پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

«ته کیسه‌ای» سنت مردم دیار علویان در عید غدیر

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، فرارسیدن عید غدیر که یکی از بزرگترین اعیاد شیعیان جهان اسلام به‌شمار می‌رود، فرصتی مناسب است تا به بررسی سنت‌های برگزاری این جشن بزرگ در دیار علویان بپردازیم.

اعمال عید غدیر ،شامل روزه گرفتن، غسل کردن، خواندن زیارت امین الله، خواندن دعای ندبه، گفتن این تهنیت در هنگام ملاقات مؤمنین: «اَلحمدُ لِلهِ الّذی جَعَلَنا مِنَ المُتَمَسّکینَ بِولایةِ اَمیرِالمؤمنینَ و الائمةِ المَعصومینَ علیهم السلام»، پوشیدن لباس‌های نیکو، زینت کردن، استعمال بوی خوش، صله رحم، اطعام مومنین، خواندن زیارت غدیریه است.

دید و بازدید از سادات ، اطعام‌دهی عمومی ، آشتی کنان و رفع کدورت‌ها ، از جمله آداب و رسومی است که در غدیر، عید بزرگ شیعیان توسط مردم مازندران انجام می‌شود.

محمد جعفریان کفشگرکلایی کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران درباره سنت‌های غدیر در مازندران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری اظهار کرد: اعیاد دینی از جمله عید غدیر در مازندران سرزمینی که نام آن با عنوان دیار علویان  گره خورده در میان مردم آن همچنان از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار بوده که با گذر زمانه گرد فراموشی بر روی آن قرار نگرفته است.

وی افزود: در بعضی از روستاها و محله‌ها سادات با حرکت به سمت بقاع امامزادگان استان، غبارروبی از بقاع این اماکن را انجام می‌دهند و مراسم عید را همزمان با دیگر سادات محل به‌صورت دسته‌جمعی با شکوه خاصی برگزار می‌کنند.

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بیان کرد: این مراسم از قدیم در بعضی از روستاها مثل سرخ ولیک، روستایی از توابع بخش چهاردانگه ساری و در ۳۵ کیلومتری جاده ساری – سمنان بعد از روستای سرسبز چاچکام واقع شده است.

جعفریان با اعلام اینکه در این روز که خاص عید سادات است مردم به دیدن سادات می‌روند، یادآور شد: سکه‌ای را به عنوان ته کیسه یا پارچه سبز و سفید رنگ از دست سید یا سیده به‌عنوان تبرک دریافت می‌دارند.

وی تصریح کرد: رسم بر این است که سادات در عوض دیداری که دوستان و آشنایان از آنها دارند اسکناسی یا سکه‌ای به رسم یادبود به مهمانان  می‌دهند.

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه داد: ‌معمولا هدیه سادات سکه یا اسکناسی است که به رسم تبرک داده می‌شود، مردم مازندران اعتقاد دارند پولی را که به عنوان هدیه از سادات گرفته‌اند، نباید خرج کنند؛ بلکه به‌عنوان تبرک و برکت یا «ته کیسه» در نزد خود نگهداری می‌کنند.

جعفریان بیان کرد: مردم مازندران از هر فرصتی برای نشان دادن ارادت قلبی خود،  با پرپایی جشن‌ها در منازل ، مساجد، امام‌زاده‌ها، کوچه و خیابان‌ها استفاده می‌کنند.

وی در پایان گفت: در چند سال اخیر بازسازی خطابه بلند غدیر و بازگشت پیامبر اعظم حضرت محمد(ص) از آخرین حج خود و بازخوانی عبارت معروف “هر آن کس که من مولای او هستم، پس علی مولای اوست” در بعضی از شهرهای مازندران مانند  جویبار، بابلسر، میاندورود، نکا و تنکابن برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، از شب گذشته هیأت‌های مختلف مذهبی و موسسات خیریه استان با کمک‌های مردمی و سادات در حال پخت و توزیع غذای گرم و بسته‌های معیشتی در استان هستند که از این آیین به عنوان تبرکات علوی یاد می‌شود.

 /۸۶۰۳۴/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.