزایش سرسام‌آور ابزارآلات و ادوات صید و صیادی، بیان کرد: گرانی قیمت ادوات صیادی شرکت‌های تعاونی پره را درگیر کرده است؛ به طوری‌که در پرداخت حق بیمه خود ماندند و به هزینه‌های جاری نمی‌رسند.

این مسؤول به نبود تسهیلات ارزان قیمت با دوره تنفس برای صیادان مازندران، خاطرنشان کرد: با در اختیار گذاشتن تسهیلات با سود پایین به‌عنوان مکانیزه می‌توان کمک زیادی به شرکت‌های صیادی کرد که آن هم باید در سطح کلان دیده و به استان‌ها ابلاغ شود.

به گزارش فارس، صیادان مازندرانی باتوجه به مشکلات متعدد باز هم درحال آماده‌سازی تورها و منتظر آغاز فصل صید هستند تا بتوانند این تورها را بعد از ماه‌ها چشم‌انتظاری در دل دریا پهن کنند.

 /۸۶۰۳۴/ج/خ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.